Kravet: Ta bort ridsport från OS

Hur får djur utöva sitt flockbeteende på ett slakteri?

I min värld så behöver man se till helheten och inte vid ett enskilt tillfälle, om hästarna trivs med sin tillvaro i största allmänhet, och mår bra och som det ofta är i OS-grenarna att de älskar sitt "jobb" så ser jag inget fel i det.


Jag vet att det finns en enorm skillnad i hästhållningen mellan olika elitryttare där vissa hästar lever som porslinshästar inslagna i bomull och kanske aldrig får gå ut i en hage, vilket aldrig är okej, medan andra tillbringar många timmar i hagen med kompisar och vissa elithästar går på lösdrift. Det blir tokigt att bryta ut just tävlingshelger eller OS, har djuren det bra och trivs med livet så är det okej även om de inte få gå i hagen och vara häst under just OS.
Som jag skev innan då tycker vi olika. Ja jag ser till helheten och tävlingar är inte enskilt tillfälle utan tävlingar tillhör i allra högsta grad helheten när det kommer till tävlingshästar.
 
Som jag skev innan då tycker vi olika. Ja jag ser till helheten och tävlingar är inte enskilt tillfälle utan tävlingar tillhör i allra högsta grad helheten när det kommer till tävlingshästar.
Fast OS sker vart fjärde år och för de allra flesta tävlingshästar endast en gång eller inte alls och att då dra upp just det och inte tävlingar i allmänhet (som varar från några timmar till en vecka) låter inte som man ser till helheten utan riktar in sig på att hitta problem.

Jag menar inte att tävlingshästar alltid har det bra men jämfört med slaktdjur som du verkar tycka är okej har de det för det mesta ett lever det ett bra liv och älskar det de gör vilket man knappast kan säga stämmer för flertalet av djuren som hamnar på våra tallrikar, vilket du tycks anse vara mer okej även om du är selektiv. En häst som inte trivs med sitt liv kommer aldrig att vinna OS.

Som jag ser det kan man ifrågasätta att vi har tamdjur överhuvudtaget då många far illa, men att tävlingshästar specifikt har det det värre än andra tamdjur håller jag inte med om och i synnerhet inte sämre än djur som föds upp till slakt som du tycks mena, inte så att man ska förbjuda hästtävlingar, här OS mer specifikt av djurskyddsskäl och fortsätta att anse att köttproduktion är okej. Tävlingar hamnar ofta i rampljuset, men vi människor utnyttjar alla tamdjur. Jag är främst intresserad att förbättra kunskapen och förhållandena generellt än att peka ut några inriktningar som syndabockar
 
Fast OS sker vart fjärde år och för de allra flesta tävlingshästar endast en gång eller inte alls och att då dra upp just det och inte tävlingar i allmänhet (som varar från några timmar till en vecka) låter inte som man ser till helheten utan riktar in sig på att hitta problem.

Jag menar inte att tävlingshästar alltid har det bra men jämfört med slaktdjur som du verkar tycka är okej har de det för det mesta ett lever det ett bra liv och älskar det de gör vilket man knappast kan säga stämmer för flertalet av djuren som hamnar på våra tallrikar, vilket du tycks anse vara mer okej även om du är selektiv. En häst som inte trivs med sitt liv kommer aldrig att vinna OS.

Som jag ser det kan man ifrågasätta att vi har tamdjur överhuvudtaget då många far illa, men att tävlingshästar specifikt har det det värre än andra tamdjur håller jag inte med om och i synnerhet inte sämre än djur som föds upp till slakt som du tycks mena, inte så att man ska förbjuda hästtävlingar, här OS mer specifikt av djurskyddsskäl och fortsätta att anse att köttproduktion är okej. Tävlingar hamnar ofta i rampljuset, men vi människor utnyttjar alla tamdjur. Jag är främst intresserad att förbättra kunskapen och förhållandena generellt än att peka ut några inriktningar som syndabockar
Jag har givit min syn och orkar inte börja en flera sidor lång diskussion med dej då jag börjar på en ny arbetsplats i morgon.
 
PETA tycker ju exempelvis att hästar ska släppas fria, som att vilda hästar har det bättre än ridhästar. Att vilda hästar bryter ben och får gå med den skadan tills de dukar under exempelvis är man inte så brydd över. De avlivar gärna djur de ”tar om hand” för ett dött djur är bättre än ett i fångenskap. Släppa ut minkar brukar väl vara den typiska djurrättsgrejen, minkar som absolut inte klarar sig vilt. Åh eller att klippa får skulle vara djurplågeri! Det finns liksom ingen hejd på eländet och dumheterna. Ingen säger att hästarna vill spela x-box men att ta väl hand om dem behöver inte betyda ”vara vild”.
Tycker de verkligen det? Ofta när det talas illa om PETA är det upprepningar av vad lobbyn m o t PETA sagt, inte vad det själva säger.
 
Tycker de verkligen det? Ofta när det talas illa om PETA är det upprepningar av vad lobbyn m o t PETA sagt, inte vad det själva säger.
De säger det inte i de exakta ordalagen nej, men om man läser på deras egna medier så är de ute efter att djur inte ska ha ägare, så antingen vara vilda eller döda då.
 
Hur får djur utöva sitt flockbeteende på ett slakteri?

I min värld så behöver man se till helheten och inte vid ett enskilt tillfälle, om hästarna trivs med sin tillvaro i största allmänhet, och mår bra och som det ofta är i OS-grenarna att de älskar sitt "jobb" så ser jag inget fel i det.


Jag vet att det finns en enorm skillnad i hästhållningen mellan olika elitryttare där vissa hästar lever som porslinshästar inslagna i bomull och kanske aldrig får gå ut i en hage, vilket aldrig är okej, medan andra tillbringar många timmar i hagen med kompisar och vissa elithästar går på lösdrift. Det blir tokigt att bryta ut just tävlingshelger eller OS, har djuren det bra och trivs med livet så är det okej även om de inte få gå i hagen och vara häst under just OS.
Jag antar att du menar djurets liv innan det står på ett slakteri för att gå till slakt.

Jag ser nog att både får och nöt i de allra flesta fall har större möjlighet att utföra sitt naturliga beteende (eller beteenden som de är starkt motiverade för att utföra, som det så fint heter i lagtexten) än tävlingshästar under aktiv karriär många gånger. Framför allt i fallet sällskap i hagen och lång utevistelse.
 
Jag antar att du menar djurets liv innan det står på ett slakteri för att gå till slakt.

Jag ser nog att både får och nöt i de allra flesta fall har större möjlighet att utföra sitt naturliga beteende (eller beteenden som de är starkt motiverade för att utföra, som det så fint heter i lagtexten) än tävlingshästar under aktiv karriär många gånger. Framför allt i fallet sällskap i hagen och lång utevistelse.

Köttdjur (nötter då) går väl sällan i hage vintertid? Snarare i fållor under tak. Inte så naturligt i mina ögon. Grisar får väl i princip aldrig gå ut, likaså industrihöns sitter väl mestadels inne. Visst kan man tycka en pinne och lite sand räcker, men det är väl knappast nått man kan säga är ett naturligt toppenliv.
 
Köttdjur (nötter då) går väl sällan i hage vintertid? Snarare i fållor under tak. Inte så naturligt i mina ögon. Grisar får väl i princip aldrig gå ut, likaså industrihöns sitter väl mestadels inne. Visst kan man tycka en pinne och lite sand räcker, men det är väl knappast nått man kan säga är ett naturligt toppenliv.
Djupströbädd med öppen front skulle jag säga är det vanligaste för dikor och ungnöt vintertid. Djuren går i grupp och har alla möjligheter att interagera med varandra på ett naturligt sätt. Så även om alla inte går ute året runt (många gör det också) så har de bra levnadsförhållanden. Jag nämnde inte gris eller höns specifikt för att de (om de inte är eko) inte föds upp under optimala förhållanden. För utom det så, Jo, en sittpinne, sandbad och ett rede är det som höns är intresserade av utöver mat, vatten och möjlighet att gå runt och sprätta (vilket de kan i ett frigående system). Så, min ståndpunkt är fortfarande att nöt och får i de flesta fall har större möjligheter att bete sig naturligt än många tävlingshästar (och andra hästar)
 
Djupströbädd med öppen front skulle jag säga är det vanligaste för dikor och ungnöt vintertid. Djuren går i grupp och har alla möjligheter att interagera med varandra på ett naturligt sätt. Så även om alla inte går ute året runt (många gör det också) så har de bra levnadsförhållanden. Jag nämnde inte gris eller höns specifikt för att de (om de inte är eko) inte föds upp under optimala förhållanden. För utom det så, Jo, en sittpinne, sandbad och ett rede är det som höns är intresserade av utöver mat, vatten och möjlighet att gå runt och sprätta (vilket de kan i ett frigående system). Så, min ståndpunkt är fortfarande att nöt och får i de flesta fall har större möjligheter att bete sig naturligt än många tävlingshästar (och andra hästar)

Sällskap i hagen och lång utevistelse, skrev du. Ja, sommartid ja. Men resten av året går dom inte i hagen alls. Våra höns tycker inte det räcker, de vill verkligen ut när man kommer på morgonen. Så jag vet inte, skulle hönsen välja att vara inne om de hade möjlighet att gå ut? Vi ser nog väldigt olika på det. För jag tror nämligen inte det.

Sen är vi ense om att tävlingshästar ska få gå i hage så mycket som möjligt.
 
Sällskap i hagen och lång utevistelse, skrev du. Ja, sommartid ja. Men resten av året går dom inte i hagen alls. Våra höns tycker inte det räcker, de vill verkligen ut när man kommer på morgonen. Så jag vet inte, skulle hönsen välja att vara inne om de hade möjlighet att gå ut? Vi ser nog väldigt olika på det. För jag tror nämligen inte det.
Tycker detta ser mycket ut som vintertid
Screenshot_20210815-140023_Chrome.jpg
Detta tycker jag är det vanligaste för köttkor här omkring.
 
Sällskap i hagen och lång utevistelse, skrev du. Ja, sommartid ja. Men resten av året går dom inte i hagen alls. Våra höns tycker inte det räcker, de vill verkligen ut när man kommer på morgonen. Så jag vet inte, skulle hönsen välja att vara inne om de hade möjlighet att gå ut? Vi ser nog väldigt olika på det. För jag tror nämligen inte det.

Sen är vi ense om att tävlingshästar ska få gå i hage så mycket som möjligt.
Jag tror att det är lite som med katter. Vänjer man dem vid att gå ut så vill de ut. Lever de alltid inne så är det rätt nöjda med det också.
Detta helt utan att försvara hönsindustrin som jag tycker är vidrig på många många sätt
 
Sällskap i hagen och lång utevistelse, skrev du. Ja, sommartid ja. Men resten av året går dom inte i hagen alls. Våra höns tycker inte det räcker, de vill verkligen ut när man kommer på morgonen. Så jag vet inte, skulle hönsen välja att vara inne om de hade möjlighet att gå ut? Vi ser nog väldigt olika på det. För jag tror nämligen inte det.

Sen är vi ense om att tävlingshästar ska få gå i hage så mycket som möjligt.
Ekohöns, som får gå ut, håller sig oftast nära ingången eller i hönshuset och måste vänjas precis som Shaggy säger. Vi ser olika på produktionsdjurens välfärd helt enkelt. Jag ser andra typer av djurhållning än du helt enkelt.
 
Jag har givit min syn och orkar inte börja en flera sidor lång diskussion med dej då jag börjar på en ny arbetsplats i morgon.
Sidodiskussioner? Jag kommenterar exakt dina åsikter, Jag förstår dock att det är svårt att förklara varför just tävlingshästar skulle ha det så hemskt att man borde förbjuda det, jag skulle själv inte lyckas.
 
Hur får djur utöva sitt flockbeteende på ett slakteri?

I min värld så behöver man se till helheten och inte vid ett enskilt tillfälle, om hästarna trivs med sin tillvaro i största allmänhet, och mår bra och som det ofta är i OS-grenarna att de älskar sitt "jobb" så ser jag inget fel i det.


Jag vet att det finns en enorm skillnad i hästhållningen mellan olika elitryttare där vissa hästar lever som porslinshästar inslagna i bomull och kanske aldrig får gå ut i en hage, vilket aldrig är okej, medan andra tillbringar många timmar i hagen med kompisar och vissa elithästar går på lösdrift. Det blir tokigt att bryta ut just tävlingshelger eller OS, har djuren det bra och trivs med livet så är det okej även om de inte få gå i hagen och vara häst under just OS.

Det är väl inga djur som isoleras på ett slakteri?
Både nöt och gris hålls i grupper. Hästar avlivas väl oftast utanför, så är väl de som är ensamma då.
 
Jag antar att du menar djurets liv innan det står på ett slakteri för att gå till slakt.

Jag ser nog att både får och nöt i de allra flesta fall har större möjlighet att utföra sitt naturliga beteende (eller beteenden som de är starkt motiverade för att utföra, som det så fint heter i lagtexten) än tävlingshästar under aktiv karriär många gånger. Framför allt i fallet sällskap i hagen och lång utevistelse.
Mjölkkor som inte får gå ut under hela vintern, grisar som lever instängda i en trång box hela livet och värphöns i bur också? Eller är det bara utvalda djur under utvalda årstider som man ska jämföra med?

Ja det finns djur som har det bra i fångenskap och inklusive tävlingshästar och de som har det värst är knappast de hästar vi ser i OS. Få tävlingshästar har det helvete som de djur som används i matproduktion som har det sämst. Det funkar inte att tävla med hästar som inte trivs med sitt liv, de presterar sällan eller aldrig på topp.

Min poäng är att det är bättre att jobba för bättre djurvälfärd än att peka ut någon inriktning som oacceptabel (hoppning/trav/kött/mjölk/ridskola/turridning/hundutställning osv).
 
Som jag skev innan då tycker vi olika. Ja jag ser till helheten och tävlingar är inte enskilt tillfälle utan tävlingar tillhör i allra högsta grad helheten när det kommer till tävlingshästar.
Tävlingar är kanske positivt för hästarna i allmänhet. I allmänhet ger de ljus på hur ridningen ser ut, ger debatt och ger vissa ryttare mål att sträva mot som kan vara bra för hästarna i ett land. Om inga tävlingar funnes skulle kanske nivån på ridningen sjunka.

Sedan finns ju inga vilda hästar längre, bara tamdjuret häst, det är ju naturligt beteende för hästen att interagera med människor, precis som för hunden. (undantag en eller annan ras som vanligen är vild men som också iofs verkar ha ursprung i tamhästen men varit vilda extremt länge sedan dess.) Det ser man i forskning på hur de svarar och kommunicerar med människor på ett annat sätt än vilda djur gör, precis som hundar. Så visst är hage naturligt för häst, men det är också interaktion med människa.
 
Jag tänker att en organisation som PETA, som är skitduktiga på att avliva djur till höger och vänster (ibland t.o.m. hundar de snott från fattiga familjer), nog ska sätta sig ner i båten när det gäller att skydda djur.
Men det där stämmer ju inte. Tragiskt att de som lobbar mot PETA lyckats så bra.
 
A huge smear campaign started by Peta Kills Animals made sure everyone knew that PETA euthanizes most of the animals in their care.

This, for the most part, is true. Why?
Because that's why they're sent to PETA.

PETA will accept any animal. It is non-discriminatory policy, which many shelters do not have because it raises their euthanasia rates. Let's say you're penniless and your dog was gravely ill or injured and had to be put down -

PETA will do it, and never charge you anything.

Let's say you're a No - Kill shelter that wants to maintain its no-kill status for extra funding/donations, but you have a sick or old or dog no one wants to adopt. Guess what they do? They send it to PETA.

What if you have injured wildlife like a sick baby bird? PETA will take it.

Many no-kill shelters have been busted for abuse. In one case, PETA investigated a no-kill shelter where dogs were eating each other because they had no food.

PETA does the dirty work.

The next thing you should know is that PETA Kills Animals is a front group run by a right wing think tank lobbying group that is pro tobacco, anti-minimum wage, union busting, among other things.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trots att internationella olympiska kommittén, IOK, beslutat att ryssar och belarusier får delta vid OS 2024, kommer de inte delta i...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vad som kommer ersätta hästhoppning i OS-grenen modern femkamp, det efter att Internationella olympiska kommittén...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 023
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett flertal incidenter och olyckor i samband med OS i Tokyo vill Frankrike att OS i Paris ska bli hästarnas olympiska spel.
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp