KRAFTIGT svullen has

jakobe

Trådstartare
Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår eller liknande. Ingen feber. Veterinär är såklart inkopplad, han ska stå i sjukhage, äta metacam och få benet kylt två gånger om dagen fram tills besök på klinik nästa vecka. Läget är så under kontroll som det kan vara men jag är förstås så otroligt orolig. Är det någon här som varit med om något liknande, hur gick det?

Kan tillägga att han har aldrig ens varit gallig i något ben tidigare och jag misstänker väl någon typ av yttre trauma. Ska försöka få upp bild på svullnaden.
 
1018F781-851D-4420-BA93-E4B3FCDF545B.jpeg
 
Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår eller liknande. Ingen feber. Veterinär är såklart inkopplad, han ska stå i sjukhage, äta metacam och få benet kylt två gånger om dagen fram tills besök på klinik nästa vecka. Läget är så under kontroll som det kan vara men jag är förstås så otroligt orolig. Är det någon här som varit med om något liknande, hur gick det?

Kan tillägga att han har aldrig ens varit gallig i något ben tidigare och jag misstänker väl någon typ av yttre trauma. Ska försöka få upp bild på svullnaden.
Min gamla häst råkade ut för liknande. Veterinären trodde det var ett sticksår som det kommit smuts i. Hon vart så klart halt men det gick över och vi kunde rida igen. Dock inget hårt utan bara lättare skogsturer. Hon blev aldrig riktigt bra igen. Hasen fortsatte krångla emellanåt men hon brukade bli bättre med vila. Hon var 21 när det hände så åldern kan ha påverkat åxå
 
Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår eller liknande. Ingen feber. Veterinär är såklart inkopplad, han ska stå i sjukhage, äta metacam och få benet kylt två gånger om dagen fram tills besök på klinik nästa vecka. Läget är så under kontroll som det kan vara men jag är förstås så otroligt orolig. Är det någon här som varit med om något liknande, hur gick det?

Kan tillägga att han har aldrig ens varit gallig i något ben tidigare och jag misstänker väl någon typ av yttre trauma. Ska försöka få upp bild på svullnaden.
På en så pass ung häst så tänker jag på lösa benbitar. Så plåtar är väl bra att ta.
 
Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår eller liknande. Ingen feber. Veterinär är såklart inkopplad, han ska stå i sjukhage, äta metacam och få benet kylt två gånger om dagen fram tills besök på klinik nästa vecka. Läget är så under kontroll som det kan vara men jag är förstås så otroligt orolig. Är det någon här som varit med om något liknande, hur gick det?

Kan tillägga att han har aldrig ens varit gallig i något ben tidigare och jag misstänker väl någon typ av yttre trauma. Ska försöka få upp bild på svullnaden.
Du har inte missat ngt litet sticksår eller liknande? Går det inte att få en tidigare tid? Sticksår kan nämligen vara lite lömska och det är dumt om det blir skit inbakat i det nu medan ni väntar på kliniktid.
 
På en så pass ung häst så tänker jag på lösa benbitar. Så plåtar är väl bra att ta.
Röntga räknar jag med att dom kommer att göra. Har dock aldrig varit med om att benbitar orsakar så kraftig svullnad från ingenting till såhär mycket inom loppet av någon timme 🤔
 
Du har inte missat ngt litet sticksår eller liknande? Går det inte att få en tidigare tid? Sticksår kan nämligen vara lite lömska och det är dumt om det blir skit inbakat i det nu medan ni väntar på kliniktid.
Jag kan ha missat absolut men efter noga undersökning kan jag inte hitta varken sår eller skorpa. Visiterar honom varje dag men om det är något väldigt litet så är det väl förstås möjligt 😔 Vi har bara två kliniker där jag bor (15 mil till båda) och nästa vecka var den närmaste de kunde klämma in mig på.
 
Inte så roligt men hade en unghäst som kom in sådär, och hon hade fått en fraktur på ett ben i halsen efter en spark. Med den erfarenheten skulle jag absolut vilja röntga!
 
Inte så roligt men hade en unghäst som kom in sådär, och hon hade fått en fraktur på ett ben i halsen efter en spark. Med den erfarenheten skulle jag absolut vilja röntga!
Åh så tråkigt! 🥺 Jag förutsätter att dom har tanke på att både röntga och ultraljuda. Det kan nog vara därför dom vill att svullnaden ska få gå ner något innan vi åker in 😣 Hur gick det för din häst?
 
När det hände min treåring hade hon fått en griffelbensfraktur. Det var sju år sedan och hästen har idag inga men av det förutom att hasen är en aningen tjockare än den andra.
 
Åh så tråkigt! 🥺 Jag förutsätter att dom har tanke på att både röntga och ultraljuda. Det kan nog vara därför dom vill att svullnaden ska få gå ner något innan vi åker in 😣 Hur gick det för din häst?

Det gick tyvärr inte bra. Hon var bara 1, och stod på box i 6 månader innan hon fick börja med korta promenader och sjukhage. Efter ca 8 månader fick hon gå ut på bete men fick snabbt jätteont. Benet med frakturen var fint, men hade fått massiva pålagringar i det andra benet som hon ju överbelastat under läkningen. Hon togs bort akut samma dag vi var på kliniken eftersom det inte fanns någon chans att hon skulle bli smärtfri.
 
Har varit med om liknande två gånger. Första gången var det lösa benbitar. Svullnaden kom över dagen, troligtvis något som satt igång reaktionen. Bitarna plockades och Svullnaden försvann.
Andra gången var det sparkskada med blödning på gaffelbandsfästet och en inflammation i leden. Hästen blev nästan helt återställd med stötvågsbehandling och sprutning.
 
Är det vanligt att de blir så svullna av lösa benbitar?
Brukar det ske vid nån speciell ålder?
Jag köpte en ettåring och hann ha den i två veckor när helt plötsligt från en dag till en annan båda haserna svullnade upp så ja det är ganska vanligt att dom svullnar vid lösa benbitar. Kan vara dom flyttat på sig lite så det börjar skava och då svullnar dom.
 
Röntga räknar jag med att dom kommer att göra. Har dock aldrig varit med om att benbitar orsakar så kraftig svullnad från ingenting till såhär mycket inom loppet av någon timme 🤔
Jag hade en ettåring som svullnade upp i båda haserna från en dag till en annan och det var lösa benbitar i båda haserna. Har även hört flera som råkat ut för samma. Det är ju dock lätt åtgärdat.
Min bokade vi op för men tyvärr upptäcktes det även att han hade cystor i båda lårbenen så köpet fick gå tillbaka pga dolda fel. För hästens skull så genomfördes ändå op men vet inte vad som hände honom när han var tillbaka hos säljaren. Jag tror hon behöll honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 714
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp