Bukefalos 28 år!

kort- och släthårig hund lik Finsk Lapphund??

giowanna

Trådstartare
Hej!

Jag tror jag är allergisk mot katt, och eftersom jag bara haft kort och släthårig hund själv, är jag rädd att jag ev. är allergisk mot långhåriga hundar också. Har varit helt inställd på Finsk Lapphund som nästa hund, men vågar inte chansa!

Får kanske umgås med en finne eller tio och se hur jag reagerar?

Kan nån komma på en ras som är som finnen i storlek och rent mentalt? Gärna kort och släthårig variant då, som gillar agility och träning.
 
Sv: kort- och släthårig hund lik Finsk Lapphund??

Ta du och hälsa på hos flera lappar så du får veta om du tål dem lr inte, det är ju oxå ett bra sätt att ta reda på om det verkligen är den sorts hund du letar efter ;)

Om jag inte förstått det fel så är den Lapska vallhunden rätt så lik, bara att den är korthårig och har litet mer energi/go i sig. Den dag jag vill ha litet mer än en aktiv sällskapshund är det inte omöjligt att en lapsk trillar in hos mig, men först ska jag ha en finsk lappis och henne hämtar jag nästa fredag :love:
 
Sv: kort- och släthårig hund lik Finsk Lapphund??

Ta du och hälsa på hos flera lappar så du får veta om du tål dem lr inte, det är ju oxå ett bra sätt att ta reda på om det verkligen är den sorts hund du letar efter ;)

Om jag inte förstått det fel så är den Lapska vallhunden rätt så lik, bara att den är korthårig och har litet mer energi/go i sig. Den dag jag vill ha litet mer än en aktiv sällskapshund är det inte omöjligt att en lapsk trillar in hos mig, men först ska jag ha en finsk lappis och henne hämtar jag nästa fredag :love:

Men en lapsk vallhund har ju inte slät päls?? Jag menar liksom typ dobermanpäls :-)
 
Sv: kort- och släthårig hund lik Finsk Lapphund??

Rent generellt kan man säga att den korthåriga collien (som inte slagit genom lika mycket som den långhåriga) är en aning mer "brukshund" än den långhåriga. Den räknas dock som "aktiv sällskapshund". Även med den korthåriga får man dock vara lite kritiskt när man väljer uppfödare, vissa mentala brister som nervositet och skotträdsla finns även där om än inte i lika stor utsträckning som hos den långhåriga.

Annars har jag fått intrycket av att det allerta, påhittiga och rätt trevliga. Har du haft DP innan lär du gilla dem. :)

Lite ovanliga är dem men vanligare än man tror.
Googla! ;)
 
Sv: kort- och släthårig hund lik Finsk Lapphund??

Rent generellt kan man säga att den korthåriga collien (som inte slagit genom lika mycket som den långhåriga) är en aning mer "brukshund" än den långhåriga. Den räknas dock som "aktiv sällskapshund". Även med den korthåriga får man dock vara lite kritiskt när man väljer uppfödare, vissa mentala brister som nervositet och skotträdsla finns även där om än inte i lika stor utsträckning som hos den långhåriga.

Annars har jag fått intrycket av att det allerta, påhittiga och rätt trevliga. Har du haft DP innan lär du gilla dem. :)

Lite ovanliga är dem men vanligare än man tror.
Googla! ;)

Verkar trevliga, men föll inte för rasen direkt... Vet inte varför. De är aningens stora också. Har inte så bra erfarenhet av collies, träffat många som inte varit sociala och lite besvärliga i lynnet....
 
Sv: kort- och släthårig hund lik Finsk Lapphund??

Faktum är att just vad gäller den sociala biten har jag bara träffat en korthårig collie som inte varit tillgänglig och glad - övriga har varit riktiga kelgrisar, till skillnad mot många av långhåren som jag upplever som mer tillbakadragna.

Dock är det, som Skogstrollet säger, viktigt att vara noga vid val av valp eftersom alla uppfödare inte är lika noga med att avla på orädda och stabila hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 534
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 068
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 351
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp