Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

"On the condition of..."
Kommer Iran att gå med på det?
Det här punkterna som det står om, det är inget som Iran kom med i sista stunden - det bifogade de som svar ganska omgående. Men det är ju egentligen bara en paus i två veckor, för vidare förhandlingar - om det ens blir av.

Läst på BBC om det iranska meddelandet:

The statement has gone beyond the 10-point plan that had been announced by state TV, and the statement has said that the US has agreed to:

• Guarantee not to repeat its "aggression" against Iran
  • The continuation of Iran’s control over the Strait of Hormuz
  • Acceptance of [uranium] enrichment
  • Lifting of all primary and secondary sanctions
  • Termination of all resolutions of the [UN] Security Council and International Atomic Energy Agency
  • Payment of compensation to Iran
  • Withdrawal of US combat forces from the region
  • And the cessation of war on all fronts, including against the "Islamic resistance of Lebanon"

Knappast säger jag, tror det är taktik för att lura Iran.

Tänker att det är en rätt "naturlig" utveckling när man själva fått ganska fria tyglar att förgöra sina uppleva fiender senaste åren, saker normaliseras på lite skeva sätt.
Du skulle gott kunnat ha spetsat till meningen lite grann;
Tänker att det är en rätt "naturlig" utveckling när man själva fått ganska fria tyglar - med skolgårdens starkaste, men samtidigt också mest korkade, mobbare i ryggen - att förgöra sina upplevda fiender senaste åren, saker normaliseras på lite skeva sätt.

En gissning skulle kunna vara att de här nedskjutna planen och sen räddningsuppdraget fördröjde operationen och USA och Israel behöver planera om. Eller kanske att det är manipulering av finansmarknaden och genererar enorma förmögenheter, det skulle kunna förklara de här vansinniga sakerna Trump postade med indirekta hot om kärnvapen.

The statement has gone beyond the 10-point plan that had been announced by state TV, and the statement has said that the US has agreed to:

• Termination of all resolutions of the [UN] Security Council and International Atomic Energy Agency
  • And the cessation of war on all fronts, including against the "Islamic resistance of Lebanon"

De har ju gått med på att utgå ifrån Irans punkter vid kommande förhandlingar, istället för USAs ursprungliga. Det betyder inte att det kommer bli exakt så sen. Men det är klart att Iran måste sälja det som en seger, på samma vis som USA måste göra samma sak.

Jag tror det här kommer visa sig vara en strategisk miss av Iran. Har svårt att se att USA och Israel kommer gå med på någon enda av punkterna utan genom vapenvilan kan det skeppas ut stora mängder olja och fylla på lagren i världen, de bygger upp sina militära styrkor i området för ett markangrepp och slår sen till med full kraft. Samtidigt är Iran är sönderbombat så de hinner inte göra mycket på så kort tid.

De har ju gått med på att utgå ifrån Irans punkter vid kommande förhandlingar, istället för USAs ursprungliga. Det betyder inte att det kommer bli exakt så sen. Men det är klart att Iran måste sälja det som en seger, på samma vis som USA måste göra samma sak.
Jag tror inte mycket på det, varför skulle USA och Israel nu helt plötsligt vilja förhandla, intresset för det har varit exakt noll hitintills och enbart använts i syfte att lura Iran. Vad som planeras ges av vad de gör militärt och där visar väl allt på raka motsatsen?

Att Iran går med på ett eldupphör visar nog bara på att regimen är väldigt pressad.

Skulle Israel inte få fortsätta kriga som de vill mot Iran och Libanon så håller det på att byggas upp ett narrativ för nästa mål - Turkiet.

https://www.jpost.com/opinion/article-892113

(Tankesmedjan bakom texten är samma som varit involverade i få Trump att riva upp kärnvapenavtalet med Iran under hans första period som president.)

Skulle Israel inte få fortsätta kriga som de vill mot Iran och Libanon så håller det på att byggas upp ett narrativ för nästa mål - Turkiet.

https://www.jpost.com/opinion/article-892113

(Tankesmedjan bakom texten är samma som varit involverade i få Trump att riva upp kärnvapenavtalet med Iran under hans första period som president.)
Jag tycker det låter väldigt osannolikt, Turkiet är en helt annan sak än Iran och inte minst för att de är medlem i Nato.

Man kan tycka det, men ledande politiker i Israel har börjat tala om Turkiet just såhär - och Israel är inte en rationell aktör.
Tvärtom är de väl väldigt planerande och strategiska i hur de agerar och skickliga? Turkiet skulle möjligen kunna vara ett mål men på väldigt lång sikt men att i närtid angripa Turkiet tror jag är närmast uteslutet.

Om Israel angriper Turkiet, så kommer de göra så att Trump's självskadebeteende kommer se ut som en västanfläkt en försommardag i en syrenhäck. Turkiets försvarsmakt är rankad nia i världen, och kan hosta fram över en halv miljon soldater innan mobilisering. En clash dem emellan blir en lokal Armageddon.

Om Israel angriper Turkiet, så kommer de göra så att Trump's självskadebeteende kommer se ut som en västanfläkt en försommardag i en syrenhäck. Turkiets försvarsmakt är rankad nia i världen, och kan hosta fram över en halv miljon soldater innan mobilisering. En clash dem emellan blir en lokal Armageddon.
Delar av Turkiet ingår i stor-israel som Israel håller på att bygga vilket vi ser idag Libanon. Många turkar tror att Turkiet är näst på tur men först måste Israel vli lite större och starkare innan dom vågar ge sig på Turkiet.

Jag tror att USA och Israel har lurat Iran igen, precis som förra gången. USA har som vi alla vet attackerat iran mitt under pågående förhandlingar, och att man går med på Irans 10-punkt lista nu för vapenvila tyder på att USA och Israel endast vill använda dessa 2 veckor till att stärka sina positioner inför fortsatt krig.

Man kan ju hoppas att USA avsätter Trump innan dess, men det känns inte heller troligt.

Jag tror att USA och Israel har lurat Iran igen, precis som förra gången. USA har som vi alla vet attackerat iran mitt under pågående förhandlingar, och att man går med på Irans 10-punkt lista nu för vapenvila tyder på att USA och Israel endast vill använda dessa 2 veckor till att stärka sina positioner inför fortsatt krig.

Man kan ju hoppas att USA avsätter Trump innan dess, men det känns inte heller troligt.
Du bor i usa eller hur? Good for You. Jämför du texterna i respektive kraven så förs två olika åsikter fram, tja jag vet inte vem som är vinnare.

Nästa tidslinje är runt 22 april , vi får se hur börsen utvecklar sig så får vi se vad han hittar på.

Delar av Turkiet ingår i stor-israel som Israel håller på att bygga vilket vi ser idag Libanon. Många turkar tror att Turkiet är näst på tur men först måste Israel vli lite större och starkare innan dom vågar ge sig på Turkiet.
Mycket, mycket starkare, alternativt dupera USA att Turkiet är ett hot mot den Amerikanska världsfreden. Men det måste i så fall göras innan Den Orange Spelevinken trillar av pinn.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka