Krav på omgivningen när de träffar "min" hund?

Gry

Trådstartare
Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

Hej! Har haft ett par bekanta på besök och deras hund- Rottweilervalp, 6 mån. De har varit på besök flera ggr med hunden. Suck. Jag har en liten son på ett och ett halvt år och som ni kan förstå kan det bli lite jobbigt med han och valp. Grejen är den att det är väldigt mkt krav när hunden kommer (jag har dock inte bett dom ta med hund(kräket)). När ingen vill gå ut med valpen- det är ju såååå jobbig... då ger jag upp ohc går ut med henne men då måste jag sätta den ner, vänta och säga varsågod innan man går ut och innnan man kommer in osv. Man får inte göra si coh så och man får inte mata (givetvis inte vid matbordet det förstår jag ju självklart- hade hängt ngn om den gjort så med min hund) De tar tom hunden upp till gästrummet och lägger sig ner med hunden för att den ska komma till ro i en timme!!! Och då är hunden världens snällaste som är jättelugn och snäll. Inte heller vill de gå långa rundor för det är jobbigt och resultatet blir ju lite rastlöshet. Dessutom tycker de att det inte är bra för hunden att träffa min son eftersom han är lite rädd för hunden. Då kanske hunden vänjer sig vid att barn är rädda- men aldrig en kommentar om att mitt barn kan bli hundrädd för livet när deras valp kommer och springer över min son :confused:. jag håller på att bli galen på de här bekanta och jag känner att situationen känns väldigt laddad från min sida snart. Jag tror att hundar klarar av att hålla isär vad matte och husse gör och vad andra gör, sitta innan man går ut osv. Vad hade ni gjort? Kan man ställa massa krav på omgivningen om man inte ids själv?
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

Låter som lata hundägare och då helt klart olämpliga som rottweilerägare. Jag skulle kräva att de följer de regler du ställer upp i ditt hem, dvs gå ut med valpen och liknande, eller kommer utan hund.
Jag kan förstå att man vill ha speciella regler för sin hund som alla följer, men då får man banne mig göra hästjobbet själv också.
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

Precis min tanke!!! Hatar att måla fan på väggen men jag tänker ofta på det när dom är här. Killen kan visserligen vara ute en bra stund men då går han inte särskilt långt utan strövar lite sakta runt omkring och låter henne nosa- ingen rask promenad. Inte konstigt att hon blir rastlös?!

När dom sov över ville dom inte gå sista rundan med henne, tjejen gav dock upp och ropade på hunden (som inte ens lyder när dom ska ut... :eek:) men eftersom hunden inte kom "sktier jag väl i det!" Logik någon??? Slutade att min pojkvän reste sig upp och ropade på hunden och tog på henne kopplet och lämnade över det till matten och sa till på skarpen :devil:. Givetvis kissade hunden!

Ok att man vill ha regler men det vete 17 om det är ok i det här fallet!?
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

En så ung hund ska inte gå regelrätta promenader så där gör de ju i varje fall rätt. Dock bör grundlydnaden läggas under valptiden och det skadar inte att aktivera nos och hjärna ibland.

Jäkla slöhögar som inte ens orkar rasta sin hund. Skicka hit dem på träningsläger. :devil:
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

Jag blev hundrädd för livet när jag träffade en hund som bet mig när jag var tre år!
Jag tycker du ska ta ett snack med dina bekanta!!
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

vänner som är gäster i mitt hem måste uppföra sig, med eller utan hund. det verkar som att dina bekanta tar saker och ting för givet gällande hunden och annars också, och jag skulle aldrig ha tolererat en sådan sak som att någon, vem som helst, kommer in i mitt hem och tror att saker och ting ordnar sig genom att andra gör det. hunden gör ju det hela inte bättre heller, att de inte fixar att ha hunden i sig själv (och den rasen ställer vissa krav på hundägaren också) och sedan släpar med sig den hem till dig (man ska ha respekt speciellt i någon annans hem!) och din son och inte bryr sig det minsta.
jag tycker att du ska säga till dem mycket tydligt att du inte önskar hundbesök av en hund du inte äger och därför inte ska ta hand om i ditt hem av hänsyn till din son! passar det inte dem så är det bara att de inte hälsar på!
kanske de kommer över till dig för att någon annan ska ta hand om hunden, eller tänker de "men de kan väl hon/de göra?!" i "vi har ju hand om hunden alla andra gånger"-stilen? i så fall kanske de inte är de bästa att beblanda sig med?
bara en tanke..
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

Jag skulle aldrig lämpa över bekymmera på någon annan med våran hund... Och skulle någon göra något dyl hade jag något blivit helt paff... ;)
Jag skulle nog säga ifrån att hunden inte fick komma. Punkt slut. Våra vänner har hundar och vi oxå, tyvärr har vi problem med att lämna våran ensam hemma. Ute i hundgården går det bra men han vägrar ligga i kojan så han sitter på backen och väntar. På sommaren gör det inte så mycket men när det är kallt eller ösregnar så är det inte så roligt att ha honom sitta ute. Men när vi måste ha honom med till någon av våra vänner får han ligga i hallen och sen stanna där. Det brukar inte vara några problem, förutom att vi får ibland höra att vi är för hårda och han kan väl få röra sig runt hur han vill... Men han kopplar av när han har fått order så för hans skull är det lugnast där...
Vi har en tjej på 1 1/2 år och hon har inte något som helst förstånd att hundar kan vara farliga... Vilket har gett mig skäll... Tex träffade vi på en okänd hund i koppel, jag håller tillbaka min dotter och försöker tala om för henne att man får inte gå fram till andras hundar. Varpå hundägaren blir sur och säger att hennes hund är minsan snäll och jag ska inte skrämma mitt barn med hundar... Och innan jag har hunnit förklara hur det ligger till så har hon släppt fram hunden... *suck*
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

Klart du ska ha krav på dem när de kommer till dig med sin hund.. Men du ska inte uppfostra hunden åt dem. Tar de inte hand om valpen så kan du ju be dem att inte ha den med hem till dig..

Jag ställer faktiskt vissa krav på folk som kommer in i mitt hem med både barn och hundar.. Min hund ska inte behöva lida för att de besöker mig.

Så ställ krav och våga säga ifrån :)..
 
Re: Krav på omgivningen när de träffar \"min\" hund?

När vi åker bort med våran hund frågar vi först om det är ok. När han kommer in i det nya huset får han lukta runt lite, sedan visar vi honom vart han inte får vara. Vi ställer absolut inga krav på värdarna. Det är jag som ägare som håller koll på att hunden inte är jobbig mot barnen, hoppar i soffan o.s.v.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 192
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 532
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 679
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp