Bukefalos 28 år!

Kreta ska in i fölboxen

Nafayette

Trådstartare
Kreta Broline ska in i fölboxen efter en skada som inte vill läka.
Hon kommer alltså att hålla som fölsto men inte kunna tävla.

Detta kom lite snabbt och då kom jag på att expertisen hittas alltid här då det gäller "manliga" förslag :D

Kan tänkas att gå upp till en avgift kring 100.

Förslag? :D

AM
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Kreta Broline ska in i fölboxen efter en skada som inte vill läka.
Hon kommer alltså att hålla som fölsto men inte kunna tävla.

Detta kom lite snabbt och då kom jag på att expertisen hittas alltid här då det gäller "manliga" förslag :D

Kan tänkas att gå upp till en avgift kring 100.

Förslag? :D

AM
Andover Hall
Är nu prisvärd, acceptabel inavel och kolla in far-morfarskorsningen på Blodbanken. Bl.a. Clerk Magistrate, Swan for All och ytterligare minst fyra större stakesvinnare. (Total 33 avk i Blodbanken)
Kolla även "Stars" på ustrotting.com (http://stars.ustrotting.com/crossesofgold.cfm?stallion_id=43)
Med Lindy Lane som morfar hittar du det högsta snittet i kolumnen "Minus top foal".

Bra statistik även på korsningen Enjoy Lavec - Lindy Lane. Tre av de tio vinstrikaste h/v med Lindy Lane som morfar är efter Enjoy Lavec. (Tillägg: enligt blodbanken)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Jag minns Santa Clara väl. Enjoy Lavec på den stammen kanske blir för vasst?
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Jag minns Santa Clara väl. Enjoy Lavec på den stammen kanske blir för vasst?
Mycket möjligt. Jag noterade bara att Enjoy Lavec (som jag tycker är en bra hingst) hade bra statistik med "Lindy Lane"-ston och att det var lagom inavelskoefficient.
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Skulle rekomendera Igor November eller Juliano Star, är inte helt 100% insatt i de flesta nya hingstarna eller priser på dom men yankee glide? finns det någon bättre nu vet dock inte vad han kostar.
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

kl

Andover Hall är redan prat om. Frågan är bara om det finns nån plats över till honom.
Ägaren håller på att kolla upp det.

Juliano och Enjoy har vi också ventilerat. Och Scarlet.

Stoet som sådant är över medelstorlek. En fjolla som går i zickzack :D
Men väldigt lätt att ha att göra med. Inte visat någon humör hittils.

Nebraska. Är Santa Clara skarp? Vi har lksom ingen koll på detta.

Igor November är en fin hingst förutom en sak. Veterinärutlåtandet med diverse skrammel såg inte alls kul ut :crazy:

Roligast hade det varit att prova Varenne men han är ju i det dyraste laget tyvärr.

Tack för att ni hjälper oss att hitta en karl till Kreta :D:bow:

AM
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Mr Pine Chip? Tycker hans treåringar går bra även om det egentligen är för tidigt att bedöma ännu. Gillar även stammen. De som jag känner som fått föl efter honom var nöjda. Franskt?


Santa Clara var lite hetsig.
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Nu har jag inte kollat stammen på din häst. Men med tanke på att dollarn är så låg känns de Amerikanska hingstarna väldigt prisvärda för dagen. Kadabra är en hingst vars avkommor imponerat på mig. Borde vara rätt komersiellt också om man ska sälja. En till fördel är att han lämnat många bra ston:).
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Igor November är en fin hingst förutom en sak. Veterinärutlåtandet med diverse skrammel såg inte alls kul ut :crazy:

Jag förstår vad du menar men jag hade nog provat ändå Ludde höjde ju denna nästan lika högt som vikingen själv o med den stammen :love::love::love: *dreglar lite* inte 100 men tror ludde betäckte massor av sina egna med den iår. :)
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Ludde höjde ju denna nästan lika högt som vikingen själv
Ja han är affärsman han...;)
Vi var ochså sugna på den där hästen, bra stam och jättetjusig, men vi backade ochså då vi såg vetrinärutlåtandet.
Så tyckte jag det var lite väl mycket pengar med 18 000 för en totalt oprövad hingst, men stammen är verkligen imponerande. Det är å andra sidan inte mamma och pappa som tävlar och ska visa resultat.
Om jag får se några tidiga trevliga, talangfulla avkommor efter den hingsten komma han absolut att vara en hingst vi kan betala lite mer för.
Ludde lyckades snacka till sig rätt många ston åt Igor November.
gulan
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Jag förstår vad du menar men jag hade nog provat ändå Ludde höjde ju denna nästan lika högt som vikingen själv o med den stammen :love::love::love: *dreglar lite* inte 100 men tror ludde betäckte massor av sina egna med den iår. :)
Hur många ston har han kvar som varit dräktiga med honom? Jag tror han sålt en hel del av dessa.
Det var väl heller inte hans "bästa" ston som gick till Igor?

"Jag är skeptisk..."
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Hur många ston har han kvar som varit dräktiga med honom? Jag tror han sålt en hel del av dessa.
Det var väl heller inte hans "bästa" ston som gick till Igor?

"Jag är skeptisk..."

Det är som jag förstod det många av de ston han ska ha kvar med.
Jag förstår att man är skeptisk till en ostartad häst med vet problem, dock så tycker jag att stammen överträffar det mesta vi sett på senare tid.
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Det är som jag förstod det många av de ston han ska ha kvar med.
Jag förstår att man är skeptisk till en ostartad häst med vet problem, dock så tycker jag att stammen överträffar det mesta vi sett på senare tid.
Hörde att han hade betäckt ca 14 egna ston och jag vet att flertalet av dessa är sålda. Om inte alla blev dräktiga, så kan det inte vara så många kvar.

Jag köper inte ditt påstående om "att stammen överträffar det mesta vi sett på senare tid". Viking Kronos är såklart "världsklass", men...

Mor är efter Sugarcane Hanover och hon gick en 17-tid. Hon har i aveln sju avkommor i startbar ålder och de två bästa har tjänat drygt 18.000 EUR. Det är väl rätt mediokert resultat?

Mormor är välstammad som halvsyster till Mack Lobell, men själv är hon ostartad. Hon har lämnat 11 avkommor och en blev i alla fall miljonär och en tjänade ca 600.000 kr. Jag tycker det är rätt tunt, om man ska "hissa" stammen till höga höjder. Mormor är inte dålig, men absolut inte "jättebra". Som "mormor" är hon medioker, utifrån de data som jag fått fram.

Mormors mor...men nu är det ganska få gener som är gemensamma med Igor November. Matina Hanover är mormors mor till 155 hästar (enligt blodbanken).

I mina ögon finns det massor av hingstar som har bättre mödernen och dessutom har presterat på hög nivå. Visst kan Igor November bli lyckosam, men det känns för mig som att det finns många andra hingstar (som även är billigare) som har bättre förutsättningar på förhand. Som saknar allvarliga veterinära anmärkningar...
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

kl Sen undrar jag hur säljbart det blir efter dessa nya hingstar? Det känns som det är många nya hingstar som ligger på lika som denna, har man då upp till 100.000 att leka med så hade då inte jag valt en sådan hingst, men det är jag det.

Näe, jag hade också sneglat på de amerikanska nu när dollarn står så lågt, jag vet inga priser men antar att de är betydligt mer säljbara än många av hingstarna här i Sverige.

Annars kanske Adrian Chip eller Scarlet skulle kunna vara något?
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Det finns väl inget tråkigare än att ha en häst med ruggig kapacitet, men som inte håller för tävling?
Att då avla på trashankar är ju ett risktagande man själv får ta. Jag är förvånad över att så många ändå törs göra det.
 
Sv: Kreta ska in i fölboxen

Det finns väl inget tråkigare än att ha en häst med ruggig kapacitet, men som inte håller för tävling?
Att då avla på trashankar är ju ett risktagande man själv får ta. Jag är förvånad över att så många ändå törs göra det.
Man får överväga ochså. Varför är de trashankar? föddes de ruttna i benen? Nej mycket sällan tror jag. Däremot för tuff träning i förtidig ålder ger lätt ruttna ben. Och är det då en mycket talangfull unghäst så är det mycket lätt att köra på för hårt.
gulan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 314
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 681
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp