Konsistens an passad jul mat?

I det här fallet har du rätt att skita i vad de andra tänker.


Det går säkert att lägga upp mosad mat så det ser snyggt ut för dig.
Ja men även fast jag såklart FÅR strunta i vad dom tänker så vill jag ju inte att dom ska kolla på min mat kanske eller tycka att det är äckligt och sånt. För det blir ju jobbigt för mig också isåfall. Men ja jag hoppas att det går att göra så det ser okej ut iallafall.
 
Ja men även fast jag såklart FÅR strunta i vad dom tänker så vill jag ju inte att dom ska kolla på min mat kanske eller tycka att det är äckligt och sånt. För det blir ju jobbigt för mig också isåfall. Men ja jag hoppas att det går att göra så det ser okej ut iallafall.

Jag håller med om att du ska försöka strunta i vad andra tycker om din mat. Men man ska inte underskatta hur mycket synintrycket gör för matupplevelsen. Alltså hur maten man själv äter ser ut, för en själv. Det låter som att du kommer äta en hel del puré och liknande den kommande tiden så det skadar ju inte att fundera över hur man serverar den så snyggt som möjligt.
 
Ja det är det att det kanske inte ser så gott ut så känns inte det så kul heller. Om jag har som nån brun grå gegga bara så kanske domandra tycker att det ser äckligt ut.
Du kanske kan få din mat i småskålar i olika färger/mönster/jultema istället för upplagt på en tallrik? Dels blandas det inte ihop (om det är viktigt), dels så blir det visuella kanske roligare både för dig och de andra (även om jag tycker att de andra ska sköta sig själva - men det kanske minskar ev stress vid mattillfället för dig).

Jag har (unga vuxna) barn med/tidigare haft speciella matpreferenser och har massa olika småskålar och fat som jag serverar mat i fortfarande.
 
Du kanske kan få din mat i småskålar i olika färger/mönster/jultema istället för upplagt på en tallrik? Dels blandas det inte ihop (om det är viktigt), dels så blir det visuella kanske roligare både för dig och de andra (även om jag tycker att de andra ska sköta sig själva - men det kanske minskar ev stress vid mattillfället för dig).

Jag har (unga vuxna) barn med/tidigare haft speciella matpreferenser och har massa olika småskålar och fat som jag serverar mat i fortfarande.
Ja, små skålar kan bli fint! Och så kanske man kan ringla eller strössla något över skålarna för att piffa till det lite (ifall det är okej att blanda mat på det sättet). En klassiker på kladdkaka är ju att skära ut ett mönster i ett papper och sedan pudra över floursocker med pappret som schablon. Kanske kan man pudra något på det viset över maten?

Sufflé är en rätt som kan göras på nästan vilket tema som helst. Alltså ägg och någon mat blandat som man lägger i en liten form och kör i ugnen så att den fluffar upp sig. Ser fint och lyxigt ut. Typisk nyårsmat. Basen är ägg och grädde och kanske ost och sen kan du välja vad du vill som är gott och du kan ju välja mer eller mindre juliga smaker.
Du gillar ju inte att blanda saker skriver du men kanske om du bara har en sak i ägg och grädde-blandningen. Tex pyttesmå bitar av rökt lax. Eller stekt köttfärs (istället för köttbullar). Ååhh blir sugen på sufflé nu!

Nu hade ni ju redan glass som efterrätt. Men om du behöver fler efterrätter under jul och nyår så är ju panacotta supergott och enkelt. Julig twist kan vara vit choklad och äpple(mos) och kanel. Eller saffran!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 935
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp