Kräsen häst vad gäller bett

Bukefalos 30 år!

Wembley

Trådstartare
Jag har en femårig Lusitano som vi funderar på vilket bett som han kan trivas med.

Hästen har känslig tunga och föredrar bett med tungfrihet. Munnen i övrigt är liten. Vi har provat K/Y Rotary tvådelat fullcheek, ett rakt bett fr Fager med lösa ringar, ett rakt mässingsbett med lösa ringar, tredelat tränsbett, babypelham, hackamore (bettlöst) och ett stångbett med tungfrihet. Men hästen är svår och känslig. Måste ridas med ytterst lätt/liten kontakt.

Det som fungerat bäst är stången, men det känns inte gjutet att en såpass ung häst rids på stång. Även hackamoret kan han bli orolig med, trots att det är bettlöst. Han är kollad av veterinär/tandläkare senast i veckan som bedömde att han har god munhälsa, inga vargtänder.

Tagit hjälp av tränare som också går bet. Funderar på att prova ett rakt gummibett med tungfrihet. Vad är eg bäst: lösa ringar, D-ringar eller fasta ringar på en känslig häst?

Mina tidigare hästar har alla funkat toppen på vanligt tredelat. Står för första gången med en häst som är kräsen vad gäller bett. Vi bor i norra Norrland så bettutprovare lyser med sin frånvaro. Några goda råd/idéer?

Min Pre är också känslig i munnen, han har ett rakt bett med fasta d ringar som sen är fäst i nosgrimman så det blir som en bettlyftare. Han vill inte ha bettet liggandes mot tungan alls eller känna tryck mot lanerna. Nu är han jättefin i munnen och trivs med bettet men innan jag kom på det hade vi stora problem just för att han var så känslig.

Min har också liten mun och känslig tunga. Hon går bra på två olika fagerbett men utifrån det du skriver så hade jag kollat på Fagers gummibett med tungfrihet. De väger väldigt lite och är lite böjbara. Jag fick hjälp att hitta det utifrån att hon också går bra på mattias mundel från fager. Det ska tydligen också vara lite tungfrihet när det låser sig.

Jag har också en dam med känslig mun och tunga som fungerar bäst på stångbett. Hon går i huvudsak på två- eller tredelade titanbett från Fager med varierande tungfrihet, tex Maria, Greta, Carl, Sara med fasta, baucher, kimblehook etc beroende på vad vi gör. Jag upplever att hon inte gillar när bettet blir ostabilt och sätter därför en kedja/rem i övre skänkeln på baucher för att efterlikna stången utan att ha någon egentlig hävstångseffekt och det är som natt och dag att rida med vs utan kedja/rem. Ett annat alternativ är att pröva bettlyftare. Jag hade använt en snokrem för att kunna justera hur mycket lyft du vill ha i sådana alt någon justerbar (inte tex micklems clipsen som är "fasta"). Då minskar du trycket i munnen/på tungan.

Min Pre är också känslig i munnen, han har ett rakt bett med fasta d ringar som sen är fäst i nosgrimman så det blir som en bettlyftare. Han vill inte ha bettet liggandes mot tungan alls eller känna tryck mot lanerna. Nu är han jättefin i munnen och trivs med bettet men innan jag kom på det hade vi stora problem just för att han var så känslig.
Tack för tipset, det ska vi prova! 😊

Min har också liten mun och känslig tunga. Hon går bra på två olika fagerbett men utifrån det du skriver så hade jag kollat på Fagers gummibett med tungfrihet. De väger väldigt lite och är lite böjbara. Jag fick hjälp att hitta det utifrån att hon också går bra på mattias mundel från fager. Det ska tydligen också vara lite tungfrihet när det låser sig.
Vad har du för typ av ringar på det bettet?

Jag har också en dam med känslig mun och tunga som fungerar bäst på stångbett. Hon går i huvudsak på två- eller tredelade titanbett från Fager med varierande tungfrihet, tex Maria, Greta, Carl, Sara med fasta, baucher, kimblehook etc beroende på vad vi gör. Jag upplever att hon inte gillar när bettet blir ostabilt och sätter därför en kedja/rem i övre skänkeln på baucher för att efterlikna stången utan att ha någon egentlig hävstångseffekt och det är som natt och dag att rida med vs utan kedja/rem. Ett annat alternativ är att pröva bettlyftare. Jag hade använt en snokrem för att kunna justera hur mycket lyft du vill ha i sådana alt någon justerbar (inte tex micklems clipsen som är "fasta"). Då minskar du trycket i munnen/på tungan.
Tack för flera värdefulla tips! 😊

Jag har haft ett rent helvete med min häst när det gäller bett. Har därför nästan enbart ridit på sidepull, men känt djupt inne att jag nog ändå velat ha bett ute för säkerhet, speciellt när han börjat så smått inse att jag inte har så mkt att säga till om med sidepull.

Det har varit stört omöjligt att rida honom på bett i stort sett. Provat nästan allt, inklusive olika bettlyftare. Insåg rätt snabbt dock att raka, gärna mjuka bett var bättre än delade metallbett, men det var inte förrän jag råkade prova ett egentligen för stort hävstångsbett som allt plötsligt klickade på plats.

Han rids nu på ett helt vanligt rakt Kimblewick från Globus. I en storlek större än vad han egentligen bör ha.

Ett hävstångsbett är inte nödvändigtvis skarpare än tränsbett, då den ju fördelar trycket på fler ställen än vad ett tränsbett gör, och många hästar föredrar faktiskt dem både pga det och att det är stabilt 🙂

Jag har haft ett rent helvete med min häst när det gäller bett. Har därför nästan enbart ridit på sidepull, men känt djupt inne att jag nog ändå velat ha bett ute för säkerhet, speciellt när han börjat så smått inse att jag inte har så mkt att säga till om med sidepull.

Det har varit stört omöjligt att rida honom på bett i stort sett. Provat nästan allt, inklusive olika bettlyftare. Insåg rätt snabbt dock att raka, gärna mjuka bett var bättre än delade metallbett, men det var inte förrän jag råkade prova ett egentligen för stort hävstångsbett som allt plötsligt klickade på plats.

Han rids nu på ett helt vanligt rakt Kimblewick från Globus. I en storlek större än vad han egentligen bör ha.

Ett hävstångsbett är inte nödvändigtvis skarpare än tränsbett, då den ju fördelar trycket på fler ställen än vad ett tränsbett gör, och många hästar föredrar faktiskt dem både pga det och att det är stabilt 🙂
Det låter precis som min häst 😄 Jag ska prova ett Kimblewick och just ett något längre verkar vara rätt även för min.

Jag tycker att flera svar här pekar åt samma håll: det kanske inte handlar om att hitta "rätt bett" i traditionell mening, utan om att hitta något som är tillräckligt stabilt och samtidigt ger maximal avlastning för tungan. Min erfarenhet är att vissa hästar med liten mun och känslig tunga faktiskt blir mer nöjda på bett som på pappret ser skarpare ut, just för att de ligger stillare och inte skapar samma ständiga små störningar.

Eftersom han verkar trivas bäst på stång skulle jag inte låsa mig vid tanken att han är för ung för det. Om han går avslappnat, söker stöd och känns trygg kanske det säger mer än vilken typ av bett det är. Jag hade nog också tittat närmare på fasta ringar eller baucher-varianter, eftersom många känsliga hästar verkar uppskatta den extra stabiliteten jämfört med lösa ringar.

Det låter dessutom som att ni redan gjort ett väldigt grundligt arbete med både veterinär, tandkontroll och tränare, så ibland handlar det faktiskt om individuella preferenser snarare än att något är fel.
Kloka råd, tack 🙏 Jag måste nog respektera att stång är det han önskar och kanske variera med något bettlöst. Fick tips på Hööks igår om Sprengers bett (tredelade) som tydligen verkar annorlunda mot tungan, som låser framåt istället för mot (ngt patent) men jag vet inte..

Kloka råd, tack 🙏 Jag måste nog respektera att stång är det han önskar och kanske variera med något bettlöst. Fick tips på Hööks igår om Sprengers bett (tredelade) som tydligen verkar annorlunda mot tungan, som låser framåt istället för mot (ngt patent) men jag vet inte..
Vet inte om Fagers bett är billigare än Sprenger, men mattias mundel gör precis så. Låser sig så den blir rak och ger på nåt sätt tungfrihet så. Jag har inte satt mig in i det så mycket mer än att hästen gillar det. :D

Rakt baucher med tungfrihet? Gillar mitt sto

Hon tycker även att stubbens easy control är bra, det är rörligt men låser sig vid förhållning och blir då rakt.

Ponnyn tycker Anders Erikssons raka är okej. Samt stubbens tredelade pelham med easy control. Hon har trauma efter tidigare erfaren huvud/tandsmärta och verkligen haft svårt för bett, samt trång mun. Men hon är väldigt tillfreds med pelhamet, mer än A.E bettet faktiskt.

Det låter precis som min häst 😄 Jag ska prova ett Kimblewick och just ett något längre verkar vara rätt även för min.

Gör det 👍🏼

Det tar rejält emot att ha ett lite större bett, man är ju så indoktrinerad av hästtandläkare i Sverige att betten ska vara jättekorta, iaf om man jämför med resten av världen, men till syvende och sist så är det ju hästen som har sista ordet 🤷🏼‍♀️

Just raka/mullen bett med hävstång kan ju gärna vara lite längre än delade bett. Det finns ingenting som kan nypa och ingen kant som kan hamna drastiskt fel mot laner/tunga i den konstruktionen.

Lånar tråden lite om det är ok?

Har ett nordsvenskt sto som utvecklat tungfel i februari som jag så gott som dagligen försökt hitta ett bett som hon kan tänkas acceptera. Fin i ridning i övrigt men visar såklart missnöje genom att vika ihop tungan och lägga ut den i höger mungipa, ibland bara några cm i andra fall halva tungan.
Vetcheck, kiro och tandfix i början av april för att utesluta problem.

Nu har vi kommit fram till att hon har både tjock tunga och låg gom och därför myyycket lite plats för bett.

Har någon ett tips på smaaaaaalt bett med ändå någon form av tungfrihet?

Har bla testat Nue schule (stavning) turtle tactio men det accepterades inte, allehanda sprenger, ledade, raka och med tungfrihet.
Rakt smalt gummibett osv.

Har ett nordsvenskt sto som utvecklat tungfel i februari som jag så gott som dagligen försökt hitta ett bett som hon kan tänkas acceptera. Fin i ridning i övrigt men visar såklart missnöje genom att vika ihop tungan och lägga ut den i höger mungipa, ibland bara några cm i andra fall halva tungan.

Nu har vi kommit fram till att hon har både tjock tunga och låg gom och därför myyycket lite plats för bett.

Har bla testat Nue schule (stavning) turtle tactio men det accepterades inte, allehanda sprenger, ledade, raka och med tungfrihet.
Har pm:at dig med tips på just såna bett 🙂

Hade provat Bombers Happy Tounge

PRE korsning som inte tog stöd på betten från början, liten i munnen.

Trivdes bäst på 2 delat bridong med egg ringar

Anders Erikssons raka är väldigt tunnt, 10 mm. Det är inte helt rakt, utan mer välvt. Sök på hans namn + bett kommer du till hans hemsida där han förklarar hur han tänkt kring bettet och just till hästar med trångt i munnen.

Liknande trådar

• Vänja travare till bett
  • Skav av bett, vad för bett ska jag använda?
  • Betthjälp
  • Hitta rätt bett till travare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka