KRAV utan krav gårdar

Nej, jag invänder mig mot att man ska kunna byta under pågående koll, om man inte är nöjd med resultatet. Jag anser att det finns en risk att man byter för att komma undan med skit man inte ska komma undan med.

Men en kontroll är en kontroll, även om man byter sas så gör revisorn klart sitt arbete på den föranmälda eller förtänkta kontrollen, inget jordbrukaren slipper undan alltså, och om man då skulle byta certifieringsorgan så blir det ett merjobb för alla, både den nya revisorn och för jordbrukaren.

Du har ju envist hävdat att man kan byta under pågående koll fast du själv har noll koll om hur detta funkar i rl, samt klagat på att det är dåligt att man kan byta öht. Kan du svara på varför du tycker det är fel att (kunna)byta certifieringsorgan?
 
elt fel saker när det kommer till jakt och vapeninnehav. Varför hålla på och begränsa vapengarderober och dylikt när de istället borde göra en lag på att man i princip borde få göra om "jägarexamen" varje år med skytte och teori i samband med köpandet av det statliga årliga jaktkortet. Intensivkurs eller ej, jag tror en kunskap som ligger färskt i minnet väger tyngre än väldigt gammal om den inte uppdateras.

Bra där, sedan borde vapenlicensen ryka lättare än vad den kan göra nu. Och som du skriver, mer möjlighet till fler vapen än nu till de som sköter sig / behöver. Det blir en stor inskränkning med begränsat med vapen om jägarna jagar mkt olika vilt.
 
Men en kontroll är en kontroll, även om man byter sas så gör revisorn klart sitt arbete på den föranmälda eller förtänkta kontrollen, inget jordbrukaren slipper undan alltså, och om man då skulle byta certifieringsorgan så blir det ett merjobb för alla, både den nya revisorn och för jordbrukaren.

Du har ju envist hävdat att man kan byta under pågående koll fast du själv har noll koll om hur detta funkar i rl, samt klagat på att det är dåligt att man kan byta öht. Kan du svara på varför du tycker det är fel att (kunna)byta certifieringsorgan?
Jag har uppenbarligen haft fel gällande att man kan byta under pågående kontroll. Men eftersom jag har haft fel, man kan inte byta under pågående kontroll och att jag missuppfattat UG's reportage så kan vi ju bara lämna det spåret nu. Jag trodde det var så, en annan användare sa att det var fel. Förstår inte varför du fortsätter haka upp dig på det.

För att inte få fler fnurror på tråden... Funderar på om vi helt enkelt pratar om varandra. Med certificeringsorgan, menar du KRAV (alltså att man kan byta från KRAV till något annat) eller certificeringsorgan som de företag KRAV anställer för att kunna genomföra sina årliga besök?

Om person X är KRAV-bonde, och inför det årliga besöket får välja vilket av de (3?) företag KRAV anställer kan det finnas förutsättningar för jäv. Det hade känts bättre om KRAV bestämde vilket företag som ska kolla upp bonden åt deras vägnar.
Om det däremot är att boden vill byta från KRAV till en annan märkning, det bryr jag mig självfallet inte om, det är ju upp till bonden själv :)
 
Åh, jag har så mycket att säga om det här att jag helst vill skriva en hel roman. Som KRAV-bonde och storskalig köttproducent så gör det mig så bedrövad att se all den okunskap som finns kring lantbruk och dess djur.
För det första:
står man vid en köttdisk och köper KRAV-märkt så anser jag det är den bästa garantin för at du köper det kött som är producerat med den största miljö och djuromsorgs-hänsynen. Det kommer också vara ett av de mest kontrollerade. Det kommer finnas brister också bland alla de 2300 gårdar som är anslutna till KRAV men är det anledning till att strunta i allt det som faktiskt är positivt? Det är samma diskussion som blir när man t.ex. upptäcker bekämpningsmedel bland ekologiska grönsaker "Ha, jag visste det, totalt värdelöst med eko, ingen skillnad mot konventionellt"( suck).
För det andra:
det är väldigt mycket prat om att småskaligt är bättre. Jag vill påminna er alla om att slakteriet i UG är just småskaligt. Min släkting är fårklippare, han åker runt till otaliga både små och stora besättningar, hos vilka tror ni han oftast på stöter på brister i djurvälfärden? Att vara storskalig innebär oftast mer kontroller, högre kvalitetskrav och kanske framförallt professionellt folk.

Skulle någon djur-rättsmänniska läsa detta så undrar jag: slutade du att engagera dig för djur-rätt när Gotlands djurfristad fick djurförbud?
 
Jag har uppenbarligen haft fel gällande att man kan byta under pågående kontroll. Men eftersom jag har haft fel, man kan inte byta under pågående kontroll och att jag missuppfattat UG's reportage så kan vi ju bara lämna det spåret nu. Jag trodde det var så, en annan användare sa att det var fel. Förstår inte varför du fortsätter haka upp dig på det.

För att inte få fler fnurror på tråden... Funderar på om vi helt enkelt pratar om varandra. Med certificeringsorgan, menar du KRAV (alltså att man kan byta från KRAV till något annat) eller certificeringsorgan som de företag KRAV anställer för att kunna genomföra sina årliga besök?

Om person X är KRAV-bonde, och inför det årliga besöket får välja vilket av de (3?) företag KRAV anställer kan det finnas förutsättningar för jäv. Det hade känts bättre om KRAV bestämde vilket företag som ska kolla upp bonden åt deras vägnar.
Om det däremot är att boden vill byta från KRAV till en annan märkning, det bryr jag mig självfallet inte om, det är ju upp till bonden själv :)
Om du inte vet vad exakt som avses med certifieringsorgan för KRAV och hur eller när man kan byta, hur bytet går till osv, så ska du kanske tänka efter och ta reda på fakta innan du blir upprörd.
 
Jag jobbar åt köttindustrin och tycker certifieringsorganen överlag gör ett utmärkt jobb. Vi har faktiskt bytt just till Kiwa för att deras kontroller både anses och upplevs som bland de mer utförliga av flera aktörer i branschen, även fast det är lite dyrare för företaget. Om man försöker göra ett seriöst jobb med sitt kvalitetsarbete så är man faktiskt tacksam för hjälpen att hitta svagheter som kan orsaka större problem i förlängningen. Visst, ibland blir man kanske irriterad över petigheter men en noggrann inspektör är mycket bättre än någon som skriver OK i protokollet och sen avlägsnar sig snarast möjligt. Då får företaget ju betydligt mindre för den snarlika och inte försumbara peng som övningen ändå kostar.
 
Om du inte vet vad exakt som avses med certifieringsorgan för KRAV och hur eller när man kan byta, hur bytet går till osv, så ska du kanske tänka efter och ta reda på fakta innan du blir upprörd.
Men seriöst! Jag har kollat på ett inslag av uppdrag granskning och missförstått när de intervjuar personen från krav, där de i mitt tycke får det att låta som att man kan byta certifieringsorgan under pågående "utredning" om man inte är nöjd. Detta har användare här sakligt meddelat att så inte är fallet, och jag har därmed släppt det. Varför fortsätter ni klaga på att jag har haft fel?!

Vad gäller begreppet certifieringsorgan... Fine, jag visste inte att det var företagen som utför kollen som åsyftas så jag frågade. Är det så hemskt att jag önskar förtydling i en diskussion så att alla inblandade är med på tåget?
 
Men seriöst! Jag har kollat på ett inslag av uppdrag granskning och missförstått när de intervjuar personen från krav, där de i mitt tycke får det att låta som att man kan byta certifieringsorgan under pågående "utredning" om man inte är nöjd. Detta har användare här sakligt meddelat att så inte är fallet, och jag har därmed släppt det. Varför fortsätter ni klaga på att jag har haft fel?!

Vad gäller begreppet certifieringsorgan... Fine, jag visste inte att det var företagen som utför kollen som åsyftas så jag frågade. Är det så hemskt att jag önskar förtydling i en diskussion så att alla inblandade är med på tåget?
Snabbspolade igenom programmet lite. De använder "certifieringsföretag", "certifieringsorgan" och "kontrollföretag" så det måste varit så att det sistnämnda var det som jag la på minnet.
De säger inte heller specifikt att man kan byta under pågående utredning, där lägger jag mig (framförallt med tanke på att ni säger att det inte stämmer). Däremot säger de att man kan byta certifieringsorgan om man inte är nöjd med utfallet från ett företag, så det var väl det jag invände mig emot.
 
Jag (som är kritisk mot mycket) kommer trots detta att fortsätta att leta efter Krav, Eko, Rättvisemärkt och/eller lokal producerat. Jag är övertygad om att det jag känner till eller det som är certifierat av någon ändå är ett bättre alternativ. Om inte annat så är det ett sätt för mig att visa "marknaden" att jag bryr mig och är villig att betala för bättre miljö, arbetsförhållanden och djurhållning.

Något som fascinerar mig är att jag inte kan få tag i certifierad djurmat - jag tror inte ens jag sett MSC-märkningar
 
Jag (som är kritisk mot mycket) kommer trots detta att fortsätta att leta efter Krav, Eko, Rättvisemärkt och/eller lokal producerat. Jag är övertygad om att det jag känner till eller det som är certifierat av någon ändå är ett bättre alternativ. Om inte annat så är det ett sätt för mig att visa "marknaden" att jag bryr mig och är villig att betala för bättre miljö, arbetsförhållanden och djurhållning.

Något som fascinerar mig är att jag inte kan få tag i certifierad djurmat - jag tror inte ens jag sett MSC-märkningar
Magnusson ett kravmärkt torrfoder, även kravmärkta hundkex.
Finns även en del tyska märken med Bio- eller annan ekologisk certifiering.

Håller dock med om att fler behövs.
 
Jag jobbar åt köttindustrin och tycker certifieringsorganen överlag gör ett utmärkt jobb. Vi har faktiskt bytt just till Kiwa för att deras kontroller både anses och upplevs som bland de mer utförliga av flera aktörer i branschen, även fast det är lite dyrare för företaget. Om man försöker göra ett seriöst jobb med sitt kvalitetsarbete så är man faktiskt tacksam för hjälpen att hitta svagheter som kan orsaka större problem i förlängningen. Visst, ibland blir man kanske irriterad över petigheter men en noggrann inspektör är mycket bättre än någon som skriver OK i protokollet och sen avlägsnar sig snarast möjligt. Då får företaget ju betydligt mindre för den snarlika och inte försumbara peng som övningen ändå kostar.
Jag har jobbat med inspektioner på olika sätt i hela mitt yrkesliv som veterinär (inte KRAV), allt från myndighet till diverse konsultarbete. På gårdar, på slakterier, i produktioner, hos grossister och just nu i detaljhandeln. Det bästa med jobbet är sådana kunder som tänker som du :love: . Det är ju därför jag och andra jobbar med det här! För att komma med nya input, som förhoppningsvis hjälper verksamheten med att utvecklas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp