Bukefalos 28 år!

Kräks/hostar upp mat

Jenka

Trådstartare
Ännu en fråga... Har mailat och frågat uppfödaren också (vill inte ringa såhär dags) men lär ju inte hinna få svar innan imorgon bitti.

Sigge hostade upp/kräktes nyligen. Det är i princip samma konsistens som maten när han får den (uppblött torrfoder) och han verkar inte må dåligt.
Det hände en gång för några dagar också, då fortsatte vi bara som vanligt.

Min fråga är dock, borde vi ta bort maten ett dygn och sen köra på ris och kyckling? Vet att man ska göra det om de är magsjuka och liknande men det verkar inte det här vara. Bara en gång, samma konsistens som det han äter (det är verkligen bara maten som kommer upp) och vatten dricker han och har inga problem att behålla.

Hur ska vi göra?

Tillägg: Båda gångerna har det hänt ca 1 timme efter han ätit.
 
Sv: Kräks/hostar upp mat

Nja.
Han är 10½ vecka gammal och avmaskad hos uppfödaren. Ska avmaskas med början på söndag.
 
Sv: Kräks/hostar upp mat

Det kan tänkas att han har ätit för mycket eftersom maten inte var smält när den kom upp igen. Den har bara inte fått plats. Ungefär som med småbarn när det kommer en hel kaskad med rapen upp igen. Om det bara händer någon enstaka gång och uppfödaren inte är oroad behöver du troligtvis inte heller oroa dig. Om du tycker att det händer lite för ofta så fråga vetten. Bättre en gång för mycket och vara säker än tvärtom.
 
Sv: Kräks/hostar upp mat

Tack för svar.

Nej, än är jag inte orolig i alla fall. Uppfödaren var inte heller orolig utan misstänkte att det kunde bero på gräs m.m. som han stoppar i sig utomhus.
Ska köpa avmaskningsmedel imorgon så jag kan börja avmaska på söndag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 553
Senast: Bapelsin
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 702
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp