Bukefalos 28 år!

Kräsen kattmamma...

Boll

Trådstartare
Min katthona med bäbisar på snart två veckor är väldigt kräsen och liten i maten...
Vi har försökt ge henne kattmat (torrfoder) för diggivande katter men hon vägrar äta det. Har provat två olika sorter, men inget funkar... Även köpt sådan burkmat med mycket näring som hon oxå totalt ratar. :crazy:
Det vanliga torrfodret (Royal Canin, Fit) kan hon tänka sig att äta lite, men bara lite utav.
Det enda hon verkligen äter är Mjau, Lax och Pasta med lågt fettinnehåll och katt-tonfisk som oxå har lågt näringsvärde.
Vad ska jag göra med min lilla kisse??
Någon som har något bra tips för sånna här kräsna, smala, digivande kissar...

Jag vill ju egentligen inte alls ge blötmat annat änn som gott någon gång ibland, men i detta fallet så får jag ha lite överseende. Hon måste ju äta :crazy:

// Anna
 
Det handlar ju i princip om att ge henne allt hon kan tänkas äta :crazy:

Man kan laga egen mat, men då måste man tillsätta kalcium, fosfor, A-, D- och E-vitamin och jag har fått erfara att det inte är så lätt att hitta kalcium- och fosfortillskott så att laga helfoder är inte nå´t hett tips nu när det ändå är lite bråttom med att få i henne mat.

Jag skulle nog försöka blöta upp ett högkvalitativt torrfoder i köttbuljong (hemmagjord sådan eller om köpt används späd mycket för "normal" spädning är för salt för katter) och sedan skulle jag blanda i rå nötfärs.

Katter äter med näsan så gör mat som luktar gott.
 
Problemet är att hon är fruktansvärt kräsen, och har alltid varit. Hon äter inte kött, varken rått eller tillagat. Hon äter inte fisk, annat än i viss burkmat. Det enda som har dugt åt henne är torrfoder och viss burkmat, men nu vill hon knappast äta torrfoder längre.

Jag ska prova med köttbuljongsblandat torrfoder och se om det duger åt min lilla fröken.

Tack för ditt tips!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Sol
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Senast: Emine
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp