Krävande vänner?

Bukefalos 30 år!

Många gånger. Nu bor jag visserligen lite längre bort från centrum så det blir alltid att jag åker bil men är lite trött på att jag alltid måste åka och plocka upp kompisen.
Det är inga längre sträckor och tar inte längre tider men det känns irriterande.
Mina andra vänner och jag möts upp där vi ska ses om det inte är att vi ska samåka till något ställe längre bort.
Behöver du köra en omväg, eller bor vännen så att säga "efter vägen" så du bara behöver stanna till och plocka upp?

Är det omväg så börja vägra, tycker jag.

Be om pengar motsvarande vad en taxiresa hade kostat?

Jag kör för det mesta och ser inte problemet. Det bjussas igen på andra sätt förr eller senare. Men skaver det så skaver det. Jag tycker dock det tråkigaste är att hen inte lyssnar på dig alls och hade kanske fokuserat på det i första hand.

Alltså ... Om ni nu "bokar tid" för nåt inne i stan, och hen vill ha skjuts så säg att du redan är inne i stan så du har ju redan parkerat och betalt för din bil sen du kom. Om hen inte vill då så gör det du tänkt göra ändå, bjud in andra vänner, kommer de, lägg upp på sociala medier hur "trevligt ni har det".

Om ni ska möta upp flera vänner (andra som bjuder in dej och hen) så säg inte till kompisen att du ska åka, åker inte hen då är det ju iaf inte personligt mot just dej, men åk själv, om hen undrar varför du åkte utan att höra av dej till hen, säg att du spontant ändrade dej. Alternativt igen säg att du redan kommer vara inne i stan så du möter vännerna på plats när du gjort dina ärenden.

Jag är en sån som oftast är den som tycker vi an hämta upp personer om vi ska nånstanns, men det handlar om äldre släktingar som börjar bli till åren. Och återigen det är släkting och handlar om släktträff...

Men generellt så är en sån person "take it or leave it" hen kommer nog inte ändra sej. Så ta det som du orkar, men ett tips är att kolla med andra vänner om träffas, även om de inte brukar ses så kanske det är för att ingen "tar initiativet".
Det är ju sällan ens fel att två inte ses, men om det är för ensidigt ger det oftast inget... Och du kanske har andra vänner du kan bli bättre vän med om de får chansen.

Alltså ... Om ni nu "bokar tid" för nåt inne i stan, och hen vill ha skjuts så säg att du redan är inne i stan så du har ju redan parkerat och betalt för din bil sen du kom. Om hen inte vill då så gör det du tänkt göra ändå, bjud in andra vänner, kommer de, lägg upp på sociala medier hur "trevligt ni har det".

Om ni ska möta upp flera vänner (andra som bjuder in dej och hen) så säg inte till kompisen att du ska åka, åker inte hen då är det ju iaf inte personligt mot just dej, men åk själv, om hen undrar varför du åkte utan att höra av dej till hen, säg att du spontant ändrade dej. Alternativt igen säg att du redan kommer vara inne i stan så du möter vännerna på plats när du gjort dina ärenden.

Jag är en sån som oftast är den som tycker vi an hämta upp personer om vi ska nånstanns, men det handlar om äldre släktingar som börjar bli till åren. Och återigen det är släkting och handlar om släktträff...

Men generellt så är en sån person "take it or leave it" hen kommer nog inte ändra sej. Så ta det som du orkar, men ett tips är att kolla med andra vänner om träffas, även om de inte brukar ses så kanske det är för att ingen "tar initiativet".
Det är ju sällan ens fel att två inte ses, men om det är för ensidigt ger det oftast inget... Och du kanske har andra vänner du kan bli bättre vän med om de får chansen.
Oj, sånt spel som du beskrev där uppe skulle jag inte orka med. 😅

Jag skulle nog accepterat att köra när jag känner för det och säga nej när jag inte gör det. Inte göra en sä stor grej av det.

Det är en omväg visserligen bara några kilometer enkel riktning. Hade det varit på vägen hade det varit en annan sak :)
Men det är ju inte ok, inte ideligen i alla fall. Nån enstaka gång, men inte jämt.

Jag gjorde liknande; skjutsade dotterns kompis till och från skolan i minst ett år - 4 km sammanlagt för att hämta/lämna av. Kompisen hade cykel men iddes inte cykla 2 km till oss (på fin lågt trafikerad lantlig väg) och hem igen . Så jag skjutsade. Vet inte hur många mil det blev sammanlagt. Jag är en riktig pushover..... Borde satt ner foten lite....

Så jag skjutsade. Vet inte hur många mil det blev sammanlagt. Jag är en riktig pushover..... Borde satt ner foten lite....

Det fina med att sluta vara en push-over är att det blir enklare ju mer man praktiserar sina gränser, och dessutom är min erfarenhet att folk slutar försöka sig på saker i takt med att man gör det. Kanske av erfarenhet. Kanske för att man utstrålar lite mer bestämdhet. Just barn är ju svårt, men vuxna som utnyttjar andra brukar dessutom hålla sig borta av sig självt när de inser att man inte är en som ger vika för saker.

Det fina med att sluta vara en push-over är att det blir enklare ju mer man praktiserar sina gränser, och dessutom är min erfarenhet att folk slutar försöka sig på saker i takt med att man gör det. Kanske av erfarenhet. Kanske för att man utstrålar lite mer bestämdhet. Just barn är ju svårt, men vuxna som utnyttjar andra brukar dessutom hålla sig borta av sig självt när de inser att man inte är en som ger vika för saker.

Och @Otherside för mig personligen så är det som du beskriver @Otherside en av få situationer där jag hade bitit ihop och skjutsat, eftersom det gynnade mitt barn att kompisen faktiskt kom hem till oss.

Håller med om att du så klart inte ska skjutsa om du inte känner för det, men vill också lägga till att jag personligen tycker en vit lögn är ok i de lägena om man inte vill skapa en konflikt när man övar på att stå upp för sig själv.

Om det finns en rimligt förklaring vill säga, så kan du ju bara säga att du inte passerar henne eller liknade, att du har ett ärende på annan plats och behöver åka direkt för att hinna i tid osv.

Är du 110%säker att hen kör bil själv annars?
Jag tror det är möjligt att hen har psykisk ohälsa "funktionshinder" som gör att hen faktiskt inte kan träffas om det inte blir på det sätt vännen klarar av. Ofta så håller man tyst om sin ohälsa.

Är du 110%säker att hen kör bil själv annars?
Jag tror det är möjligt att hen har psykisk ohälsa "funktionshinder" som gör att hen faktiskt inte kan träffas om det inte blir på det sätt vännen klarar av. Ofta så håller man tyst om sin ohälsa.
Tänkte precis skriva nästan exakt det samma.
Jag har extremt dåligt lokalsinne, kan köra vilse efter GPS och får ångest om jag inte VET det går parkera enkelt dit jag ska.
För tre år sen körde jag mer eller mindre bara mellan hemmet och jobbet, bara tanken att åka något längre gav mig full panikångest. Att köra med någon annan i bilen? OMG vilket stresspåslag :eek:
Åkte helst med någon annan så mycket det bara gick.

Idag är Waze min bästa kompis och jag har inga problem köra till okända ställen. Har dock fortfarande vissa problem när det gäller parkering men jobbar på det :D. Krävdes att jag blev singel ett tag för att ta mig ur min rädsla.

Man ska inte vara så snabb döma en person, det kan finnas bakomliggande orsaker varför personen inte vill köra själv eller vara chaufför.

Man ska inte vara så snabb döma en person, det kan finnas bakomliggande orsaker varför personen inte vill köra själv eller vara chaufför.

Jag tänker att om TS har sagt att personen kör bil annars så är väl det en rimlig utgångspunkt i tråden. Men jag har också haft rädsla för trafiken i perioder, i synnerhet tiden efter en krock. En av mina närmsta vänner har körkort och tillgång till bil men kör inte. Det är nog inte ovanligt. Men även om personen i fråga inte vill köra bil överlag så ursäktar det inte att tjata på en vän som försöker säga nej. Psykisk ohälsa kan förklara men inte ursäkta beteenden.

Jag tänker att om TS har sagt att personen kör bil annars så är väl det en rimlig utgångspunkt i tråden. Men jag har också haft rädsla för trafiken i perioder, i synnerhet tiden efter en krock. En av mina närmsta vänner har körkort och tillgång till bil men kör inte. Det är nog inte ovanligt. Men även om personen i fråga inte vill köra bil överlag så ursäktar det inte att tjata på en vän som försöker säga nej. Psykisk ohälsa kan förklara men inte ursäkta beteenden.
Fast om det är psykisk ohälsa eller en person som är livrädd för att köra bil så kan det plötsligt vara väl värt att skjutsa vännen. Det känns ju annorlunda än om det är ren lathet och ointresse. Men man kan ju då dela på bensinkostnaden ändå.

Tänkte precis skriva nästan exakt det samma.
Jag har extremt dåligt lokalsinne, kan köra vilse efter GPS och får ångest om jag inte VET det går parkera enkelt dit jag ska.
För tre år sen körde jag mer eller mindre bara mellan hemmet och jobbet, bara tanken att åka något längre gav mig full panikångest. Att köra med någon annan i bilen? OMG vilket stresspåslag :eek:
Åkte helst med någon annan så mycket det bara gick.

Idag är Waze min bästa kompis och jag har inga problem köra till okända ställen. Har dock fortfarande vissa problem när det gäller parkering men jobbar på det :D. Krävdes att jag blev singel ett tag för att ta mig ur min rädsla.

Jag dömmer inte har känt personen 20 års tid och denna kör absolut bil själv och vi bor inte i en stor stad :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka