Korrekt lindade hästar!

Tigertofflan

Trådstartare
Nu vill jag se bilder på korrekt lindade hästar (inför ett ridpass altså. Inte stallindor!)! Hur gör ni när ni lindar? Hur långt upp/ner? Vad för typ av lindor?

Sv: Korrekt lindade hästar!

Här och här ser man min hästs lindor så som jag brukar linda.
Dessa är sådana med hälften fleece hälften elastiska. Jag börjar med fleecen längst upp under knäet och lindar ner till kotan och lite upp igen där det elastiska börjar på mitten av benet. Sedan lindar jag ner till kotan, upp till knäet och om det räcker till så ner en bit igen.
Lindar aldrig runt/under kotan utan stannar nere på "kanten" s.a.s.

Med vanliga lindor och padd börjar jag på mitten av padden och lindar ner till kotans kant och sedan upp till knäet och sedan ner till mitten igen.

Har lärt mig en gång i tiden och lindar fortf så.
Använder padd och vanliga lindor, inga hälften/hälften.
Lägger padden åt samma håll som lindan lindas. Ser till att paddens kant inte trycker mot senan och att padden är slät.
Sen börjar jag linda ungefär mitt på benet, lindar ner runt kotan och hela vägen upp där jag avslutar.

piggis_83 skrev:
Lägger padden åt samma håll som lindan lindas. Ser till att paddens kant inte trycker mot senan och att padden är slät.
Sen börjar jag linda ungefär mitt på benet, lindar ner runt kotan och hela vägen upp där jag avslutar.
Så gör jag med, de få gånger jag lindar ben...

lindor.jpg

Här, använder typ bara fleece utan padd, börjar i mitten, lindar neråt, rätt långt ner, sen uppåt och fäster högst upp.

Ibland använder jag även stickade bomulls lindor tror jag det är, då lindar jag med padd, på samma sätt som de här över beskriver!

Jag använder fleecelinda med pad eller 50/50-lindor. Kan inte se hur endast fleecelinda skulle skydda mot slag eller stödja särskillt mycket. Testade att linda så men kändes inte bra.

Jag börjar längst upp och lindar ner runt kotan och upp.

piggis_83 skrev:

Det är exakt så jag också gör.
Dock har jag fått lära mig att linda längre ned på kotan än bildexemplena.

piggis_83 skrev:

Så gör jag också :)

Jag har faktiskt vid flertalet tillfällen reagerat på att ridskoleelever inte kan linda, jag har fått lära mängder hur man gör och när det ska tävlas eller annat och jag råkar vara i stallet så blir jag så gott som alltid tillfrågad om jag inte kan linda deras hästar.

Hur ser de ut med den sortens utlärning på ridskolorna? slarvas det med sånt kanske?

Ärligt talat så slarvas det rejält med det där vad jag har sett! Jag har väl lindat typ EN gång på 14 år på ridskolan. Asså, en gång på lektion då ridlärare närvarat. Då var det inför grönt kort då de ville se att jag kunde linda. Jag var den ända som klarade den delen dessutom!

Jag ska ta å skälla lite på mina kära tränare nästa gång jag är på ridskolan! :devil:

Min ridskola lär inte ut det alls i normala fall. Det är bara om man går någon extra kurs.

Haha, du ska se hur utåttåad och bredbent han är! xD . :rofl:

Kan skicka bilder på msn! ;)

RebeckaKihlberg skrev:
Jag har faktiskt vid flertalet tillfällen reagerat på att ridskoleelever inte kan linda, jag har fått lära mängder hur man gör och när det ska tävlas eller annat och jag råkar vara i stallet så blir jag så gott som alltid tillfrågad om jag inte kan linda deras hästar.

Hur ser de ut med den sortens utlärning på ridskolorna? slarvas det med sånt kanske?

När jag gick i ridskola fick vi övht inte lära oss om lindor eller skydd.
"tränset ska sitta så och sadeln ska vara spänd" - Vi fick till och med lära oss ett lägga sadeln i fel läge.

Haha, japp. Min kompis häst som jag lånade lite för att linda och fota hit till buke. ;)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Stuterinamn
Tillbaka