Korta och grova ben, alla benskydd kasar ner!

Efter en timmes ridning (och satte jag om dem en gång ute i skogen, då hade de glidit ner ungefär så här mycket.)

IMG_2584.JPG
 
Om man böjer benet då så är det precis så det går emot, och det är där hon har fått sår efter hopp-pass. Hon flexar väl inte fullt så mycket i skogen eller vid dressyrarbete.

IMG_2587.JPG
 
@Ramona

Hon går på lösdrift med nästan fri tillgång på lätt fuktigt hösilage. Får en halv skopa kraftfoder efter ridning. Tyvärr lerigt i hagen nu efter allt regn, men hon brukar inte röra sig så mycket ändå. Även när hon går på bete kan hon vara lite stabbig i benen, men mindre än på vintern.

Idag drog jag åt benskydden för kung och fosterland. Har provat det även på veredus och eskadronskydden, det som hände var att de gled ner och satt jättehårt rakt över kotleden så att pälsen var tillplattad efteråt.
 
@Marvin återigen : skydden är för korta och du har de korta skydden för högt upp dessutom .

Om du har för korta skydd utifrån typen på bilderna, och ”skålen” som är avsedd att passa över kotan sitter ovanför kotan så givetvis kommer skyddet då inte sitta kvar där utan kasa ner .? Just skålen som är avsedd att passa över kotan lämnar ju hålrum om det sittter högre upp på benet där det inte är byggt att sitta/passa osv .

Men oavsett så är skydden för korta allmänt . Om du knäpper dem där de bör vara dvs över kotan korrekt, så kommer de inte skydda hela senan /klämma på fel ställe pga för korta.

Fö så INGA benskydd ska dras för kung och fosterland för att sitta kvar :eek:
 
@Marvin återigen : skydden är för korta och du har de korta skydden för högt upp dessutom .

Om du har för korta skydd utifrån typen på bilderna, och ”skålen” som är avsedd att passa över kotan sitter ovanför kotan så givetvis kommer skyddet då inte sitta kvar där utan kasa ner .? Just skålen som är avsedd att passa över kotan lämnar ju hålrum om det sittter högre upp på benet där det inte är byggt att sitta/passa osv .

Men oavsett så är skydden för korta allmänt . Om du knäpper dem där de bör vara dvs över kotan korrekt, så kommer de inte skydda hela senan /klämma på fel ställe pga för korta.

Och alla andra är för långa och kasar ner därför?
 
Och alla andra är för långa och kasar ner därför?

Ja andra du visat verkar vara för långa . Och då passar de inte de heller.

Det finns säkert skydd som passar din häst tror jag . Men grund för dig som ska prova är ju ändå att se direkt när de öht inte passar - som nu de kortare skydden på senaste posten där skydden är alldeles för korta och öht inte passande i storlek ens initialt. Finns ju ingen chans att de ska passa utifrån det i rörelse/arbete :confused:

Har du kollat professionals choice ? Sluter om under /runt kotan och formar sig efter det individuella hästbenet . Dyra men i min erf prisvärda.
 
Senast ändrad:
Vilket dilemma @Marvin när skydden tar i så där så är risken att hon ändrar sin teknik pga det tar emot. Hon är ju så kort i kotbenet och det är ju det som ställer till det.
 
Har du provat denna varianten. Dessa är ju betydligt hårdare och sitter mkt bättre än de med smala remmer du visat upp i tråden. Dessa brukar inte rubba sig en mm. Det ser även ut som de skydden du har visat upp är alldeles för mjuka och därför glider.

eskadron-senskydd-flexisoft-full.jpg
 
Efter en timmes ridning (och satte jag om dem en gång ute i skogen, då hade de glidit ner ungefär så här mycket.)

Visa bifogad fil 10609

Här skulle jag säga att de sitter perfekt för ändamålet. Om det skaver så är det nog som @fio rekommenderar, kolla andra skydd som är skurna annorlunda.

Min fundering blir också som fio skriver att hästen ju kan ändra sitt hoppsätt om det skaver när den sitter som den ska. Då finns det ju bara fyra alternativ.

1. Ha skydden felsatta, för högt, vilket inte skyddar på ett bra sätt. kanske t.o.m skadar.
2. Ha skydden rättsatta men få skav nertill med risk för ändring i hoppsätt (droppa hoven lite) vilket ju inte kan vara önskvärt.
3. Hitta ett par som är skurna rätt men vägen dit kan ju vara lite krokig och kanske hinner skada mer än hjälpa.
4. Rida utan skydd och riskera något jag är tämligen ofamiljär med (senskador?, påslagningar?). Jag vet inte riktigt vad senskydd egentligen skyddar och om det finns bevis för att de gör det.
 
Testat ett par i strl ponny? Min maxade d med lite grövre ben fungerar med strl ponny skydd, testa ett par, jag har sådana Equixpert Endeavor skydd, fungerar jättebra!
 
Testat ett par i strl ponny? Min maxade d med lite grövre ben fungerar med strl ponny skydd, testa ett par, jag har sådana Equixpert Endeavor skydd, fungerar jättebra!

Japp, har testat flera olika skydd strl ponny. De är perfekta på längden men för små i omkrets. :meh:

Jag har typ gett upp. Har köpt ett par karledsskydd som skyddar mot skav från skydden när de kasar ner, använder mina trizone till terränghoppning och ett par tekna senskydd till banhoppning, och så får jag sitta av och sätta om dem efter uppvärmningen.
Inga skydd alls vid dressyr och uteritt, men hon slår sig en del på benen nu och har alltid lite blod i pälsen på frambenen efter uteritt. :(
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 287
Senast: peperoni2
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: -moa-
·
Utrustning Jag efterlyser hjälp med att hitta rätt storlek i benskydd till min ena häst. Kanske jag har tur att det finns någon med likasinnad size...
Svar
2
· Visningar
1 218
Senast: nyponros
·
Utrustning Letar med ljus o lykta efter bensskydd som min kallblodstravare kan ha. Han har väldigt grova ben o de eskadron flexisoft (begagnade)...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp