Korta och grova ben, alla benskydd kasar ner!

Även veredus-skydden? För de finns ju i en storlek mindre. Frågan är om de når runt.
Jag har inte sett hur storleken är på olympusskydden i S men om de är lika små som tr pro i S så är de väldigt små. Nästan för små för d-ponnyn vi har hos oss. Däremot så är carbon gel vento mycket mindre i modellen än olympus så de skulle kunna funka även fast de på pappret är i samma storlek. Jag tycker överlag att olympusskydden är gigantiska och undviker dem till alla hästarna utom de riktigt stora och grova.
 
Det måste väl vara bättre att rida utan än att ha kasande grejer om hästen inte brukar sparka sig?
 
Var bara tvungen att kolla hur världen utanför svenska ridbanor såg ut då jag tycker det verkar som vi bara måste ha benskydd. Hittade de här fotona bland annat.
Så varför ha benskydd på en häst som inte behöver?
original.jpg

Steeplechase-2015-Part-2-2_14.jpg
 
Var bara tvungen att kolla hur världen utanför svenska ridbanor såg ut då jag tycker det verkar som vi bara måste ha benskydd. Hittade de här fotona bland annat.
Så varför ha benskydd på en häst som inte behöver?
original.jpg

Steeplechase-2015-Part-2-2_14.jpg

Kan tycka det är en helt annan tråd ?
Väldigt ofta vill man helt enkelt ha beskydd på hästarna som en enkel, billig ”försäkring” att förebyggande skydda mot slag och andra yttre faktorer. Men som sagt - är ju inte alls relevant i TS tråd ...
 
Kan tycka det är en helt annan tråd ?
Väldigt ofta vill man helt enkelt ha beskydd på hästarna som en enkel, billig ”försäkring” att förebyggande skydda mot slag och andra yttre faktorer. Men som sagt - är ju inte alls relevant i TS tråd ...

Kollat man på mätningar av temperaturer med benskydd under användning så kan det många gånger skada mer än skydda med skydd. Så jag håller med henne att det är ytterst relevant. Speciellt med material om man nu absolut vill använda skydd.
 
Kollat man på mätningar av temperaturer med benskydd under användning så kan det många gånger skada mer än skydda med skydd. Så jag håller med henne att det är ytterst relevant. Speciellt med material om man nu absolut vill använda skydd.

Det är nog de flesta medvetna om det är ju allmän vetskap ? Och då kan ni väl starta en tråd om det istället för att dra in det i en ren utrustningstråd som handlar om storlek på benskydd utifrån hästens lite ”utöver standard” exteriör ?
Eller så drar ni igång hej vilt - för all del :cool:
 
Det är nog de flesta medvetna om det är ju allmän vetskap ? Och då kan ni väl starta en tråd om det istället för att dra in det i en ren utrustningstråd som handlar om storlek på benskydd utifrån hästens lite ”utöver standard” exteriör ?
Eller så drar ni igång hej vilt - för all del :cool:
Ja nu kör vi så det ryker..
TS skriver att hästen inte behöver benskydd. När hen sätter på det i alla fall så kasar dom ner. Det kan vara farligt och skada hästen på alla möjliga sätt.
En utrustningstråd måste också kunna handla om BEHOVET av utrustning.
 
Säger som nån annan - välj senskydd utan elastiska remmar på frambenen?
Jag har ett par Vereduskopior jag köpte på en hästshow för många år sen - har dem ännu- i toppskick, trots att de använts hårt i ur och skur . De sitter där de ska .
Det känns nästan fysiskt omöjligt att de kan glida ner - om du spänner dem ”rätt” från början ?

Utifrån eskadron bilden så tror jag problemet är att skydden i sak är för långa för hästens skena - inte vilka spännen de har i sak.
De sitter ju nästan i knävecket på hästen och kommer då under rörelse oundvikligen knuffas ner .

Terrängskydden har som sagt inga elastiska remmar och de har alltid glidit, även när hon hade mer päls (det har hon förresten nu igen, växer som ogräs), så jag vet inte om det är så enkelt. De benskydd vi har haft innan är väldigt korta men glider som sagt ändå. Men kan hålla med om att eskadronskydden är lite långa. (Dock är de översta 4-5 cm helt mjuka, antar att det är det som är "flexisoft".)

Hon är alltid lite "stabbig" i benen (trots lösdrift) i början av ridturen och blir smalare efter en stund, antar att de är därför även de oelastiska glider.
 
Måste du ha skydd med remmar? Det finns ju skydd som går helt runt (titta gärna på Iconoclasts skydd). De sitter fantastiskt bra. Även på min som har korta skenben. Att dina kasar ner kan kanske bero på att du har klippt och pälsen blir mer glatt?
Det är verkligen ett gissel att hitta rätt skydd utan att behöva köpa alla som finns i affären... ;):D

Nej, det måste jag väl inte egentligen. Har tittat lite på vanliga damasker och även på skydd som liknar professional choice (och iconoclast då) som går ner runt kotan. Vill inte ha för varma skydd heller, utan har försökt hålla mig till ventilerade senskydd för att minska värmen.
 
Ja nu kör vi så det ryker..
TS skriver att hästen inte behöver benskydd. När hen sätter på det i alla fall så kasar dom ner. Det kan vara farligt och skada hästen på alla möjliga sätt.
En utrustningstråd måste också kunna handla om BEHOVET av utrustning.

NORMALT sett behöver hon inte benskydd, nej. Men hon är inte riktigt normal alltid :angel:, plus att även hon kan göra misstag. Därför behöver jag tips om vad som skulle kunna fungera på den typen av ben.
 
Efter att ha letat runt lite till funderar jag på dalmars hoppskydd. Lätta skydd med ventilation, breda remmar, går att tvätta i maskin... :angel:
 
Det är nog de flesta medvetna om det är ju allmän vetskap ? Och då kan ni väl starta en tråd om det istället för att dra in det i en ren utrustningstråd som handlar om storlek på benskydd utifrån hästens lite ”utöver standard” exteriör ?
Eller så drar ni igång hej vilt - för all del :cool:

Vilka "ni"? Finns inga vi eller ni. Jag är bara jag, ingen antibenskyddsrörelse här inte. Vet att det är många som använder benskydd bara för att det är snyggt eller för att det "känns tryggt" utan att veta riskerna. Det kan man väl få poängtera utan att det blir kaos? Det tycker jag iallafall :) ytterst ödmjukast.
 
@mily pja, både du och nån till drog ju upp det i sammanhanget ?
Som jag redan responderat står det ju er fritt , det är ett fritt forum vilket även innebär att jag kan kommentera att linjen i sammanhanget känns som en helt annan tråd .
Om alla utrustningsfrågor, inkl om du efterlyser ett märke på en apelsinpress utifrån kriterier du söker, skulle inkludera inlägg om att apelsinpressar inte är nödvändiga/kan orsaka skador/utsöndra skadliga ämnen etc, så skulle det nog bli rätt jobbigt att alls orka fråga om det man vill ang utrustningen/varan osv.

Och JA - det är ytterst viktigt att benskydd passar hästen ! Det är ju även det TS fått svar ang och letar efter i sin fråga.
 
Terrängskydden har som sagt inga elastiska remmar och de har alltid glidit, även när hon hade mer päls (det har hon förresten nu igen, växer som ogräs), så jag vet inte om det är så enkelt. De benskydd vi har haft innan är väldigt korta men glider som sagt ändå. Men kan hålla med om att eskadronskydden är lite långa. (Dock är de översta 4-5 cm helt mjuka, antar att det är det som är "flexisoft".)

Hon är alltid lite "stabbig" i benen (trots lösdrift) i början av ridturen och blir smalare efter en stund, antar att de är därför även de oelastiska glider.

Som sagt och tidigare kommenterat - jag tror problemet handlar om att benskydden du har är för långa för hennes skenben .
Inte att hon är lite tjockare i benen innan arbete v/s lite senare. Aldrig varit med om att det skulle påverka .

Om benskyddet är för långt så som sagt - då blir det helt fel . Dessutom om det är fel längd får du risk att bla ärtbenet kläms /skador . Jag hade kollat längden på skydd i första hand då jag tror det är där problemet finns i grunden för din del. Flera än jag tipsade om det tidigt i tråden också :)

Rätt längd så kommer det inte spela roll med elastisk/icke elastisk knäppning etc. Men det är ju även precis det du haft som huvudrubrik och fråga - dvs att din häst inte riktigt verkar passa ”standardmått” och frågat utifrån det .:)
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 274
Senast: peperoni2
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: -moa-
·
Utrustning Jag efterlyser hjälp med att hitta rätt storlek i benskydd till min ena häst. Kanske jag har tur att det finns någon med likasinnad size...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: nyponros
·
Utrustning Letar med ljus o lykta efter bensskydd som min kallblodstravare kan ha. Han har väldigt grova ben o de eskadron flexisoft (begagnade)...
Svar
12
· Visningar
1 177
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Card Declined
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp