Vilket foder skulle du välja?

MaRomer

Trådstartare
Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop?
Givetvis ges mineraler till detta. Och fri tillgång på hö. Tyvärr har jag ingen analys så fråga inte ens om det=) Har olika hö från olika sködar och åkrar så det skulle bli omöjligt att få ett jämt värde....

KRAFFT PLUSS GRÖN
Ett koncentrat som kompletterar kraftfoderstater baserade på havre. Säkrar intaget av högvärdigt protein samt viktiga mineraler, vitaminer och spårämnen i avelsstonas, fölens och unghästarnas foderstat.


KRAFFT GROOV 125
Har utvecklats i samråd med ledande stuterier för att svara mot de krav på protein i rätt mängd och av rätt kvalitet som modern uppfödning ställer. Ges även till växande unghästar i träning.[/


KRAFFT LUSERN PELLETS
LUSERN Pellets är varmluftstorkad lusern i pelletsform. Lätthanterligt och hygieniskt säkert. Ger smidig säkring av proteintillförseln i foderstater till t.ex. unghästar och avelsston. Praktiskt att utfodra och enkelt att lagra.


KRAFFT LUSERN HACKAD STRÅ
LUSERN Hackad Strå är varmluftstorkad lusern med grovfodrets naturliga struktur bevarad. Ger smidig säkring av proteintillförseln. Kan blandas med den ordinarie kraft- eller grovfodergivan för att säkra tillförseln av protein. Hygienisk och lätthanterlig plastförpackning.


KRAFFT LUSERN MIX
LUSERN Mix är en kombination av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja – i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgaranti. Rikt på fibrer med den naturliga strukturen bevarad samt med tillsats av olja som ger skonsam energi. Används av ett stort antal svenska tävlingsryttare – bl a på landslagsnivå. Hygienisk och lätthanterlig plastförpackning.[/
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket foder skulle du välja?

Väldigt svårt att svara på utan att veta hästens eget behov. Men Mix går bort för det är inget proteinfoder. Det är ett ersättningsfoder för vanligt hö som används till tävlingshästar istället för hö under resor och tävlingar. Inget för en växande unghäst som komplettering.

Men utan att veta mer så hade jag börjat med Lusern av någon typ, vilken beroende på vilket hästen bäst hade ätit av. Kraffts pellets och strå har ju samma värden. Hade det inte räckt för hästen hade jag kompletterat med Grov 125 eller Grön. Också igen beroende på individen. Vissa kräver mer än andra.

Kan ge som exempel att jag har två minshettisar, halvbröder och födda ungefär samtidigt. Den ene av dessa var mycket lättfodrad under sin uppväxt. Behövde nästan bara grovfoder. Den andre hade ett enormt behov av protein och energi med för den delen. Så han är mer eller mindre uppfödd på bara lusern och en hel del krafrtfoder. Mycket mer än vad som kan anses normalt för en ponny i hans ålder och storlek. Idag är de sex år och har bägge normala krav på foder. Med andra ord klarar de sig i år på mitt grovfoder och mineraler.
 
Sv: Vilket foder skulle du välja?

Tack för detta svar! precis vad jag var ute efter=)

Tror ockxå på lucern pellets.. Ska bara se om madam vill äta det. Hon är inte speciellt lättfödd precis=)

hon är Nf sto född 2006.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 302
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 562
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
1 975
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 342
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Flytta eller ej?
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp