Kostnad per år

Vad kostar era katter att ha per år?

Försäkring, mat, leksaker, klösträd, kattsand, hälsokoll, vaccination, är det något mer? Hur ofta behövs nya klösträd? Är det nödvändigt att göra hälsokoll varje år, om man har en frisk katt med okänd ålder (troligen fem, men det är inte säkert)? Ska tandkoll göras varje år (förutsättning då att katten är frisk)?

Ingen av våra katter är försäkrade (de får dock självklart den vård de behöver, och ingen avlivas för veterinärkostnader) men jag vill försäkra min katt när jag flyttar hemifrån.


Jag har två katter och årskostnaden för båda blir ungefär:

Försäkring, knappt 4 000 kr/år.
Kattsand ca 200 kr/mån, så ca 2 400 kr/år.
Kattmat ca 400 kr/mån, så ca 4 800 kr/år.
Vaccination och vet.koll med blodprov, ca 3 000 kr/år.
Tandkontroll och dragning, oklart men förra året = 9 000 kr, så jag räknar med iaf 5 000 kr.
Godis/leksaker/guldkant i kattlivet, ca 100 kr mån, så ca 1 200 kr/år
Oförutsedda utgifter, ca 10 000 kr/år.
Ca årskostnad dryga 30 000 kr. Då utan akuta händelser eller större skador.

Utöver det har jag ett stående akutkonto med ca 15 000 kronor, kopplat till min lönekonto, för att ha snabbt tillgängligt om vi måste åka akut till Vet på jourtider eller liknande.

Reella saker som deras klösträd, resebur, och sådant är ju engångsinköp så jag räknar inte in det här.
 
Senast ändrad:
Eerh, jag vill nog inte veta hur mycket pengar jag lägger på mina små kissar :nailbiting:

Tuva är helt klart dyrast, bara hennes försäkring kostar nästan 6000 om året. Men å andra sidan använder jag den flitigt så den har nog gått ihop sig ändå.
De andra två kostar ca 3000 tillsammans om jag inte minns helt fel (kan blanda ihop det med hästen).

Foder, samma där. Tuva har specialfoder som kostar ca 500 per månad.
De andra två är billigare, landar på ca 300 kr/månad för båda.

Vaccinering och hälsokontroll, ca 2000 om året.

Kattsand. Har precis bytt märke och vet inte hur dryg den är. Hittills har det gått på ca 200 kr per månad.

Leksaker och skojigheter. Minst 100 kr/månad. Förmodligen mer.

Summa summarum: tre katter. Cirka 25000 kr om året. Ärligt talat låter det för billigt, jag måste räknat fel..
 
Jag kan typ bara månadskostnaden
350 kr försäkring
1000 kr vet inkl vaccination, tandkoll, osv och det är utslaget på ett år
1200 kr mat
100 kr strö
200 kr övrigt
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: Nahar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 819
Senast: mysboll
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 138
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp