Korsning SWB sto och fullblodsarab?

Jag tycker att SWB/arab låter som en trevlig korsning. Hur den blir i temperamentet beror mucket på föräldrarna. Välj hingst med omsorg så att han passar ditt sto och det du vill ha ut av fölet.

Jag hade i första hand fokuserat på ridbarhet och temperament eftersom det inte är en fråga om att få fram ett föl för de höga klasserna utan en trevlig häst till dig själv.
 
Återigen - det var inte det jag efterfrågade..... varför kan man inte bara respektera det? Så himla onödigt att hålla på och råda folk med saker de inte bett om råd för.
För att du går ut på ett allmänt forum inriktat på hästavel och "ber om råd". Därför kan det t.ex. vara värt att flagga för riskerna med ett äldre sto. Särskilt när du börjar framhålla ekonomin som en viktig faktor.

Araber är inte homogena. Halvblod är inte heller särskilt homogena (trots konsoliderade linjer och avelsgodkännande av hingstar). Du kan få tusen bilder på korsningar - men de kommer att säga väldigt lite om vad du kan förvänta dig ur just kombinationen ditt sto och grannens hingst.
 
För att du går ut på ett allmänt forum inriktat på hästavel och "ber om råd". Därför kan det t.ex. vara värt att flagga för riskerna med ett äldre sto. Särskilt när du börjar framhålla ekonomin som en viktig faktor.

Araber är inte homogena. Halvblod är inte heller särskilt homogena (trots konsoliderade linjer och avelsgodkännande av hingstar). Du kan få tusen bilder på korsningar - men de kommer att säga väldigt lite om vad du kan förvänta dig ur just kombinationen ditt sto och grannens hingst.
Men bara för att jag går ut ett allmänt forum så måste ni ge mig råd jag inte bett om. Det sista du skriver kan vara av värde. Det är inte grannens hingst utan en godkänd arab. Men det är ovesäntligt. Jag har betäckt ett annat sto med grannens russhingst för några år sedan och det är idag en mycket trevlig d ponny. utan någon egentlig stamtavla.... Jag är införstådd med risker och äldre ston. Vad har ekonomin med det hela att göra? Jag tar hand om mina hästar och har försäkringar och får vara förberedd på oförutsedda kostnader precis om alla andra. Bara för att jag inte vill/kan använda en traditionell halvblodshingst som är godkänd så betyder det väl inte att jag inte har koll? Om jag måste sälja ev avkomma så löser det sig det också. Det finns ju bra människor som inte har massor med pengar och som vill ha en trevlig hobbyhäst, jag skulle aldrig bara sälja för att bli av med och inte vara noga med ett hem. Har aldrig gjort. Jag BAD inte om råd.... jag bad om bild/film och erfarenheter av denna typ av korsning. Sen drog det igång... med diverse ....
 
Jag tycker att SWB/arab låter som en trevlig korsning. Hur den blir i temperamentet beror mucket på föräldrarna. Välj hingst med omsorg så att han passar ditt sto och det du vill ha ut av fölet.

Jag hade i första hand fokuserat på ridbarhet och temperament eftersom det inte är en fråga om att få fram ett föl för de höga klasserna utan en trevlig häst till dig själv.
och det är precis det jag gör och är ute efter! Så jag var och tittade på hingsten i fråga IRL, riden och i hantering.... :)
 
Red flera sådana halvblod i min ungdom. Efter Aladdin, Doman, Sapphire crown, Shalimar och Kariba. Alla kända arabhingstar. Stona var reggade halvblod men själva efter arabhingstar. Trevliga individer, ofta heta men kloka. Inga stjärnor i vare sig dressyr eller hoppning. Och runt 155 i mankhöjd.
 
Men bara för att jag går ut ett allmänt forum så måste ni ge mig råd jag inte bett om. Det sista du skriver kan vara av värde. Det är inte grannens hingst utan en godkänd arab. Men det är ovesäntligt. Jag har betäckt ett annat sto med grannens russhingst för några år sedan och det är idag en mycket trevlig d ponny. utan någon egentlig stamtavla.... Jag är införstådd med risker och äldre ston. Vad har ekonomin med det hela att göra? Jag tar hand om mina hästar och har försäkringar och får vara förberedd på oförutsedda kostnader precis om alla andra. Bara för att jag inte vill/kan använda en traditionell halvblodshingst som är godkänd så betyder det väl inte att jag inte har koll? Om jag måste sälja ev avkomma så löser det sig det också. Det finns ju bra människor som inte har massor med pengar och som vill ha en trevlig hobbyhäst, jag skulle aldrig bara sälja för att bli av med och inte vara noga med ett hem. Har aldrig gjort. Jag BAD inte om råd.... jag bad om bild/film och erfarenheter av denna typ av korsning. Sen drog det igång... med diverse ....

Nu går jag in som moderator och säger detsamma som @BornAgain . Detta är ett öppet diskussionsforum och vem som helst får svara så länge man håller sig inom forumets regler. Vill du inte ha ett svar så ignorera det.

En av tankarna med forumet är att man ska lära sig av varandra, de svar som inte är till nytta för den som skapat en tråd kan vara till nytta för andra. Det är också därför som vi inte raderar trådar när den som startat dem fått svar på sin fråga.
 
Nu går jag in som moderator och säger detsamma som @BornAgain . Detta är ett öppet diskussionsforum och vem som helst får svara så länge man håller sig inom forumets regler. Vill du inte ha ett svar så ignorera det.

En av tankarna med forumet är att man ska lära sig av varandra, de svar som inte är till nytta för den som skapat en tråd kan vara till nytta för andra. Det är också därför som vi inte raderar trådar när den som startat dem fått svar på sin fråga.
ok mitt misstag.....
 
Men bara för att jag går ut ett allmänt forum så måste ni ge mig råd jag inte bett om. Det sista du skriver kan vara av värde. Det är inte grannens hingst utan en godkänd arab. Men det är ovesäntligt. Jag har betäckt ett annat sto med grannens russhingst för några år sedan och det är idag en mycket trevlig d ponny. utan någon egentlig stamtavla.... Jag är införstådd med risker och äldre ston. Vad har ekonomin med det hela att göra? Jag tar hand om mina hästar och har försäkringar och får vara förberedd på oförutsedda kostnader precis om alla andra. Bara för att jag inte vill/kan använda en traditionell halvblodshingst som är godkänd så betyder det väl inte att jag inte har koll? Om jag måste sälja ev avkomma så löser det sig det också. Det finns ju bra människor som inte har massor med pengar och som vill ha en trevlig hobbyhäst, jag skulle aldrig bara sälja för att bli av med och inte vara noga med ett hem. Har aldrig gjort. Jag BAD inte om råd.... jag bad om bild/film och erfarenheter av denna typ av korsning. Sen drog det igång... med diverse ....

Just när det gäller arab så är ju även ”grannens hingst” godkänd arabhingst (förutsatt att den är arab såklart och registrerad korrekt). Så där är begreppet godkänd hingst inte värt jättemycket.

Med det sagt så har jag träffat flera SWB/arab och de har genomgående haft ett trevligt temperament. Storlekarna har varit ojämna och gångarterna inte så stora. Svårigheten med att använda en arabhingst är att de sällan har speciellt många avkommor. Vilket gör att det är svårt att få en fingervisning om vad de lämnar. Har man då också ett oprövat sto blir det ett lotteri vad man får ut av det.
 
SE MIN FRÅGA!? Jag repeterar den.... jag har inte frågat efter RÅD, eller eg hingstar heller. Jag har hittat en jättefin arabahingst. Jag har inte bestämt mig -- hence the question. HURNÄRVARMEDVEM är inte aktuellt i denna tråd..... :)

Hej,

finns det någon med halvblod och fullblodsarabkorsningar? Inte angloarab. Skulle gärna se bilder/ film och höra lite om hur de är i temperament osv. DETHÄRÄRDETJAGEFTERFRÅGAR

Lugn nu. Detta är ett diskussionsforum då blir frågor lätt till diskussioner och man behöver inte skriva varken med stora bokstäver eller fetstil.

När det gäller temperamentsdelen - de korsningar som finns är förmodligen helt olika precis som med alla hästar. Jag har fyra syskon från ett sto där alla är extremt olika i temperamentet, lika i formatet, men temperament är totalt olika.
 
Men bara för att jag går ut ett allmänt forum så måste ni ge mig råd jag inte bett om. Det sista du skriver kan vara av värde. Det är inte grannens hingst utan en godkänd arab. Men det är ovesäntligt. Jag har betäckt ett annat sto med grannens russhingst för några år sedan och det är idag en mycket trevlig d ponny. utan någon egentlig stamtavla.... Jag är införstådd med risker och äldre ston. Vad har ekonomin med det hela att göra? Jag tar hand om mina hästar och har försäkringar och får vara förberedd på oförutsedda kostnader precis om alla andra. Bara för att jag inte vill/kan använda en traditionell halvblodshingst som är godkänd så betyder det väl inte att jag inte har koll? Om jag måste sälja ev avkomma så löser det sig det också. Det finns ju bra människor som inte har massor med pengar och som vill ha en trevlig hobbyhäst, jag skulle aldrig bara sälja för att bli av med och inte vara noga med ett hem. Har aldrig gjort. Jag BAD inte om råd.... jag bad om bild/film och erfarenheter av denna typ av korsning. Sen drog det igång... med diverse ....
Om han går igenom besiktning så är han godkänd. Det är det absolut enda som krävs för att få en arabhingst godkänd. Han är visad på utställning 2 ggr och kom sist i klassen båda gångerna, han var tränad av en bra tränare och inte amatörvisad. 87,5 ena gången och 85,88 andra gången (kan ha blandat ihop någon decimal). Jag har ingen aning om han visade sig bra eller dåligt på dessa utställningar, om det kan finnas mer poäng att hämta eller om detta var så bra som det blir.
Han är visad på certifiering med 57 poäng (max är 100).

17 GR MASOUD black 2014 FA 111/15 by: GR Moneef (GR Faleeh x GR Mona) out of: Maria Halima (Haziz Halim x Chelsea HF) Breeder: Annette & Erwin Escher Poäng: 57 Exh: Charlotte Magnusson
typ temp. huvud hals bog k & ö fb bb skritt trav
6 9 6 6 5 6 5 5 4 5

Värt att veta är dock att de var väldigt hårda där, och min egen hingst fick 71 poäng där, och han var certifierad med 80 poäng några månader innan för en SH domare.

För er som inte vet så är certifiering arabens typ av avelsvärdering, den är dock helt frivillig!
 
Hej, det var inte denna typ av råd jag efterfrågade. JAG VET. Ja, precis så totalt blir det ju 20-30 tusen med en godkänd halvblodshingst. Jag är inte ute efter att sälja och avtal för prestation eller sälja för att "tjäna pengar" . Jag vill ha en trevlig hobbyhäst som fungerar med min vardag som till stor del handlar om mina döttrar på 3 och 5 år och deras shettisar.

Det är inget bra läge att investera i en dyr häst för mig helt enkelt. Det får bli längre fram eventuellt. Jag efterfrågade andra som har korsningar arab/halvblod. Eller erfarenheter av dessa. inget annat. Sorry, jag blir lite trött på "snobberiet" bara och att hela tiden behöva "försvara mig", jag är 45 år och vet att det kostar, jag har haft två föl.

Du kan regga en partbred arab hos arabhästföreningen SAHF.

Vill du ha en hingst med meriter så är FLM Verdi en dressyrstjärna, kostar 10 000 vid levande föl tror jag, sen har du Elysion som är EM-mästare i arabdressyr, men säkert dyrare. Classify är ung men håller på att skaffa sig tävlingsmeriter, ser väldigt ridbar och trevlig ut.

Vad beträffar korsningar, har jag bara träffat en, en trevlig häst som är duktig på att hoppa, kring 162 i mankhöjd tror jag han är.
 
Om han går igenom besiktning så är han godkänd. Det är det absolut enda som krävs för att få en arabhingst godkänd. Han är visad på utställning 2 ggr och kom sist i klassen båda gångerna, han var tränad av en bra tränare och inte amatörvisad. 87,5 ena gången och 85,88 andra gången (kan ha blandat ihop någon decimal). Jag har ingen aning om han visade sig bra eller dåligt på dessa utställningar, om det kan finnas mer poäng att hämta eller om detta var så bra som det blir.
Han är visad på certifiering med 57 poäng (max är 100).

17 GR MASOUD black 2014 FA 111/15 by: GR Moneef (GR Faleeh x GR Mona) out of: Maria Halima (Haziz Halim x Chelsea HF) Breeder: Annette & Erwin Escher Poäng: 57 Exh: Charlotte Magnusson
typ temp. huvud hals bog k & ö fb bb skritt trav
6 9 6 6 5 6 5 5 4 5

Värt att veta är dock att de var väldigt hårda där, och min egen hingst fick 71 poäng där, och han var certifierad med 80 poäng några månader innan för en SH domare.

För er som inte vet så är certifiering arabens typ av avelsvärdering, den är dock helt frivillig!
Ska inte araber vara röntgade i bak ochså, eller är det borttaget?
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 447
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: ameo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp