Kotledsinflammationer...

SaraMara

Trådstartare
Det slutar aldrig. Var på klinik idag igen med Battis. Han böjdes, och böjdes, och böjdes igen. Visade på lätt hälta efter böjning lågt på båda frambenen. Longerades - visade ingenting. Bedövades i kotorna båda fram, böjdes igen. Helt ohalt.

Visserligen skönt att det inte var knät som spökade (har ju en gammal skada i sitt vänstra framknä) som jag var livrädd för - men hur sjutton kan en häst som bara gått på bete och skrittats i skogen få dubbelsidig kotledsinflammation??? :eek: :confused:

Veterinären kunde inte säga hur länge han haft det (KAN en häst ha gått med detta sedan i våras tro?). Han behandlades iaf, tuppkam och kortison i båda kotorna, återbesök om två veckor. Veterinären trodde på en god prognos OM jag förbättrade min ridning... :o Exteriört är han lite problematisk tyckte hon. Inte just i kotorna, eller vinkelmässigt, utan att han är byggd med mycket vikt på bogarna. Att sedan hans matte inte kan rida gör ju inte saken bättre... :crazy: :(
Har alltid tänkt att det är harvande i ridhus med för tungt underlag och felaktig form under krävande arbete som ställer till det - men tydligen kan man inte ens skritta i skogen på halvlång tygel.

Jag är nära att ge upp mina vänner...
 
Har ju ganska nyss bytt hovslagare, och han har skott Battis två gånger hittills. Den jag hade tidigare var nog inte så strålande - så jag är rädd att han ställt till en del. Det första nya hovisen frågade var om Battis haft massa kotleds och knäledsinflammationer - eftersom han hade så taskiga vinklar... :cry: :(

Nu är tån kort - hovarna har redan breddat sig och han skos med lättare skor. Funderar över guldsko - men behöver nog veta lite mer först... Vet knappt vad det är ju! :o
 
Jag tjatar om mitt eviga erlichiosprov, som vanligt.

Battis har ju haft en del problem med ryggont med, varit dålig ch fräsch i omgångar, och fått nya ledinfl bara av att gå rakt fram i skogen.

Allt känns väldigt välbekant från en viss herre här. Står mer i en annan tråd, annars kan du maila mig så ska jag dra historien igen med Visions erlichios och ryggontet, alla dessa ledinflammationer etc..

Men jag skulle ta ett prov avseende borrelia och erlichios.
 
JÄKLAR - vi skulle ju tagit det idag ju. Det sade ju tom veterinären när jag ringde för att boka tid... :crazy: SKIT OCKSÅ. Ja, ja. Två veckor kvar till återbesöket - får ta det då!

Och TACK för att du tjatar - annars hade jag nog helt glömt bort det. Blev så lång dag där idag ändå att det glömdes bort i förvirringen... :(
 
Ja hovarna är ju en stor del av hästen så att säga.. :smirk:

Har ni inte tagit erlichia prov innan alltså? Lyssna på Alexandra! ;)
 
Ingen fara, glömma är så himla lätt. Det snurrar så mycket i huvudet när man är där, så när man kommer hem (eller dagen efter) kommer man på 17 frågor man skulel frågat om.

jag lyckades glömma att be dem kolal tänderna på Vision i ungefär 13 besök...=/ (Okej, det var "bara" 6 besök, men ändå)
 
Låter precis som mig. "Kan ni känna över ryggen också"... Att det skall vara så förbannat svårt att säga. Glömde det hela förra hösten... :D

Nu gjorde hon det av sig självt - och hon sade att han såg väldigt fin ut i övrigt - så det känns LITE positivt iaf. Sedan är det alltid kul när veterinärer blir lite impade av att ens häst är så cool och väluppfostrad! *stolt matte* :bump:
 
Aha ni tog förra året, okej. :smirk: Hur mkt kostar ett sådant prov då? (nyfiken bara)
 
Låter ungeför som min häst... Han fick först knäledsinflammation i båda fram, behandlades och fick vila i konvalecenthage länge. Sattes försiktigt igång i skritt efter att vet. konstaterat att han var ohalt. Red ca 3-4 veckor (korta skrittpass) blev sedan ofräch igen. Det visade sig vara kotledsinflammation i båda fram... Jag fattade ingenting, eftersom han bara hade skrittats lite försiktigt (var helt ren i kotorna vid kollen isamband med knäledsinfl.) Det enda jag kunde komma på som kan ha orsakat det hela är dålig skoning... men jag vet inte säkert. Har nu bytt hovslagare och hästen har fått behandling och en lååång vila. Hovslagaren har rättat till en del ojämnheter i fram hovarna sen får vi väl se. Ska till vet på återbesök imorrn.
Mitt råd är att snarast kolla upp hur din häst är verkad och skodd!!!
 
Ingen aning alls... :D Minns inte helt enkelt. Det var så mycket utgifter på en gång iom att det bakades ihop med alla andra kostnader för klinikbesöket (tog ju dessutom flera andra prover samtidigt) att jag aldrig lade det på minnet tyvärr... :(
 
att skritta på lång tygel i bekväm stolisits är att gå på bogarna så det är inet alls konstigt att hästen fått ont av det, det får många.
Lägg om din ridning så att du kan skritt i skogen på halvlång tygel :-)
 
Jag har hört att om man inte verkar ned trakterna på hästen så drabbas de lättare av kotledsinflemmation. Blodet pulserar inte lika bra i benet som när trakterna är nedverkade.

Jag tycker att det verkar stämma. På i stort sätt alla ridhästar vill man höja trakterna för att få ett bättre steg. Medans man på travarna verkar ned trakterna för att de lättare ska hålla traven.

Vilka drabbas ofta/oftast av kotledsinflammationer?
Inte är det travarna iaf.

Kanske något att tänka på...
 
Men det behöver inte vara hopplöst, mycket går som sagt att förbättra med ridningen.

Vi hade samma problem med vår lilla dam, med upprepade kotledsinflammationer och behandlingar. Till slut insåg vi att något måste göras, och det som ville till var att ändra på hur hästen reds. Så för drygt 3 år sedan hittade vi vår otroligt duktiga tränare som började bygga upp ridningen från grunden. Och det är en lång bit kvar... vi fick även ett träningsprogram med massage och stretching av kotorna, och hästen, som nu är drygt 17 år gammal har under dessa 3 år inte haft en enda kotledsinflammation. Så går gör det!
 
Har försökt hålla mig ifrån stolsitsen (med varierande resultat :o ) iaf - men fått bestämda order att INTE kräva något och bara skritta rakt fram i skogen i princip... :crazy:

Orkar du förklara mer är jag väldigt tacksam - känner mig fullständigt uppgiven nu vad gäller ridningen. Hur SJUTTON skall jag få honom att förflytta vikten bakåt när jag inte kan "rida igenom" honom (lyckas ju knappt då ändå). Står utan tränare och tycker bara den ene är värre än den andre när jag åker ut och tittar. Min sits blir ju sämre och sämre hela tiden igen (hade kommit igång NÅGOT iaf förra vintern)... :cry:

Känns som en MYCKET ond cirkel som vi hamnat i. Hästen blir dålig pga min ridning - min ridning blir sämre och sämre pga att jag inte kan hålla igång eftersom hästen är dålig...

Även nya veterinären tyckte jag skulle rida rakt fram i skogen med hästen hellre över tygeln än bakom (som han ju går ändå, på lång tygel nästan) och låta honom lära sig bära sig själv på så sätt. Jag är dock tacksam för ALLA råd jag kan få! :bow:
 
Dean, den "travarverkning" jag sett har i de allra flesta fall inneburit nedverkade trakter och långa tår vilket ju inte heller ger optimala vinklar - och i förlängningen ökar risken med problem i andra delar än benet än kotlederna :(
Lik förbaskat med risk för hälta.

Vinkeln ska ju stämma med kotan, och vare sig vara framåt eller bakåtbruten - vilket inte heller nedverkade trakter stämmer med.

SaraMara, tråkigt med Battis :( Hoppas du finner ett bra program för att få honom frisk.
 
Lite det jag är rädd för också (vad gäller tårna). Har ju stränga order att hålla tån kort (ingen "dressyrhästverkning" som veterinären sade :smirk: ) eftersom han har problem med ett framknä... :crazy:

Pest eller kolera??? :confused:
 
En fråga till till er... OM jag får? :smirk:

Battis biljaderar ganska kraftigt på höger fram - något som varken jag eller mina tränare tänkte på förrän i vintras efter han vilat efter skada. Det framkommer framför allt på böjt spår. Veterinären trodde inte det var skäl till oro och funderade lite kring om biljaderingen var orsak eller symptom... :confused:

Kan det vara så att det kommer ur den obalans som blir när hästen är omusklad och går i felaktig form - eller är biljaderingen här för att stanna?
Vad beror det på???
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 098
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 968
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp