Korsbandsskador hund

Bukefalos 30 år!

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej, har lite frågor till er som har erfarenhet av korsbandsskador på hund.

Någon som opererat korsbanden på sin hund och vilken typ av operation var det?
Vart hunden "återställd" och kan vara aktiv utan kronisk smärta efter rehab?
Hur skadade var korsbanden vid operation?
Tvekade ni att operera?
Är det någon som möjligtvis opererat båda bakbenen för korsbandsskador på sin hund och hur gick det?
Är det någon som haft hund som har korsbandsskador på båda bakbenen samtidigt och behövt operera?

Många frågor.
Efter senaste besöket på min 2-åriga jaktlabbe, efter långa utredningar över 1år.
Så är det precis som jag misstänkt och påpekat hela tiden.
Undersökning och ny röntgen av knäna visar på att det med stor sannolikhet är att han har skadat korsbanden i båda bakbenen.
Än vet man ej hur små eller stora skador han har, samt om det finns menisk skador eller annat också.

Har en dubbelsidig artroskopi inbokad om 1.5 vecka. Där man i såfall ska gå in och kolla i båda knäna och se hur det ser ut.
Vid "bra" prognos isåfall åtgärda ett ben för att sen troligtvis behöva operera andra benet senare när det första har läkt.
Om det nu är så att båda benen behöver åtgärdas. Som sagt oklart, ingen prognos kan ges förens man ser hur skadorna ser ut under artroskopin.

Jag är lättad att vi äntligen hittat orsaken till hältan efter så många veterinärbesök.
Men jag har oerhört svårt att ta beslut och tvekar.

Avboka artroskopin och låta somna in direkt, alternativt göra artroskopin med risk för samma utgång om knäna är för dåliga.
Alternativt att man genomför och gör korsbandsoperation på ett ben i taget om prognosen ses vara god vid artroskopin.
Vilket isåfall gör att han kommer belasta det trasiga benet länge innan det nyopererade läkt klart mm.

Åh, det var ju tråkigt 😞
Vår äldsta tik drog sitt första korsband när hon var sju år, kraschade i en tunnel på agilitytävling. Operation TPLO efter några veckor, rehab och träning så blev hon helt återställd, dock pensionerade vi henne från agility. Gjorde ett halvhjärtat försök, men då hon är typen fullt ös - medvetslös på banan så vågade vi inte riktigt. Jag har tävlat några rallylydnad med henne istället.
Andra korsbandet small vid lek här hemma i hästhagen, när hon var 10 år och då gick menisken helt, men även nu opererades hon med gott resultat. Hon är nu 13, och hänger med på alla promenader, hoppar relativt obehindrat upp och ner i sängar och soffor. Hade dessutom ett litet äventyr 😓 för en vecka sen då hon rymde från hundvakten och gick hem! 12 timmar och 12-13 km senare stod hon och skällde vid grinden, och det märks ingenting på henne 😳
Hon är en pumi på ca 10 kg.
Lycka till! 💖

Min förra boxerhane opererade först det ena benet och sen det andra, ett drygt år emellan. Är väldigt vanligt att om det inte är trauma så kommer man behöva operera båda. Tuff rehab de första veckorna, men tyckte att det blev riktigt bra första operationen och såg även bra ut efter andra operationen. Tyvärr gick han bort av andra anledningar så vi kunde inte utvärdera under nåt längre tidsperspektiv. Men jag är övertygad om att det hade gått bra även i längden. Vi gjorde TPLO på båda benen.

Det finns massor av trådar på ämnet redan :). Prova att söka så får du nog fler svar.

Min kelpie opererades med TPLO som medelålders, tävlade bruks på elitnivå efter det och levde till han var 15,5 utan att någonsin ha problem med benet igen. Men rehabiliteringen var lång, jag tror man ska vara noggrann för att undvika att de skadar sig på andra sätt. Han skadade sitt knä i en olycka dvs inte klena korsband och det andra knät påverkades inte.

Min är 8,5 år, tufsade till ena korsbandet för ca 1 år sedan. Var diffust och kom och gick och sen blev det röntgen och koll. Vi fick metacam och nåt mer, strikt koppelvila och sedan dess har det varit bra men jag är lite rädd att belasta för mycket så vi har kortat ner rundorna något och jag vill inte att det härjas för mycket med pinnar eller ta fatt-lekar som hund och minsta barnet brukar leka (barn springer först, liten glad hund efter). Det ansågs för lite för operation och vi har inga hältor i vardagen men jag ser att set kan bli en liten rörelsestörning om det gått vilt till.

Min är snart 10 år och har ett skadat korsband men det är inte av. Vi tuffar på så länge han mår bra och inte verkar ha ont. Men han är ingen superaktiv hund i grunden, så det är lätt att inte låta honom härja runt. Jag kommer inte operera om det blir sämre, han har redan artros höger fram och operationerna riskerar att förvärra den. Risken att han behöver operera båda är stor och även om allt går bra är han 11 år innan allt är klart och realistisk sett kanske han får max 2 år till. Samt att han har en del ljudrädsla som successivt blivit värre och redan påverkar honom negativ från och till.

Sin situation är helt annorlunda med en mycket yngre hund men så har jag tänkt när jag resonerat fram och tillbaka. Det är ett jobbigt beslut. Lycka till oavsett vad du väljer.

Jag hade en chowtik som opererade ett trasigt korsband med TTA-metoden. Dagen innan operationen gjordes en artoskopi i knät där man rensade upp bl a en dubbelvikt menisk. Innan allt detta så röntgades båda knäna på tiken och veterinären sa att det andra knät troligen också var trasigt, då det såg fult ut, men då tiken endast haltade på ett ben så fokuserade vi på det. Operationen gick bra och vid återbesök tre månader senare blev tiken helt friskförklarad. Hon var då tre år. Hon fick aldrig några problem med det andra knät (eller det opererade knät) och levde tills hon var 8 år och dog plötsligt av hjärtstillestånd.
hedvig_120124.webp

Foto en vecka efter operationen och hon stödde fint på det opererade benet. Hennes rehab bestod av det promenadschema vi fick efter operationen och det räckte. Vid återbesöket tre månader senare så var hon så jämnt musklad på båda benen och pälsen var helt utväxt, så veterinären fick läsa i journalen vilket ben som var opererat.

Liknande trådar

• Hjälp min hund håller på att dö
  • Ensam med 2 hundar
  • Anaplasma
  • Caput resektion

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat