Korta och grova ben, alla benskydd kasar ner!

Jag blir tokig! Har mätt benen på hästen (hittade mitt måttband till slut). Hon har 22 cm långt skenben, mätt från den lilla utbuktningen på utsidan nedom karpus till sporren. Omkretsen är 22-23 cm innan ridning och 21 cm efter ridning.

Har lånat skydd från @the_connemara, de här kan väl omöjligt vara för långa?
20180121_100338713_iOS.jpg
 
Lite dålig bild efter ridning, men det syns att de glidit ner. Gav dem ett försök till igår på hoppträning. Satt då av och satte om dem efter framridningen precis innan vi skulle börja hoppa, men sen fick jag ta av dem helt då de glidit ner och tog i i karleden.

20180121_113640437_iOS.jpg


Detta är woof wears terrängskydd. Har även lånat ett par senskydd, men de når knappt runt benet, så de har jag inte ridit med.
 
Det lilla såret på framsidan av höger fram kom från en inomhusterrängträning där hon dängt i nånstans, så jag vill hemskt gärna ha skydd på henne.
 
Jag blir tokig! Har mätt benen på hästen (hittade mitt måttband till slut). Hon har 22 cm långt skenben, mätt från den lilla utbuktningen på utsidan nedom karpus till sporren. Omkretsen är 22-23 cm innan ridning och 21 cm efter ridning.

Har lånat skydd från @the_connemara, de här kan väl omöjligt vara för långa?
Visa bifogad fil 10579

Men de sitter nog lite högt. Om man börjar så här högt så är ju passformen inte anpassad efter benet och hasar med stor säkerhet ner till en mer "rätt" passform.
De ser nästan ut att sitta mer rätt när de hasat ner. kanske lite lågt men bättre.
 
@Marvin håller med @Efwa . De sitter ju helt galet för högt - klart de åker ner då till läget runt kotan där de ska vara?

Då var jag inte den enda. Jag vågade inte skriva mer än "nog" för att jag verkligen inte är en expert på skydd och en bild kan vara så missvisande men nu är jag mer säker.

OT @mackan : Är du osäker på ditt inlägg eller varför är det ett frågetecken där? Ska det inte vara en punkt eller utropstecken? Undrar om det är därför folk svarar på dina inlägg som om du frågar och är osäker och du undrar varför folk svarar så konstigt?
 
Lite dålig bild efter ridning, men det syns att de glidit ner. Gav dem ett försök till igår på hoppträning. Satt då av och satte om dem efter framridningen precis innan vi skulle börja hoppa, men sen fick jag ta av dem helt då de glidit ner och tog i i karleden.

Visa bifogad fil 10582

Detta är woof wears terrängskydd. Har även lånat ett par senskydd, men de når knappt runt benet, så de har jag inte ridit med.
Men på den här bilden sitter de ju bra! De kan väl knappast ta i karleden på hästen?
 
Håller helt med. Dom sitter för högt från början. Och på bilden med Equilibrium så sluttar kardborren neråt så den främre delen av skyddet blir lite långt ner.
Sätt skyddet så det sluter om kotan och rikta kardborren lite uppåt så sitter det nog still.
 
Jag tror att jag successivt har börjat flytta upp skydden för att förlänga tiden tills de har kasat för långt. :o
Har aldrig satt dem så högt innan allt det här började.
Nytt försök ikväll!
 
Lite dålig bild efter ridning, men det syns att de glidit ner. Gav dem ett försök till igår på hoppträning. Satt då av och satte om dem efter framridningen precis innan vi skulle börja hoppa, men sen fick jag ta av dem helt då de glidit ner och tog i i karleden.

Visa bifogad fil 10582

Detta är woof wears terrängskydd. Har även lånat ett par senskydd, men de når knappt runt benet, så de har jag inte ridit med.

Typ dit glider de nog ner på min också, lite för långt skulle jag vilja säga men bäst hittills på honom. Skulle vilja ha de mellan hur de sitter där o hur du satte dem från början! Terrängskydden får jag dra åt rätt hårt, hoppskydden förstår jag de inte riktigt gick runt, de är tajtare trots samma strl.
 
Då var jag inte den enda. Jag vågade inte skriva mer än "nog" för att jag verkligen inte är en expert på skydd och en bild kan vara så missvisande men nu är jag mer säker.

OT @mackan : Är du osäker på ditt inlägg eller varför är det ett frågetecken där? Ska det inte vara en punkt eller utropstecken? Undrar om det är därför folk svarar på dina inlägg som om du frågar och är osäker och du undrar varför folk svarar så konstigt?

Det är inget konstigt det är en "open end question" till Marvin, man gör ofta så när man pratar med folk och "resonerar" sinsemellan också, så nej - jag är varken osäker eller det ska vara en punkt avsedd där. Vad nu det har med tråden att göra ;)
 
Men på den här bilden sitter de ju bra! De kan väl knappast ta i karleden på hästen?

Hon flexar fullt i alla lederna när hon hoppar. :angel: Här är hon in action med equilibriumskydden i somras, innan glidproblemen uppstod. Ibland flexar hon in ytterligare i kotan och då tar allt som är nedanför kotan i. Det här är näst sista hindret och de sitter fortfarande bra där, skulle tro att jag satte om dem innan jag började hoppa fram. (Sorry för min brist på eftergift över hindret, trodde vi skulle ha mer problem där.) Handbollsklister lät som en idé att prova om vi inte får till det!

IMG_2108.JPG
 
Det är inget konstigt det är en "open end question" till Marvin, man gör ofta så när man pratar med folk och "resonerar" sinsemellan också, så nej - jag är varken osäker eller det ska vara en punkt avsedd där. Vad nu det har med tråden att göra ;)

Nä, det var OT, som jag ju skrev. :)

Jag anser det inte som en fråga i meningsbyggnaden utan ett påstående. Därför förstår jag inte vad frågetecknet gör där.
Nåväl, lämnar det.
 
Senast ändrad:
Frågan är vad du kan göra åt det grundläggande problemet att hon är "svullen" i benen innan ridningen? Får du löst det så löser ju sig benskyddsfrågan också. Vad äter hon? Vad går hon i för hage etc?

Funkar det inte med att ha tex Eskadrons och dra åt lite hårdare i början? Då borde de ju sitta kvar även när svullnaden går ner.
 
Om dom satt bra somras? Du tror inte att det är stubben av att hon är klippt som får det att kasa ner? Den tar ju liksom tag i skyddet och sen kasar det inte tillbaks.
 
Om dom satt bra somras? Du tror inte att det är stubben av att hon är klippt som får det att kasa ner? Den tar ju liksom tag i skyddet och sen kasar det inte tillbaks.

Jag vet inte? Jag har ju klippt benen förr liksom. Och nu börjar hon bli rätt hårig igen såg jag. :p

Provade igen idag:
IMG_2582.JPG
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: peperoni2
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: -moa-
·
Utrustning Jag efterlyser hjälp med att hitta rätt storlek i benskydd till min ena häst. Kanske jag har tur att det finns någon med likasinnad size...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: nyponros
·
Utrustning Letar med ljus o lykta efter bensskydd som min kallblodstravare kan ha. Han har väldigt grova ben o de eskadron flexisoft (begagnade)...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp