gul_zebra

Trådstartare
Var kan man hitta fakta om de? Om att ha de i fångenskap menar jag, finns ju massa om de vilda... :confused:
 
I Sverige måste man ha speciellt tillstånd för att ha vilda djur i fångenskap, man ska väl ha gått viltvårdarutbildning eller liknande om jag inte minns fel? Kolla Svenska Jordbruksverkets hemsida, där finns mer info & lagar! :)
 
Tror faktiskt att jag har sett annons om en korp som var till salu.

Men som någon sagt tidigare tror jag att det finns lagar på att man måste haviltvårdsutbildning + att det behövs tillstånd. Varför ha en korp i fångenskap?

Varför inte en papegoja?
 
Ok... Själv har man bara sett skata utannonserat.

Jodå, sånt skaffar jag förstås då :) Måste kunna ta bra hand om den också så...
Tycker de är så underbara :) Papegoja är liksom... ingen korp :p

Marie_C: Ja. Om man hittar nån som inte klarar sig ute längre. Tex nån som skadats eller trillar ur ett bo och sen präglats på människa eller så :)
 
Djur som man föder upp kan man alltid släppa, dom blir snabbt vilda (egna erfarenheter) Men en som är skadad och inte kan släppas ut igen tycker jag kan vara okej om den trivs.
 
Kan man? Visste jag inte! Perfekt, då har jag lärt mig någ nytt idag :bow:
Precis. Skadad vinge tex. Kan den inte flyga så tror jag nog den har det bättre i fångenskap än att svälta ihjäl eller bli tagen av ett annat rovdjur.
 
Egentligen kan inte jag förstå varför en papegoja skulle vara bättre att ha i fångenskap än en korp. Papegojor är lika mycket "vilda" som korpar, bortsett från att de föds upp i fångenskap då. Men de har precis samma instinkter och behov som en vild papegoja.
Vi hade ett korp-par på min skola (gick naturbruk, inriktning djurvård). Dessa var inte direkt tama, man var tvungen att ha en käpp med sig när man gick in och bytte vatten etc, för hannen kunde bli rejält aggressiv.
Men tydligen så fick de paret att häcka och få ungar efter att jag gick ut, så det är ju positivt! :) (Ungarna släpptes ut för att öka på vårat vilda korpbestånd.)

Korpar är väldigt smarta, och STORA. Så man måste ha ORDENTLIGT med utrymme åt dem, det räcker knappast med en papegojbur.
Skulle jag välja en kråkfågel att ha i fångenskap så skulle jag nog välja någon av korpens mindre släktingar, en kråka eller en kaja.

Jag känner några som hade en tam kaja. Denna var mkt trevlig, flög fritt på deras gård om dagarna, och sov i en stor papegojbur inomhus om nätterna. Den var mkt smart och mkt tam (den brukade tex sätta sig i manen på deras hästar och "picka" lite, vilket uppskattades av hästarna! :D).

Dock tror jag inte att deras innehav av kaja var ett laglgt sådant, de tog nämligen kajungen från ett bo medvetet... Men jag vet itne om jag kan säga att jag tycker det va fel. Fågeln levde helt klart ett bra liv, då den fick flyga fritt som den ville...
Och kajan tillhör ju inte direkt någon av våra mer hotade arter, så en mer eller mindre i det fria gör nog varken från eller till :smirk:
 
Nej men sen är väl papegojor lite mer domesticerade också så det är nog en viss skillnad ändå.

Tycker ändå det är fel att plundra bon, oavsett hur livet för fågelungen blir. Dels är det väl stressande för ungen dn stunden att bara tas iväg sådär (fast det är ju samma sak med alla djur när de tas från de vuxna men iom att ungen inte lämnat boet så är det ju för tidigt helt klart) och dels är det väl stressande för föräldrarna...
 
På vilket sätt är papegojor domesticerade? De ser ju ut precis som sina vilda släktingar och beter sig precis som dem också.
I de allra flesta fall så tycker jag att det är fel att ha fåglar i fångenskap, det är så sällan som man kan tillgodose deras behov. Privatpersoner kan det sällan.

Men du har rätt i att man inte ska plundra fågelbon, jag skulle aldrig göra det.
Men trots allt är det relivt vanligt att fågelbon blir plundrade av andra än människor i naturen, så jag vet inte om själva situationen skulle vara onormalt stressadne för djuren. Visst, skulle det vara en viss stress, men inte något som kommer ge någon bestående skada på något av de inblandade djuren.
Men, som sagt, jag skulle aldrig få för mig att göra det. Men å andra sidan så skulle jag aldrig vilja ha någon fågel heller, för som jag sa tidigare så tycker jag att det är fel att hålla fåglar i fångenskap.
 
Meningen var att det skulle stå ett frågetecken efter det om papegojorna men se, jag är trött :p

Tycker att har man djur i fångenskap över huvud taget så SKA behoven tillgodoses, annars ska man inte ha djur alls. Själv hade jag tänkt ha antingen en stor voljär eller en stor papegojbur som alltid är öppen. Bara för att ha en bestämd mat och sovplats liksom, där den kan söka trygghet utan att sitta instängd hur som helst. Voljär skulle såklart också alltid vara öppen, om det är en inomhus. Utomhus skulle få vara stängd såklart men desto större... Typ så. Tycker nog det går lika bra med bara en papegojbur om den får flyga fritt hela tiden iom att det ändå inte blir mer plats om man skaffar stor voljär i samma lägenhet/hus.

Nej inte bestående nej, men för stunden. Lika illa som att kastrera kultingar utan bedövning. Det görs och det är hemskt.

Att andra gör det ger inte oss anledning att också göra det. Djur gör det iaf för överlevnad...
 
Jag trodde att personen ifråga skulle ut och ge sig och leta efter en korp och fånga in och då anser jag att papegoja som är uppvuxen hos en människa är bättre att ha än vilda djur som t ex korpar!
 
Det är inte alls så att en vild fågel som inte kan flyga har det bättre i fångenskap än att få sluta sina dagar! Du måste inse vilken stress man utsätter ett vilt djur för då man försöker behandla skador de ådragit sig. Det är dessutom inte tillåtet att ta hand om vilket djur som helst- man måste söka tillstånd. Hör med exempelvis Katastrofhjälpen om dessa regler.
Jag förstår att du, liksom sagornas trollkarlar, vill gå runt med en korp på axeln-men för korpens skull bör du nog ge upp tanken..
 
Ja man måste ha tillstånd och för att få det måste man gå en viltvårdskurs. Det är svårt det där med om det är rätt eller fel för många papegojor är också viltfångade (vilket jag tycker är fel)
 
Det vet jag om att man måste.
Jo det vet jag. Men de vänjer sig. Jag tror nog att de hellre lever i fångenskap än dör iaf...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag gör en vild chansning då jag själv inte lyckas hitta en sådan bok. Min 10 åring ska få en faktabok med dinosaurier som är kopplad...
Svar
15
· Visningar
956
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Fille
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
151
Kropp & Själ Äntligen har jag provat hårdtvålsschampo och jag är frälst, det löddrar supermycket och hårbottnen är betydligt mindre torr. Samt...
Svar
17
· Visningar
469
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp