Konsistens an passad jul mat?

Det som jag mest tycker om är kött bullar och sånt men kött bulle mos verkar ju inte så gott. Eller jag tycker iallafall inte det. Så det är lite svårt att komma på vad som passar och så.
Min sambo är vuxen och fullt kapabel att tugga med biff och bullar mosar han ihop tillsammans med potatis.....
 
Tror också köttbullar kan bli gott om det mixas med lite kalvbuljong eller brunsås, tror det kan smaka väldigt bra tillsammans med potatismos.

Ärt och morotspure kan man smaksätta med lite örter om man vill ha mer smak, tex timjan är väldigt gott till gröna ärtor och gräslök är gott till morot.

Tycker du om rödbetssallad? För det är en klassiker till köttbullarna på vårt julbord ☺️ och om inte paj går så kan Västerbotten ost mixas med lite creme fraiche, gräslök och salt och peppar, det kan vara gott som tillbehör.

Vi äter mycket lax till jul och har själv tänkt göra någon form av laxmousse till julbordet.
 
Jag tänker också köttbullar fast mer i form av lös köttfärslimpa. Om man gör i en liten form med potatismos på toppen (?) och gratinerar så blir det riktigt bra.

Eller laxmousse som nämnts, det är ju också sådant som är "juligt" i mina ögon.
Stuvad grönkål som mixas kan nog bli väldigt bra. :d En favorit hos mig. Detsamma med stekt brysselkål som har fått lite sirap på sig, det borde gå att mixa ihop med lite vätska och bli bra.

Det är svårt att ge tips då det är en del på ett julbord jag aldrig skulle få för mig att äta, sill, prinskorvar, julskinka tex.
 
Som någon tidigare nämnt tänkte jag också på omelett med svampstuvning, det äter vi varje jul och går ju att göra i en lösare variant. :) Festa till med lite västerbottensost i också kanske?
 
Jag tror man kan göra pure eller mos konsistens av det mesta, bara man tillsätter vätska när man mixar respektive del av maten slät.

Vad tycker du själv brukar vara gott när det gäller julmat (och annat du kan vara sugen på att äta)?
 
Kan en paj fungera konsistensmässigt? Med väldigt små bitar av lax? Annars kan laxmousse vara ett alternativ det bör ju bli en bra konsistens som du kan äta och det är ju verkligen en rätt som platsar på julbordet om man gillar fisk då såklart :) Eller en lax- och räkmousse kanske om man vill ha mer variation i smaken och lite lyxigare? Ägg som man finfördelar eller mosar? gubbröra kanske som man kan purea när man gjort den om det är för stora bitar?
Paj går inte men kanske lax mousse men jag har aldrig ätit det så vet inte om det är gott.
 
Som någon tidigare nämnt tänkte jag också på omelett med svampstuvning, det äter vi varje jul och går ju att göra i en lösare variant. :) Festa till med lite västerbottensost i också kanske?
Svamp stuvning går inte iallafall och jag tror inte att bara ägg är såmycket min smak men det var ett bra tips ändå ❤️
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag tror man kan göra pure eller mos konsistens av det mesta, bara man tillsätter vätska när man mixar respektive del av maten slät.

Vad tycker du själv brukar vara gott när det gäller julmat (och annat du kan vara sugen på att äta)?
Jag har inte ätit jul mat på flera år så jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka om. Men potatis och kött bullar och nån fisk men sen vet jag inte riktigt.
 
Då kanske potatismos och köttbullar som är mixade till slät pure skulle fungera? Som serveras som olika klickar mos på tallriken?
Jansons frestelse är typ potatisgratäng med anjovis i (tror jag), det borde också gå att mixa slätt. Men det är ju lite speciell fisksmak på det. Då kan kokt lax som mixas slät skulle passa bättre? Eller annan fisk om du gillar det bättre.
 
I princip all mat går att mixa och få att smaka bra kan jag säga som arbetat med flertalet personer som har haft svårt att äta/svälja. Det ser inte alltid supergott ut bara, men det kan man ju lösa med hur man lägger upp det tänker jag.
Så tänk på vad du tycker är gott istället så du får äta vad du gillar :)
 
Då kanske potatismos och köttbullar som är mixade till slät pure skulle fungera? Som serveras som olika klickar mos på tallriken?
Jansons frestelse är typ potatisgratäng med anjovis i (tror jag), det borde också gå att mixa slätt. Men det är ju lite speciell fisksmak på det. Då kan kokt lax som mixas slät skulle passa bättre? Eller annan fisk om du gillar det bättre.
Ja nåt sånt med potatis och kött bullar och nån fisk är nog det bästa. Men tror inte jag vill prova sån gratäng för jag brukar oftast inte tycka om när det är flera saker hop blandade som potatis och fisk och så. Men kanske lax eller nånannan fisk iallafall. Och några grönsaker så kanske nån sån grön kål eller nåt också men jag har aldrig smakat det heller.
 
I princip all mat går att mixa och få att smaka bra kan jag säga som arbetat med flertalet personer som har haft svårt att äta/svälja. Det ser inte alltid supergott ut bara, men det kan man ju lösa med hur man lägger upp det tänker jag.
Så tänk på vad du tycker är gott istället så du får äta vad du gillar :)
Ja det är det att det kanske inte ser så gott ut så känns inte det så kul heller. Om jag har som nån brun grå gegga bara så kanske domandra tycker att det ser äckligt ut.
 
Ja nåt sånt med potatis och kött bullar och nån fisk är nog det bästa. Men tror inte jag vill prova sån gratäng för jag brukar oftast inte tycka om när det är flera saker hop blandade som potatis och fisk och så. Men kanske lax eller nånannan fisk iallafall. Och några grönsaker så kanske nån sån grön kål eller nåt också men jag har aldrig smakat det heller.
Om du inte gillar saker ihopblandade, så kanske det är bättre med var sak för sig än någon gratäng. Just fisk finns det nog andra på forumet som har bättre koll på än vad jag har, jag äter det gärna, men lagar det sällan själv förutom lax.

Kål borde gå bra att göra slät, för vid jul brukar den när jag sett det serverats ha tillagats varm och då borde det gå lätt att mixa till pure konsistens. Annars om du t.ex. gillar morötter, går det lätt att göra till pure.

Ingen grönsak utan kanske mer mellanmål eller efterätt. Men aprikospure är gott. Eller kanske chokladpudding.
 
Kanske kan man göra som små fina portionsformar med tex de mixade köttbullarna, kanske med lite ost uppepå som man grillar lite i ugnen om du kan äta det. Så ser det kanske lite mindre kladdigt och tråkigt ut på tallriken. :)

Äggstanning (ägg och mjölk och lite kryddor) kan man också tillaga i en liten form, som en liten paj fast utan fyllning.
 
Om du inte gillar saker ihopblandade, så kanske det är bättre med var sak för sig än någon gratäng. Just fisk finns det nog andra på forumet som har bättre koll på än vad jag har, jag äter det gärna, men lagar det sällan själv förutom lax.

Kål borde gå bra att göra slät, för vid jul brukar den när jag sett det serverats ha tillagats varm och då borde det gå lätt att mixa till pure konsistens. Annars om du t.ex. gillar morötter, går det lätt att göra till pure.

Ingen grönsak utan kanske mer mellanmål eller efterätt. Men aprikospure är gott. Eller kanske chokladpudding.
Ja jag kommer ha morots pure och ärt pure iallafall.
Och vi ska ha glass som efter rätt då så det kan jag äta men tack för tipset om aprikos pure också ❤️ Det har jag nog aldrig ätit tror jag. Men choklad pudding brukar jag äta ibland som fika eller efter rätt.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 396
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp