Bukefalos 28 år!

Kors framknän

Riley

Trådstartare
Vid min hästs bete går det ett gäng helt underbara kvigor som verkligen får mig att förstå varför jag blev vegan :D, men ikväll satt jag och kelade med ett djur vars framknän jag reagerade på.
Är det normalt att de ser ut såhär?

CIMG1050.jpg


Alla andra hade "vanliga" knän, var bara den här enda som i mina ögon såg konstig ut.
 
Sv: Kors framknän

Det är troligvis inget farligt, många kor ser (tyvärr) ut så.
Det försvinner av sigsjälvt efter ett tag.
Är oftast en inflammation under huden pga tryck, när det spricker kommer det ut var. Korna brukar inte vara allmänpåverkade utan det är en lokal skada.
Man kan även skära upp och ge antibiotika.
Vi hade en ko med sådana "knölar" fast större på hela kroppen, troligtvis hade hon blivit stångad eller något liknande, hon fick antibiotika och blev bra.

Väldigt söt kviga:love:
 
Sv: Kors framknän

Ah okej, tack för svaret, då vet jag.
Såg inte särskilt trevligt ut och hade det rört en häst hade jag nog fått panik på plats. :p
 
Sv: Kors framknän

Det är uppenbarligen skillnad på djur och djur... varför vissa accepterar att kor går med varbölder och har ont, men hästar får knappt ha skrap i pälsen, det är för mig ett under...

Inflammerade knän gör ont på kor också!!
 
Sv: Kors framknän

Är det i djurskyddslagens mening någon skillnad på om det gäller en ko eller en häst?
 
Sv: Kors framknän

FRamknäbursiter på kor är oftast inte infekterade utan mer att jämföra med hasspetsbursiter på häst.
Liksom dessa finns det ett samband med miljön.
PL
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 322
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 172
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp