Kraftig allergisk reaktion

Som kuriosa var det såhär för mig:
Jag fick nässelutslag på hela mig som kliade OERHÖRT. Efter jag fick min första dos kortison försvann _allt_ på några timmar, och sköterskan hade sagt i förbifarten att jag inte behövde ta hela dosen (en veckas ca) om det hela blev bra. Så där samma kväll tänkte jag "happ, då är jag botad då!" och gick och la mig utan att ta kvälls/nattsdosen. Något dumt missförstående av mig. Vaknade 03 av att hela jag kliade/brann nått så fantastiskt och kastade mig efter kortisonburken...
 
Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel?
Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen?

Jag vaknade, åt en vanlig frukost utan några nya inslag. Tog hunden på promenad till stallet och allt var fridens.
Hann knappt komma in i stallet så fick jag kraftig klåda med brännande känsla över hela kroppen, hade stora nässelutslag över magen och höfterna och hela kroppen var röd, även ansiktet. Mina händer svullnade upp och jag började må illa och fick yrsel.
Blev akut trött och la mig på golvet, sen tog jag mig inte upp igen.
Ville bara ligga kvar på det kalla betonggolvet och sova. Hade sinnesnärvo nog att ringa 112 och fick hjälp från dem.
Fick tag i stallägaren som höll mig sällskap tills ambulansen kom, jag var så slö att jag knappt kunde svara på deras frågor och skakade våldsamt utan att känna att jag frös.
Det var en fruktansvärt upplevelse och väldigt overklig.

Blev ambulans till akuten och där fick jag jättebra vård direkt av ett team som stod redo och väntade. Massa prover togs och jag hade drabbats av en kraftig allergisk reaktion.
Däremot vet ingen vad det kan ha varit. Jag är allergisk mot björk och det kan uppstå korsreaktioner men detta var ju extremt och inget var annorlunda.
Nu är jag hemma, fortfarande trött men annars mår jag bra.


Korsreaktioner kan vara nog så allvarliga. Jag har ingen ”tillräckligt” allvarlig primärallergi för födoämnen som kunde förklara reaktionerna. Ändå hade jag en flera år lång period då jag knappt kunde äta något utan att tungan svullnade och jag fick nässelutslag.
 
Du hade inga nya kläder?

Jag fick en kraftig reaktion en gång och det visade sig att jag är allergisk mot ull och ullfett. Ansiktet svullnade så jag såg knappt nåt, klåda från helvetet (det kliade ta mig tusan på insidan med) och väsande andning osv.
 
Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel?
Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen?

Jag vaknade, åt en vanlig frukost utan några nya inslag. Tog hunden på promenad till stallet och allt var fridens.
Hann knappt komma in i stallet så fick jag kraftig klåda med brännande känsla över hela kroppen, hade stora nässelutslag över magen och höfterna och hela kroppen var röd, även ansiktet. Mina händer svullnade upp och jag började må illa och fick yrsel.
Blev akut trött och la mig på golvet, sen tog jag mig inte upp igen.
Ville bara ligga kvar på det kalla betonggolvet och sova. Hade sinnesnärvo nog att ringa 112 och fick hjälp från dem.
Fick tag i stallägaren som höll mig sällskap tills ambulansen kom, jag var så slö att jag knappt kunde svara på deras frågor och skakade våldsamt utan att känna att jag frös.
Det var en fruktansvärt upplevelse och väldigt overklig.

Blev ambulans till akuten och där fick jag jättebra vård direkt av ett team som stod redo och väntade. Massa prover togs och jag hade drabbats av en kraftig allergisk reaktion.
Däremot vet ingen vad det kan ha varit. Jag är allergisk mot björk och det kan uppstå korsreaktioner men detta var ju extremt och inget var annorlunda.
Nu är jag hemma, fortfarande trött men annars mår jag bra.
Jag har varit med om det flera gånger, högst oklart vad som utlöser det, har ganska många olika allergier men hade inte utsatts för någon uppenbar trigger och det har inte funnits någon gemensam nämnare mellan gångerna (promenad i skogen, i klädaffär, i biblioteket etc) 🤷‍♀️ Har alltid allergimedicin med mig så har oftast klarat mig från att åka in akut, men det är mycket otrevligt, blir helt utslagen.
Kan du be läkaren att skriva ut typ någon antihistamintablett åt dig eller liknande, så du har ifall det skulle hända igen?
 
Du hade inga nya kläder?

Jag fick en kraftig reaktion en gång och det visade sig att jag är allergisk mot ull och ullfett. Ansiktet svullnade så jag såg knappt nåt, klåda från helvetet (det kliade ta mig tusan på insidan med) och väsande andning osv.

Nej, hade samma kläder som dagen innan 😕
 
Jag har varit med om det flera gånger, högst oklart vad som utlöser det, har ganska många olika allergier men hade inte utsatts för någon uppenbar trigger och det har inte funnits någon gemensam nämnare mellan gångerna (promenad i skogen, i klädaffär, i biblioteket etc) 🤷‍♀️ Har alltid allergimedicin med mig så har oftast klarat mig från att åka in akut, men det är mycket otrevligt, blir helt utslagen.
Kan du be läkaren att skriva ut typ någon antihistamintablett åt dig eller liknande, så du har ifall det skulle hända igen?

Ska kolla vad det är för recept jag fick, orkade inte gå till apoteket igår men ska göra det idag 😊
 
Fy så otäckt! Vilken tur att att det gick bra och att du hade närvaro att kunna ringa efter hjälp!
Hoppas du kan få lite svar på vad det kan vara som utlöste det!


När jag gått kurser för specialkost/allergikost har man alltid varit väldigt noggrann med att säga att
- om någon är allergisk mot något och någon säger 'men jag brukar inte reagera på det' som i att 'det går nog bra' så ska man veta att:

om man är allergisk mot något så kan utfallet alltid bli en anafylaktisk chock. ÄVEN om man ätit detta i trettio år och det alltid brukar gå bra eller 'det kliar kanske lite i halsen på sin höjd, det är allt som händer när jag äter något med X'.
Så är det ingen garanti.
1 gång av 1000 så kan det bli en stor reaktion. Typ så.
Jag tror inte man ville skrämmas med att säga så utan menat med att en allergi helt kan vara lite lynnig på det sättet.
 
Fy så otäckt! Vilken tur att att det gick bra och att du hade närvaro att kunna ringa efter hjälp!
Hoppas du kan få lite svar på vad det kan vara som utlöste det!


När jag gått kurser för specialkost/allergikost har man alltid varit väldigt noggrann med att säga att
- om någon är allergisk mot något och någon säger 'men jag brukar inte reagera på det' som i att 'det går nog bra' så ska man veta att:

om man är allergisk mot något så kan utfallet alltid bli en anafylaktisk chock. ÄVEN om man ätit detta i trettio år och det alltid brukar gå bra eller 'det kliar kanske lite i halsen på sin höjd, det är allt som händer när jag äter något med X'.
Så är det ingen garanti.
1 gång av 1000 så kan det bli en stor reaktion. Typ så.
Jag tror inte man ville skrämmas med att säga så utan menat med att en allergi helt kan vara lite lynnig på det sättet.

Jag har inga allergier mot födoämnen. Är lite allergisk mot björk, i år behövde jag inte ta en enda tablett eftersom jag inte märkte av det alls.
Jag kan korsreagera på äpplen, sist jag åt ett var för kanske en månad sen 😅

Igår åt jag en macka med smör och drack ett glas vatten innan stallet.
Är ingen frukostmänniska och brukar äta när jag kommer hem 🙂
 
Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel?
Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen?

Jag vaknade, åt en vanlig frukost utan några nya inslag. Tog hunden på promenad till stallet och allt var fridens.
Hann knappt komma in i stallet så fick jag kraftig klåda med brännande känsla över hela kroppen, hade stora nässelutslag över magen och höfterna och hela kroppen var röd, även ansiktet. Mina händer svullnade upp och jag började må illa och fick yrsel.
Blev akut trött och la mig på golvet, sen tog jag mig inte upp igen.
Ville bara ligga kvar på det kalla betonggolvet och sova. Hade sinnesnärvo nog att ringa 112 och fick hjälp från dem.
Fick tag i stallägaren som höll mig sällskap tills ambulansen kom, jag var så slö att jag knappt kunde svara på deras frågor och skakade våldsamt utan att känna att jag frös.
Det var en fruktansvärt upplevelse och väldigt overklig.

Blev ambulans till akuten och där fick jag jättebra vård direkt av ett team som stod redo och väntade. Massa prover togs och jag hade drabbats av en kraftig allergisk reaktion.
Däremot vet ingen vad det kan ha varit. Jag är allergisk mot björk och det kan uppstå korsreaktioner men detta var ju extremt och inget var annorlunda.
Nu är jag hemma, fortfarande trött men annars mår jag bra.

Min fd granne fick faktiskt en kraftig allergichock som en blixt från en klar himmel. Hon höll på att baka saffransbröd och smakade på degen som hon alltid hade gjort. Det började klia i halsen och hon svullnade över halsen och ansiktet så hennes son eller man (jag kommer inte ihåg) skjutsade ner henne till vårdcentralen. Hon hade inga allergier tidigare och vad jag vet hände det henne inte igen.
 
I alla fall hos oss finns hasselpollen just nu enligt pollenkollen-appen (helt sjukt för övrigt).
F6A0CB87-9B9C-4307-B0F7-AEB208FB3722.jpeg
 
Fick en allergisk reaktion av NSAID (voltaren). Hade använt det i många år utan problem.
Vaknade på natten för att det kliade på hela kroppen. Hade utslag överallt. Sen svullnade ögonen ihop och händerna blev dubbelt så tjocka och hela ansiktet svullnade igen.
Ilfärd till akuten, sprutor, cortison, tavegyl och övervakning.
Sen blev det bättre. Men det var nära att luftstrupen svullnade igen. En riktigt vidrig upplevelse var det.
 
Usch vilken otäck reaktion!
Har fått allergiska reaktioner men inte alls som du beskriver det, där hela jag svullnade upp, fick nässelutslag och fick svårt att andas som började ”från ingenstans”. Visade sig att jag är allergisk mot mögel.
 
hasseln brukar köra igång och blomma och släppa ifrån sig pollen före jul när det är milda höstar-förvintrar
//en som brukar kunna tala om när hasseln blommar, utifrån sina allergiska reaktioner...
Aha! Trodde det var helt galet men då har jag lärt mig det :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 074
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Lindsen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp