Kräktes...

norrland65

Trådstartare
Hur är det. Brukar hundar kräkas ibland? Har hört att de kan kräkas för att få upp hår...

9 månaders valpen kräktes igår kväll, samt imorse. Har ätit dåligt hela dygnet. Men ikväll har han ätit och druckit igen. Inte kräkts något mer. Ingen diarre eller feber.

Han brukar vara lite kinkig med maten. Äter mycket en period, och sen får han en period när han petar i maten bara.

Tror ni att han varit sjuk, eller kan de kräkas ibland?

Norrland
 
Sv: Kräktes...

En hund kräks ju inte bara sådär, troligen har han fått i sig något som irriterat mage/tarm. För mkt skinka kanske!? ;) Låter inte allvarligt dock, kräks han igen så kan ni ta det lite lugnt med maten.
 
Sv: Kräktes...

Det stämmer säkert att något retat magen. Han har lixom varit loj också, inte sitt vanliga busiga jag.

Faktiskt fick han smaka godsaker från julbordet. :) Ingeting som han inte ätit förut, men kanske var det det som gjorde att magen inte mådde bra... Stackarn...

Hoppas att det är över nu då, bara han inte kräks igen och blir sämre. Lillgubben... man blir så orolig när han inte mår bra.

Norrland
 
Sv: Kräktes...

Min hund kräks när han blir lite för tom i magen. Plus att han i perioder är kinkig med maten. Imorse kräktes han för husse varit lite för snål med maten igår kväll.


hoppas vovven mår bättre snart!
 
Sv: Kräktes...

Jag är ju lite nojig med dessa symptom eftersom min hund hade halsinfektion (tonsillit) och kräktes då och då samt hade dålig matlust och påverkat allmäntillstånd (lite hängig).

Jag ville inte klema bort henne utan tänkte att hon äter när hon är hungrig och hundar kräks ibland, det är inget konstigt. När vi till sist gick till veterinären så hade hon gått med infektionen jättelänge.

Jag vill absolut inte skrämma upp dig och absolut inte ställa diagnos över nätet! Men halsinfektion är ganska vanligt på unga hundar.

Vanliga symptom är

hängighet
harklingar
äter gräs
dålig andedräkt
dålig aptit
kräkningar
 
Sv: Kräktes...

Vi har varit hos vet i okt-nov angående att han inte har riktig aptit. Han sövdes och halsen kollades, prover togs. Tonsillerna blödde lite när de rörde dom. Han har ätit penicillin, om det var 7 eller 10 dagar. Proverna visade tillslut ingen specifik infektion.

Så jag tror inte att det är halsen, såvida han inte fått en infektion nu igen då. Iof sig kan ju irriterade tonsiller vara svåra att behandla, eller det kan krävas fler behandlingar. I alla fall vad jag hört. Kanske skulle det behöva kollas igen. Speciellt om de kan kräkas av det också.

Han har varit pigg idag. Åt bra igår em och kväll och i morse. Inga fler kräkningar. Hoppas det är över nu.

Vi brukar inte heller bara ta bort maten och låta honom "skylla sig själv för att han inte äter". Ibland får den stå kvar framme, då kan han gå och äta efter ett tag. Ibland serverar vi ett extra mål på dagen. Ibland blandar vi i något gott och då kan det slinka ner mer mat. Inte så bra enligt hundexperterna, men man vill ju att han ska få i sig mat.

Enligt uppfödaren så ligger det lite i rasen också att vara lite matkinkiga, men jag vet inte... Ett av hans syskon som vi har kontakt med är också likadan.

Men du har ju helt rätt i att man ska vara vaksam och kolla så att det inte beror på något annat.

Norrland
 
Sv: Kräktes...

Jag vet inte hur vanligt det är, men min hund har alltid haft väldigt känslig mage. Hade väldiga problem som valp och unghund innan vi satte honom på allergifoder. Kräks ibland om han har fått lite för mycket godbitar vid kylskåpet :o

Jag gjorde som du upp till två år, aptitretare och fri tillgång till foder. Har alltid varit väldigt aktiv så han gjorde ju av sig med all energi han fick i sig.

Hoppas din hund inte får samma problem som min, och skönt att han mår bättre nu också :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 817
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp