Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

M

-moa-

Hej!

Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar.

Dom som är lagom långa är för breda, och dom som är lagom smala är för korta :confused:

Så, snälla, jag skulle vilja ha tips på senskydd främst, men även damasker är intressant, som är smalare än vanligt i storleken, och inte har stora 'kupor' runt kotorna, för där är det jämt för stort också. (bak funkar ponny storlek jättebra, för där är det ju inget längd problem)

hon har cob eller M i längd, men dom blir som sagt alldeles för stora på bredden och sitter inte 'tajt' som man vill då, och liksom sitter inte alls bra vil kotorna och nästan står ut så att dom stör.

Jag tänker även i framtiden köpa Professionals Choice till henen runt om, men har ingen aning om vilken storlek som funkar där, så gärna tips på det med!

världens skitigaste ben, men man kanske får nån idé haha! (skydden bak har hasat ner, dom är på i hagen på dagarna, det är billiga equi-guard från hööks i storlek M, för breda och nästan lite korta även när dom sitter bra)
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

Mitt halvblod på 158 har också vääldigt smala ben, de är lätt som en D-ponnys! Jag har ett par Event luddskydd till henne som jag köpte på granngården och de funkar faktiskt bra för luddet fyller ut lite tror jag. De finns i strlk M!
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

HorseGuard har ett par strykkappor som nog skulle passa, i storlek large.
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

Jag har PC SMB Elite till min arab. Han har tvärt om korta skenben men är grov runt kotleden.
Provade först small men de blev för små runt kotan. Så han har medium.
Det finns en mättabell för PC där man mäter runt kotleden samt benlängd. Då är det lättare att veta vilken storlek som blir bra. Jag fick gå efter måttet runt kotleden.
// Linda
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

min arab har jacsons damasker i stl m fram och l bak, dom sitter bra på honom. :)
har även vanliga eskadron senskydd och kotskydd i full som sitter fint.
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

Jag har Eskadron och Pro. Jämför jag dessa sitter Pro skydden väldigt tajt på benen.
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

Långnos: Vilka är Pro? Alltså är det Eskadron Pro (finns det ens haha) eller nån annan 'pro'?

Delvis KL

Tack alla för info.

Nån som vet hur veredus skydden är i storlekar?
Suck att det ska vara så svårt :s Hon är som M i längd men ponny i bredd och på mjuka sydd är det lättare som damasker för då behöver dom bara vara smala, men, på senskydd så måste ju kot 'kupan' vara mindre också för att sitta normalt.
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

Haha, nej det är inte samma. Eskadron är ju eskadron;) PRO skydden kostar ca 450 kr för 4 skydd tror jag. Nackdelen med dessa tycker jag är att bakskydden är utformade som en typ av snälla "teknikskydd". Klämmer åt runt kotan på ett annat sätt än ex eskadron. Vissa hästar bryr sig inte medan vissa hästar inte gillar dem överhuvutaget. Men framskydden sitter bra tycker jag.
 
Sv: Vilka benskydds märken är smalare än vanligt? Tips snälla!

Men jag måste ju vara blind, för jag kan inte hitta några som heter bara pro som märkes namn? Förutom från Horze, är det dom? Jag gissar inte eftersom det är deras logga på och då inte är nåt annat märke som heter PRO.

PMa mig gärna med vart man kan hitta dom, elelr bild eller nåt så jag vet vilka det är haha!

Och tack för svar, annars är man ju helt förvirrad för är ju svårt att se innan dom är på ju, och är sådär lagom kul att köpa och inte kunna använda :S
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 172
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 305
Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Kristall10
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 742
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp