Korsförlamning

Spook

Trådstartare
Vill bara höra om någon här på forumet har några erfarenheter,tips o.s.v. för en häst med korsförlamning?
Har fått det upprepade gånger nu och känner att det måste få ett avslut.
Hästen har förr i sitt liv kunnat äta mycket kraftfoder, men på senare tid går det inte alls , kan det ha med åldern att göra ?

Vad tror ni om foder. Finns något nytt majsfoder nu som ska va bra , åsikter?
Vanlig hederlig havre i rätt mångd ? ev. kompletterat med ex. lusern?
Något färdigfoder såsom Krafft grund/groov/sport?

Hö / hösilage ? Spelar det någon roll??

Kan tilläggas att hästen rids och tävlas en hel del.

Sv: Korsförlamning

Har du dragit ner på motionen något? Eller går den precis lika mycket som den alltid har gjort?

Vår fjordning svarade bra med lite betfor när hon hade korsförlamning. Har du ändart på fodret? Motionen? Vad visar blodproverna?

En häst med tendens till upprepad korsförlamnings ska helst inte ha stärkelse alls! Undantag om den presterar enormt mkt – distanstävlingshästar eller elitrace och det bara inte går att få i dem tillräckligt med energi gm fett och fibrer. Då kan man ge mindre mängder.

Övriga råd beror litet på typ av Xförlamning. Rasen på hästen ? Typ av arbete? HH

Min fjording fick ett flertal korsförlamningar på bara ett par år när hon gick som ridskolehäst.
Efter att jag köpte henne 01 har hon inte haft ens en antydan till korsförlamning trots att hon ganska länge stått i samma stall med samma rutiner osv.

Det jag läste senast (igår faktiskt) var att för liten mängd grovfoder kan orsaka korsförlamning, precis som för hög mängd kraftfoder(i relation till arbetet)
Sen är det nog viktigt med regelbunden motion, min häst fick inte stå mer än ett par dag/år (eller sammanhängande vila i ett par veckor) eftersom jag var så rädd för att hon skulle få korsförlamning igen. Det var ju pga vilodag som hon hade fått tidigare korsförlamningar.
De dagar jag var tvungen att låta henne stå tog jag det superlugnt dagen efter (Bara skritt!) för att vara på den säkra sidan.
Sista gången hon hade korsförlamning hade hon stått fredag-lördag och sen red jag bara ett lugnt pass på söndagen och av det fick hon ett ganska kraftigt anfall (Enda gången i sitt liv hon har bitit någon fö. :p )

Det jag trot du behöver se över i första hand är alltså foderstaten, och kanske fodringsrutinerna. Det måste ju givetvis inte bero på det men man vet ju aldrig - speciellt eftersom du säger att du varit tvungen att dra ner på kraftfodret..

Hur ofta har din häst fått det? Varför har den fått det? (Någon trigger måste ju finnas?)

Vill bara höra om någon här på forumet har några erfarenheter,tips o.s.v. för en häst med korsförlamning?
Har fått det upprepade gånger nu och känner att det måste få ett avslut.
Hästen har förr i sitt liv kunnat äta mycket kraftfoder, men på senare tid går det inte alls , kan det ha med åldern att göra ?

Vad tror ni om foder. Finns något nytt majsfoder nu som ska va bra , åsikter?
Vanlig hederlig havre i rätt mångd ? ev. kompletterat med ex. lusern?
Något färdigfoder såsom Krafft grund/groov/sport?

Hö / hösilage ? Spelar det någon roll??

Kan tilläggas att hästen rids och tävlas en hel del.

Mycket motion och hage....varje dag. Samma rutiner. Är din häst van att gå ut på morgonen måste den få göra det varje dag. Att en dag ta ut den ur boxen och sadla och rida ut kan utlösa korsförlamning. Ta bort ren havre och ge något annat. Dagarna efter en KF ska allt kraftfoder bort och hästen ska motioneras ordentligt. Lång uppvärmning innan. Om skrittmaskin finns ska den gå där en stund varje dag.
Se till att få ha Finadyne och sprutor hemma så att du direkt kan ge en injektion då hästen fått en korsis. När hästen fått en ska den täckas och röra sig så lite som möjligt. Vi brukar vänta till dagen efter och börja dagen med hage och sen motion -om det går gärna 2 ggr om dagen oavsett väder.
gulan

Testade de mesta på min, men det enda som verkligen funkat är att varannand dag tömma Glykogen depå´n, vilket tydligen görs vid puls 200 ungefär.

Så på med pulsmätare o dra en galopp och se när hästen kommer upp i 200 i puls, sen är det bara köra en sån galopp varannan dag.

Funkar iallafall på min som sagt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 111
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 055
Senast: Natasja
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 880
Senast: Cut3Leo
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka