Kostnad att dränera om krypgrund

Angua

Trådstartare
Var och tittade på hus idag, trevlgt hus och trevligt läge, men i besiktningsprotokollet anmärktes det att dränering inte åtgärdats på 20 år så det måstegöras om, samt attdet var en extra risk då tomten sluttar = rinner vatten mot huset.
Någon som låtit dränera om och som har ett hum om hur mycket det kan kosta?
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Vårat hus var dränerat av förra ägarna dom lejde bort allt kostade drygt 70tusen :) (1 plans älvsbyhus.)
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Jag visste inte ens att man behövde dränera en krypgrund! :eek:
Trodde bara att det gällde hus med källare.
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

i besiktningsprotokollet anmärktes det att dränering inte åtgärdats på 20 år så det måstegöras om
Att dräneringen är 20 år gammal betyder inte per automatik att den måste göras om akut, såvida det inte finns faktiska fuktproblem. Det skulle kunna vara så att huset klarar sig alldeles utmärkt i 5-10 år till... eller att det måste dräneras snarast. Frågan är om det finns problem eller inte. Att besiktningsmannen tar upp det i protokollet är naturligt, det ligger ändå på "att göra" listan. :)

Kostnaden beror rätt mycket på omständigheterna. Om huset är litet, man kommer åt överallt, gör jobbet själv etc går det nog att klara sig under 10 000. Köper man jobbet, huset är stort, man kan inte komma åt med minigrävare överallt, altandäck eller liknande behöver brytas upp och återställas... ja då kan det säkert rasa iväg en bra bit över 100 000 också.
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Huset ligger på en sluttning med lutning mot den "platå" som huset ligger på. Fuktkvoten i grunden var 15% vilket iofs inte säger mig så oerhört mycket, ska kolla upp det.
Det finns altan på ena sidan av huset, i övrigt borde det kunan komma åt med grävare. Men jag kan väl inte påstå att någon av oss är så roade av att hålla på med sådant, så leja bort skulel bli aktuellt i så fall.
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Jag har fått för mig att en fuktkvot på under 17% räknas som "tillåtet". Men om det överstiger detta så finns risk för tillväxt av mögel (eller annan svamp) och bakterier.

Är den redan 15% finns ju alltid risken att den snart är uppe på 17%. Eller så håller den sig under ändå, man vet aldrig. Ju mindre den är desto bättre är det ju förstås.

Vi tittade på ett hus häromdagen som var dränerat -00.
Där låg fuktkvoten på 20%. Då undrar man om den dräneringen verkligen gick rätt till... Där VAR det redan tillväxt av något eftersom det luktade ur testhålet de borrade upp.
Det huset låg också nedanför en sluttning.
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

117+54+30 kvm vad blir det fast det är bara dränerat under 117 kvm, det andra är garage och altan och det säker maken är odränerat..... :)
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

17% kan nog stämma, jag försökte tyda informationen i protokollet :) Mätningen är gjord i oktober då det var rätt blött här, det känns iofs bra hade varit mer fundersam om den gjorts under en "torrperiod".
Dränering känns som en ganska viktig bit trots allt, för blir det mögel är det väääldigt dyrt och jobbigt.. Och eftersom det är anmärkt på det så täcks det inte av försäkringen. Kanske något man kan pruta med. Det är på gång med kommunalt VA i området typ nu, så det ska ju ändå grävas då, möjligt att det vore läge att göra det i samma veva kanske, när det ändå grävs en massa.
Svårt detta, för ju mer jag tänker på huset ju mer gillade jag det.
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Men vad är det för jordart? Hade det varit, som här, sandjord är det inte säkert att det spelar så stor roll eftersom marken sväljer mycket.
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Ah, dränera!!! Och om de dessutom varit och kört med stora maskiner på tomten så kan dte vara packningsskador som leder vattnet rätt mot huset...
 
Sv: Kostnad att dränera om krypgrund

Vi beslöt att skippa det huset, känns som för mycket dyra saker som ska fixas. Med det priset de vill ha för huset utan det så är det inte intressant. Finns nog fler trevliga hus med lite färre frågetecken :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 353
Senast: Habina
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 305
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp