Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Trump har ju muckat lite gräl med påven senaste tiden, och en av påvens försvarare i det här grälet är Irans president.

Noterat många som verkar förvånade över det här, och antagit att presidenten försökte vinna en förhållandevis billig poäng. Men det tror jag inte. Har flera gånger slagits av att shiamuslimer, inte minst nu avlidna Ali Khamenei, talar om Jesus på ett sätt som nästa låter tilltalande för mig som inte är religiös (med mycket fokus på kamp mot orättvisa och förtryck).

Kommer inte helt osökt att tänka på när påven besökte Libanon i vintras, och några av dem som verkade mest uppspelta och glada inför besöket var Hezbollas scouter (de är ju också ett politiskt parti, och står för mycket av samhällsservicen som finns i södern).

Trump har ju muckat lite gräl med påven senaste tiden, och en av påvens försvarare i det här grälet är Irans president.

Noterat många som verkar förvånade över det här, och antagit att presidenten försökte vinna en förhållandevis billig poäng. Men det tror jag inte. Har flera gånger slagits av att shiamuslimer, inte minst nu avlidna Ali Khamenei, talar om Jesus på ett sätt som nästa låter tilltalande för mig som inte är religiös (med mycket fokus på kamp mot orättvisa och förtryck).

Kommer inte helt osökt att tänka på när påven besökte Libanon i vintras, och några av dem som verkade mest uppspelta och glada inför besöket var Hezbollas scouter (de är ju också ett politiskt parti, och står för mycket av samhällsservicen som finns i södern).
Jesus är en profet inom islam så jag är inte förvånad.
Jag tror stenhårt på att Iran idag hade varit ett rätt okej land om det inte vore för USAs sanktioner som radikaliserats landet. Ja fortfarande en diktatur men långt ifrån den värsta sådana i världen.

Angående valet i Ungern, så har jag förstått att Orban fått hjälp utifrån att påverka valets utgång - något han förväntade sig att skulle ge effekt.

Dock hade de utrikiska valpåverkarna inte gjort en tillräckligt bra research på den viktigaste tilltänkta gruppen att påverka (äldre människor på landsbygden) när de konstruerade sina snillrika algoritmer för att snärja väljare att rösta Orban.

Bland äldre människor på landsbygden är nämligen sociala medier inte så hot. Snarare iskallt. Äldre människor på landsbygden använder sociala medier ytterst sparsamt, och då det görs är det på rudimentär nivå.

Appropå Jesus och Påven så har nog ingen missat att Trump laddade upp en AI bild på sig själv som föreställde Jesus här om dagen. En bild som hab snabbt tog bort efter att den blev hårt kritiserad.
Bilden var ju väldigt märklig på flera plan. Inte minst för att gubben som Trump försöker rädda är slående lik Epstein 🤣
Sedan har han tryckt in lite bombplan och några skumma figurer som förmodligen ska föreställa actionhjältar i bakgrunden 🧐
Screenshot_20260414_103228_Samsung Internet.webp

Appropå Jesus och Påven så har nog ingen missat att Trump laddade upp en AI bild på sig själv som föreställde Jesus här om dagen. En bild som hab snabbt tog bort efter att den blev hårt kritiserad.
Bilden var ju väldigt märklig på flera plan. Inte minst för att gubben som Trump försöker rädda är slående lik Epstein 🤣
Sedan har han tryckt in lite bombplan och några skumma figurer som förmodligen ska föreställa actionhjältar i bakgrunden 🧐Visa bifogad fil 183957
Bra jobbat av AIn ändå. Att förbinda Trump med Epstein på det här planet liksom. I approve :rofl:

Sedan har han tryckt in lite bombplan och några skumma figurer som förmodligen ska föreställa actionhjältar i bakgrunden 🧐Visa bifogad fil 183957
Men han trodde ju att det var en rödakorsmedarbetare bilden visade! 😂😂😂😂

Ja alltså, dom flesta som tror att dom är Jesus blir inlagda på sjukhus. Men inte Trump 😶‍🌫️ sen kan man föreställa sig kritiken efter jesusbilden med tanke på att Trump aldrig raderar inlägg vanligtvis. Inte ens inlägget där han skrev om att utplåna en hel civilisation tog ju ner så Jesus måste ha väckt enorma reaktioner 😅 det blev om möjligt ännu roligare när han efteråt påstod att den bilden inte alls skulle föreställa jesus, utan att den skulle föreställa honom som läkare 🤣

hela inlägget där han kritiserade Påven (2 timmar tidigare kritiserade han även Springsteen och skrev att Springsteen är ful (han har nog inte sett sig själv i spegeln)) var ju som ett skämt.

Till och med en 5 åring ser att det ska föreställa jesus. Handpåläggning är vål något Trump själv sysslar med. Vanligt inom vissa kristna rörelser
Screenshot_20260414_113150_Telegram.webp

Är jag den enda som kommer tänka på de grekiska gudarna när jag tittar på figurerna i himlen? :rofl:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka