Kräsen katt

majola

Trådstartare
Vi har en ganska gammal katt (14 år) som är väldigt mager. Han är dessutom väldigt kräsen och petig med maten. Kattmat tycker han inte är så intressant. Vi vill förstås att han ska äta så mycket som möjligt men han brukar bara ta några tuggor och sedan går han.

Men, det finns sånt han gillar. Tonfisk är gott, liksom makrill i tomatsås. En del sorters kokt fisk (men inte alla) tycker han också om, och rostbiff. För vår skull kan han gärna få äta det, men är det risk att han får någon brist om han bara äter fisk (och lite rostbiff då och då...)?

Katter ska väl inte äta så mycket fett? Vi har gett honom tonfisk i vatten, men kan det vara idé att ibland ge tonfisk i olja för att få lite extra energi?

Det finns ett helt underbart foder till gamla katter det säljs på djursjukhus och hos veterinärer... (hills) tror jag det heter, det är den enda kattmat på burk jag öppnat som INTE luktar illa...

/KT

kolla av kisse hos veterinär, den är ju litet gammal och tex tänder kan ha lossnat etc

Visst ska katter äta mycket fett, det är deras främsta energikälla. De omvandlar, till skillnad ifrån människan, främst fett och protein till energi, inte kolhydrater. Tro det eller ej, men jag har bantat min ena katt med mat innehållande 30% fett. Misslyckades dock totalt med bantningen sålänge jag gav mat med låg fetthalt.

Prova Specifics burkmat, finns att köpa hos veterinär. Det innehåller mycket kött, dvs mycket protein och fett.

OK, tack båda två.

Jag kollade efter Hill's burkmat igår, men på den affären hade de bara deras torrfoder. Det fick bli en påse Royal Canin för extra kräsna katter istället. ;) Det intresserade honom lite grann i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Katt Min gamla katta (17+) har börjat tycka att det är jobbigt med torrfoder och efter att ha provat oss fram lite har jag konstaterat att...
Svar
10
· Visningar
344
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 388
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31