Bukefalos 28 år!

Kostnad för avlivning?

C

Cecely

Vad kostar en trotjänaravlivning?

Hur får man tag på dem som gör detta?

Jag kommer antagligen stå inför det hemska beslutet om att ta
bort min häst och har aldrig behövt göra detta innan så jag har inte
så bra koll.
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Jag tog bort en häst för ett par år sen och det kostade 2.700 kr, det var nödslakt, så jag ringde bara och två dagar senare kom dom. Då tog dom hand om allt.
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Gå in på Svensk Lantbrukstjänst hemsida, där står allt du behöver veta och där finns även telefonnummer till ansvarig för resp län.

Anlitade Lantbrukstjänst när jag fick ta bort min tidigare häst, det är jättetrevliga, lugna & kunniga killar.
Hästen avlivades på en bestämd plats och de tog kroppen med för destruktion. Kostnaden blev 2.500 kr.

Hoppas det går väl för dig och din häst! Mvh Linda!
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Vår gammel kostade ca 2.800,- för ett par år sedan, det var avlivning + destruktion. Jag ringde och talade med killen nån gång innan och det var skönt att få "expertens" info. Med tanke på situationen gick allt helt suveränt bra, men så var jag den första som ringt i efterhand och tackat för väl utfört arbete ...
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Oj vad billigt ni andra har betalat för det, jag fick betala ca 5800 :-förra året när jag tog bort en häst med sk. trotjänaravlivning, med avlivning, bortforsling och destruktion.
Jag sökte på företag på gulasidorna för att hitta någon som kunde komma ut.
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Oj vad billigt ni andra har betalat för det, jag fick betala ca 5800 :-förra året när jag tog bort en häst med sk. trotjänaravlivning, med avlivning, bortforsling och destruktion.
Jag sökte på företag på gulasidorna för att hitta någon som kunde komma ut.

Det beror oftast på hur långt man har till "tjänsten" Här i trakterna kommer man aldrig under 5000 kr heller.

// M
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Och dessutom hur stor hästen/ kroppen är. En del av kostnaden beror nämligen på vikten.
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Det är Kalmar Djurtransport AB som gäller för dig. De är entreprenörer under Svensk Lantbrukstjänst (http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=7). Hade själv hjälp av dem för några år sedan och kan varmt rekommendera dem: lugna, rutinerade, omtänksamma. Priset var runt 2-3000 och detta fick jag ersättning av försäkringsbolaget för (detta är lite olika mellan olika bolag och försäkringar). Dock är det kontant betalning till Kalmar Djurtransport varför man får ligga ute med pengarna och sedan i vanlig ordning skicka in kvitto till försäkringsbolaget.

Ett annat alternativ är att låta din veterinär sköta avlivningen och sedan låta Kalmar Djurtransport hämta kroppen. Kan dock vara svårt att synka bägge två och risk finns att hästen måste ligga kvar några dagar innan hämtning.

Ett ytterligare alternativ är att lasta hästen och åka till slakteriet i Lammhult (om de fortfarande tar emot). Hade en kompis som gjorde detta för några år sedan och hade bra erfarenheter av det. Fast själv skulle jag föredra att göra det i en miljö där hästen känner igen sig, dvs hemma..

-H
 
Sv: Kostnad för avlivning?

stackars dig! Inget roligt beslut att ta!
Min häst avlivades för tre veckor sedan. Jag ringde på måndagen och fick tid på onsdagen samma vecka. Det kostade 6150 kr och han som gjorde det var otroligt lugn och duktig med min känsliga häst. Själva avlivningen kostade 175 kr resten var kostnad för destruktion och transport.
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Det är Kalmar Djurtransport AB som gäller för dig. De är entreprenörer under Svensk Lantbrukstjänst (http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=7). Hade själv hjälp av dem för några år sedan och kan varmt rekommendera dem: lugna, rutinerade, omtänksamma. Priset var runt 2-3000 och detta fick jag ersättning av försäkringsbolaget för (detta är lite olika mellan olika bolag och försäkringar). Dock är det kontant betalning till Kalmar Djurtransport varför man får ligga ute med pengarna och sedan i vanlig ordning skicka in kvitto till försäkringsbolaget.

Jag kan oxå rekomendera Kalmar. Den unga killen som kör är hur bra som helst :)
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Stackare:cry: Det värsta beslut man måste ta som djurägare... Jag lät avliva min älskade häst den 3/10:cry: Det är tungt...
3500:- Kontant betalning. Min häst fick somna in i sin sommarhage där jag vet att han trivdes...
 
Sv: Kostnad för avlivning?

hm, vet hur du känner dig, ska ta bort min älskade vän på torsdag :cry:

jag hörde mig för lite granna på täby kliniken (atg)
och fick lite råd, så det är ju ett exempel att ringa ngn klinik i närheten, alt. ngn veterinär som vet...
det är ju oftast nödslakten..

jag har valt att åka till kliniken då jag verkligen har fått förtroende på dom människor som jobbar där och min häst ändå känner ett lugnt över dom, sen har jag inget bra ställe alls här vid stallet som jag tänkt att det skulle va bäst,
så jag valde klinik.
men men... vad gör man när man inte har ngt bra ställe...

det kommer gå på ngt med 5000kr på plats, sen skickar dom resterande summa på räkning man skulle komma upp i 8500 kr tror jag det va?!


*beklagar* :(
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Jag förstår precis vad du går igenom. Det är idag en vecka sen jag åkte ner och tog bort min älskade vän. Jag har aldrig älskat någon häst så högt som denna, och aldrig någonsin kommer jag...han blev bara 6 år, men hans liv gick inte att rädda.
Det var första gången för mig med...:cry:
Allting gick fort och lugnt till, och jag fick säga adjö i lugn ro sedan....

Än har jag inte fått räkningen, men jag tror det kommer att gå på ungefär 6000:-.....
Önskar dig all lycka till....och var stark så kommer du klara dig igenom detta....
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Ja vi var när på att bara stryka allt på kliniken i måndags och jag tycker det är orättvist att man ska behöva sättas i den sitsen att behöva bestämma vilket öde hästen kommer att få. Det var den värsta frågan jag fått.

Men vi ska göra ett försök till och om 2 mån ska hon sättas igång då får vi se om hon håller eller inte. Gör hon inte det så finns det verkligen inte mer att göra så då tas hon bort. Skit tråkigt, man vill ju att något ska hända så att man har en frisk häst helt plötsligt men det känns väldigt avlägset...=(

Men vi får se ni får gärna hålla tummarna!
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Ja vi var när på att bara stryka allt på kliniken i måndags och jag tycker det är orättvist att man ska behöva sättas i den sitsen att behöva bestämma vilket öde hästen kommer att få. Det var den värsta frågan jag fått.
Visst är det tråkigt och fruktansvärt jobbigt. Dock är det ett ansvar man måste vara beredd att ta - som djurägare är man ansvarig både för djurets liv och när det är dags att avsluta livet. Jobbigt, som sagt, men det känns bra när man gjort vad man kunnat och sett till att hästen inte lider mer än nödvändigt.
Men vi ska göra ett försök till och om 2 mån ska hon sättas igång då får vi se om hon håller eller inte. Gör hon inte det så finns det verkligen inte mer att göra så då tas hon bort. Skit tråkigt, man vill ju att något ska hända så att man har en frisk häst helt plötsligt men det känns väldigt avlägset...=(

Men vi får se ni får gärna hålla tummarna!
Får man vara nyfiken och fråga vad det är med din häst? Håller alla tummar för att hästen blir bättre och att du slipper ta något beslut! Lycka till!

-H
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Jag tog bort min halvblods gubbe i jan med Svensk Lantbrukstjänst kostade 6600:-:cry:
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Ja vi var när på att bara stryka allt på kliniken i måndags och jag tycker det är orättvist att man ska behöva sättas i den sitsen att behöva bestämma vilket öde hästen kommer att få. Det var den värsta frågan jag fått.

Men vi ska göra ett försök till och om 2 mån ska hon sättas igång då får vi se om hon håller eller inte. Gör hon inte det så finns det verkligen inte mer att göra så då tas hon bort. Skit tråkigt, man vill ju att något ska hända så att man har en frisk häst helt plötsligt men det känns väldigt avlägset...=(

Men vi får se ni får gärna hålla tummarna!

Jag trodde jag skulle få ta detta beslut redan ett halvår innan...det har gått och ner, men till slut gick det bara inte...
Vad är det för fel på din häst?

Det känns för djävligt att tvingas ta ett beslut om någon annas liv. Men samtidigt ska man nog vara tacksam för att man kan hjälpa sin häst, om den har så ont, så den slipper lida mer. Tänk om den varit någonstans där ingen förstått hur allvarligt ont hästen har - och bara blivit tvungen att jobba trots sina smärtor...? Det gör så ONT, men någonstans innerst inne så vet man ju att man hjälper hästen att slippa lida....
Och värst är det när det gäller benen. En hästs ben är en hästs grund. Det är benen som ska hjälpa hästen fly vid fara, som ska bära hästen....fungerar inte dom - så fungerar inte hästens främsta vapen för överlevnad.....:(
 
Sv: Kostnad för avlivning?

Hon är behandlad 3 gånger i hovled och knäled i samma ben. I början behandlades hon även i knän bak.

Problemet är att hon blev frisk från en hälta i maj och belv halt igen i september. Verkar inte som om hon kommer hålla + att hon har en förkalkning mellan ett par ryggkotor. Känns som ingeting är rätt på den där hästen..=(
 
Sv: Kostnad för avlivning?

jag blev tvingad att avliva min ponny akut i lördags, gjorde detta i helsingborg. Kostnaden för detta är ca 4000 plus moms.
Nu väntar jag på besked om min andra häst som är kraftigt halt sedan ett par veckor, orkar inte med en avlivning till!! :cry:
Jag har agria och i bas försäkringen betalar de inte för avlivning/destruktion, men det ingår i plusförsäkringen. Kostar bara ett par hundralappar mera om året. Ett råd till alla: Kolla igenom försäkringen noga...
jag har försäkrat upp mina övriga hästar nu!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 036
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
Svar
17
· Visningar
672
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 296
Senast: lilstar
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
749
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp