Bukefalos 28 år!

Kräks mest hela tiden

Ganskaless

Trådstartare
Är gravid i v 9 och ärligt talat urless. Jag kräks 5-10 gånger om dagen. Trots att jag äter primperan. Utan dessa kräks jag 10-15 gånger/dag. Ska på inskrivning i v 11, vet ej varför så sent.

Jag har fysiskt tungt jobb och börjar jobba 0430. Jag spyr minst en gång på jobbet, oftast mycket mer, inte superkul. Rör mig i slow-motion på jobbet eftersom det känns som jag ska svimma. Jag är helt enkelt en väldigt ineffektiv anställd, mina chefer märker dock inget eftersom jag när jag är ineffektiv ändå är snabbare än alla andra så just där är det väl lugnt.

Mat är fruktansvärt jobbigt. Jag har inga "cravings" utan allt smakar skit. Jag är konstant hungrig trots att jag äter (förra veckan åt jag 30000 kalorier fördelat på sju dagar och gick inte upp ett gram) som en jäkla häst. Jag orkar rent fysiskt inte äta tillräckliga mängder mat (ca 4000+ kalorier om dagen är massor med mat, att sitta och äta och tugga detta tar evigheter). Jag är inte orolig för viktuppgång eftersom jag är normalviktig eller har ät-problem så det är inte därför.

Mat har blivit lite av ett ångest-moment. Jag vet att hur mycket jag än äter så blir jag inte mätt. Blir jag mätt så blir jag hungrig 30 minuter senare. Det känns lönlöst att trycka i mig all mat när jag ändå vet att nästa dag börjar det om igen. Sen tycker jag att allt är äckligt. Kan äta en maträtt en gång, sen spyr jag av att tänka på den bara (på riktigt).

Sen kräks jag ju mycket, vilket antagligen har stor betydelse för att vikten inte ökar. Men om jag tex äter kl 8 och sen spyr kl 9, då kräks jag bara galla, inga matrester. Så fort kan väl inte maten brytas ned? Jag borde rimligen spy mat också trodde jag.

Finns det något att göra? Det här förstör min vardag helt, jag orkar ingenting.
 
Besöka läkare o bli sjukskriven åtminstånde ett par veckor o se om de lugnar sig, helt klart!!
 
Besöka läkare o bli sjukskriven åtminstånde ett par veckor o se om de lugnar sig, helt klart!!

Med största sannolikhet går inte FK med på sjukskrivning. De kommer säga att min AG ska omplacera mig (vilket i teorin går pga stor arbetsplats men inte i praktiken av olika skäl). Största sannolikhet blir jag uppsagd istället (inte fast än, tänkte vänta med att berätta om gravid tills jag fått fast. Fult jag vet men jag måste bry mig om mig själv).
 
Med största sannolikhet går inte FK med på sjukskrivning. De kommer säga att min AG ska omplacera mig (vilket i teorin går pga stor arbetsplats men inte i praktiken av olika skäl). Största sannolikhet blir jag uppsagd istället (inte fast än, tänkte vänta med att berätta om gravid tills jag fått fast. Fult jag vet men jag måste bry mig om mig själv).

Jag vet massor som blivit sjukskriva pga illamående. De handlar ju i bästa fall bara om några veckor. Vid sjukskrivning tror jag inte att ag måste omplacera, de är väl mer vid grav.penning tror jag? Värt ett försök åtminstånde? dom får inte sparka dig pga grav. Heller, isåfall får du ta kontakt med facket!
 
Jag vet massor som blivit sjukskriva pga illamående. De handlar ju i bästa fall bara om några veckor. Vid sjukskrivning tror jag inte att ag måste omplacera, de är väl mer vid grav.penning tror jag? Värt ett försök åtminstånde? dom får inte sparka dig pga grav. Heller, isåfall får du ta kontakt med facket!

Tack för tipset, ska ta tag i det. Är rädd för att bli nekad bara och att AG då som "hämnd" väljer att inte planera in mig för jobb = ingen lön. Ska gå med i facket idag :)
 
Det kan ju faktiskt bli så att du i värsta fall blir tvungen att läggas in på sjukhus i några dagar för att få i dig näring.

Jag kräktes också jättemycket under min graviditet. För mig hjälpte det med resorb, och att bara äta gula saker (!) vilket låter rätt sjukt - men jag hade perioder då jag levde på aprikoskräm till frukost, lunch och middag.

En tröst är att bebisen i alla fall tar vad den behöver oavsett om du kräks jättemycket eller inte.
 
Jag kräktes som en fontän och blev utan problem sjukskriven på halvtid. Läkaren ville helst sjukskriva mig 100% men jag ville komma ut och jobba lite annars hade jag bara legat hemma och spytt.
 
Tack för tipset, ska ta tag i det. Är rädd för att bli nekad bara och att AG då som "hämnd" väljer att inte planera in mig för jobb = ingen lön. Ska gå med i facket idag :)
Sjukskrivning ät nummer ett, inte tal om något annat. Jag mådde inte lika dåligt som du (kräktes inte lika mycket) men det har inte en sekunds tvekan från läkaren. Arbetsgivaren har ingen rätt att särbehandla dig på grund av sjukdom, de behöver inte heller veta varför du är sjuk (första veckan, sen krävs läkarintyg). Och, även om det är en klen tröst, det går snart över (för de flesta!). Men tills dess är det vidrigt!
 
Jag kräktes som en fontän och blev utan problem sjukskriven på halvtid. Läkaren ville helst sjukskriva mig 100% men jag ville komma ut och jobba lite annars hade jag bara legat hemma och spytt.

Men godkände FK det då?
@superstar
Där jag jobbar krävs läkarintyg direkt pga att jag inte är fastanställd. Sa HR åtminstone.

@Kirie
Jag har funderat på halvtid men jag vet inte om jag fixar att jobba 50 %. Ska jobba ons-sön nu och har redan ångest. Sen är det otroligt slitsamt att gå upp 0330 5 dagar i rad. Som ogravod fixar jag det men nu vete tusan.
 
Det kan ju faktiskt bli så att du i värsta fall blir tvungen att läggas in på sjukhus i några dagar för att få i dig näring.

Jag kräktes också jättemycket under min graviditet. För mig hjälpte det med resorb, och att bara äta gula saker (!) vilket låter rätt sjukt - men jag hade perioder då jag levde på aprikoskräm till frukost, lunch och middag.

En tröst är att bebisen i alla fall tar vad den behöver oavsett om du kräks jättemycket eller inte.

Usch så långt hoppas jag inte det går. Hur vet man om det är så illa?
Resorb klarar jag inte av, ens i vanliga fall. Haha ja grapefrukt är ju gult och det klarar jag. Väldigt lite kalorier i tyvärr.
Jo jag vet, men jag vill ju också må bra.

Och det där eviga ätandet. Åt pannkakor till frukost, smeten skulle räcka till 4-5 personer. Jag åt alla, hungrig efter 10 minuter. Jag orkar inte äta mer!!!!!
 
@Kirie
Jag har funderat på halvtid men jag vet inte om jag fixar att jobba 50 %. Ska jobba ons-sön nu och har redan ångest. Sen är det otroligt slitsamt att gå upp 0330 5 dagar i rad. Som ogravod fixar jag det men nu vete tusan.
FK godkände men det ska sägas att det var 12 år sedan. De kanske är hårdare idag.

Jag valde att fortsätta 5 dgr i veckan men att komma senare. Morgonen var ju värst även om jag kräktes dygnet runt.
 
FK godkände men det ska sägas att det var 12 år sedan. De kanske är hårdare idag.

Jag valde att fortsätta 5 dgr i veckan men att komma senare. Morgonen var ju värst även om jag kräktes dygnet runt.

Jag skulle gärna börja senare men det är inget alt. Jobbet startar så tidigt. Är så trött när jag kör dit och hem att jag åtminstone ett par gånger nickat till. Det äckligaste är att det finns ingenstans att stanna på vägen när jag känner mig trött (motorväg hela vägen mellan jobb och hem) och tröttheten kommer pang på så det är inte så att jag hinner känna i förväg och försöka svänga av på lämpligt ställe.

Usch vad jag klagar men allt är lite sådär skit och jobbigt nu.
 
Usch så långt hoppas jag inte det går. Hur vet man om det är så illa?
Resorb klarar jag inte av, ens i vanliga fall. Haha ja grapefrukt är ju gult och det klarar jag. Väldigt lite kalorier i tyvärr.
Jo jag vet, men jag vill ju också må bra.

Och det där eviga ätandet. Åt pannkakor till frukost, smeten skulle räcka till 4-5 personer. Jag åt alla, hungrig efter 10 minuter. Jag orkar inte äta mer!!!!!

Det är främst vätskebristen som ställer till det, därför är det bra med resorb. Se till att få i dig både salt och vatten i alla fall. (För mycket vatten utan salt är inte bra.)

Skit i antalet kalorier, ät det du kan och när du kan under tiden du kräks så mycket. I vanliga fall går illamåendet över när celldelningen är klar, så har du tur mår du mycket bättre om en månad. Illamåendet kan också hålla sig kvar hela graviditeten eller försvinna när som helst. Det är ett himla lotteri!

Jag åt mat som var enkel att spy. Aprikoskräm, potatismos, morotssoppa till exempel. (Haha - bara gul mat för mig, som sagt..!)
 
Det är främst vätskebristen som ställer till det, därför är det bra med resorb. Se till att få i dig både salt och vatten i alla fall. (För mycket vatten utan salt är inte bra.)

Skit i antalet kalorier, ät det du kan och när du kan under tiden du kräks så mycket. I vanliga fall går illamåendet över när celldelningen är klar, så har du tur mår du mycket bättre om en månad. Illamåendet kan också hålla sig kvar hela graviditeten eller försvinna när som helst. Det är ett himla lotteri!

Jag åt mat som var enkel att spy. Aprikoskräm, potatismos, morotssoppa till exempel. (Haha - bara gul mat för mig, som sagt..!)

Salt har jag inte haft en tanke på. Har mest hinkat vatten till förbannelse. Och har ändå mörkt urin. Jag hoppas verkligen det lugnar sig om någon månad, är ju halvt handikappad nu. Även om en månad känns som toklång tid.

Smart att äta spy-vänlig mat ändå, jag kräktes rostat bröd häromdagen och det gjorde galet ont både i halsen och magen på väg upp..
 
Med största sannolikhet går inte FK med på sjukskrivning. De kommer säga att min AG ska omplacera mig (vilket i teorin går pga stor arbetsplats men inte i praktiken av olika skäl). Största sannolikhet blir jag uppsagd istället (inte fast än, tänkte vänta med att berätta om gravid tills jag fått fast. Fult jag vet men jag måste bry mig om mig själv).

FK godkänner graviditetsillamående. MEN var noga med hur läkaren skriver på intyget, det påverkar hur handläggaren bedömer situationen.

Jag tillhör den kategorin som hittils alltid fått extremt graviditsillamående, och jag var sjukskriven mellan slutet av april 2013 till mitten av juni 2013 för mitt illamående. Sen återigen juli 2013 och fram tills havandeskapspenningen pga foglossning. Sonen kom i december 2013, så jag blev sjukskriven väldigt tidigt utan bekymmer.

Mot illamåendet får du testa dig fram.
Med äldsta sonen underlättade akupunktur 2 ggr i veckan, ont som bara den skulle det göra annars hjälpte det inte. Det hjälpte inte helt men minskade kräkningar iaf. Med yngsta sonen fick jag dropp vid flera tillfällen, tills vi upptäckte att jag kunde behålla lite vattenmelon, glass och potatismos. Riktigt potatismos är toppen enligt bm då det är bra fetter, lättsmält så kroppen hinner ta åt sig lite näring och det är lätt att kräkas upp. Utöver det så åt jag Lergigan Comp 3 gånger dagligen, och sov bort illamåendet. Dvs åt, kräktes, tog tablett och sov. Dygnet runt.
 
Jag hade extremt graviditetsillamående med ettan, det är 4-5 år sedan och jag blev sjukskriven, inga problem med FK.
 
Det är om du söker graviditetspenning som arbetsgivaren måste försöka omplacera dig, vid sjukskrivning på grund av illamående spelar det ju inte nån roll vilket jobb du har, det är lika jobbigt oavsett.
 
Usch vad jag klagar men allt är lite sådär skit och jobbigt nu.

Jag förstår dig!

Som tidigare nämnts i tråden fick jag också lite hjälp av akupunktur. Man blev trött men det tog lite udden av illamåendet. Åt också bara mjuka saker som äggstanning och gröt. Lågt blodsocker förvärrade illamåendet så det blev en ond spiral. Kom på att jag kunde suga på nåt sött, det hjälpte också lite.
 
Jag har varit sjukskriven båda hela minagraviditeter och inte haft några problem med att få det godkänt av försäkringskassan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 266
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 478
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Arg
Dagbok Jag är arg hela tiden. Jag är trött och jag orkar inte. Har haft så sjukt mycket oflyt de senaste 9 månaderna. Först fick jag ingen...
Svar
18
· Visningar
2 173
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 341
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp