Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Det är väl bara kina som fått olja via hormuz betald yen så blockad av hormuz är ett drag mot kina, liksom hela kriget är ett slag mot Europa.

Det är väl bara kina som fått olja via hormuz betald yen så blockad av hormuz är ett drag mot kina, liksom hela kriget är ett slag mot Europa.
Ja Trump sa ju i intervjun på Fox News idag att USA inte behöver oljan. Dom köpte bara 1% förra året och har tillräckligt med egen olja

Donald Trump om Iran:

Vi planerar att blockera Hormuzsundet. Det tar lite tid, men det kommer snart att vara effektivt.
De vill ha kärnvapen. De kommer inte att få kärnvapen. Jag har sagt det i trettio år. Även innan jag gick in i politiken skulle jag aldrig tillåta det och det landet kommer aldrig att ha kärnvapen.
De flesta länder borde inte tillåtas att ha kärnvapen, men det landet kommer definitivt inte att ha kärnvapen.

Trump till Fox News: De kom för att förhandla, men betedde sig som om allt var i deras händer, trots att de egentligen inte hade något kontroll
Det här är utpressning, de tar mutor från hela världen. Vi köper inte alls vår olja därifrån, vi har massor av olja själva

De ska ha världens bästa olja, men vi har också mycket olja

vi köper ingenting därifrån, det var verkligen bara en procent förra året, och det var av ren vänlighet

Trump till Fox News: De kom för att förhandla, men betedde sig som om allt var i deras händer, trots att de egentligen inte hade något kontroll
Det här är utpressning, de tar mutor från hela världen. Vi köper inte alls vår olja därifrån, vi har massor av olja själva

De ska ha världens bästa olja, men vi har också mycket olja

vi köper ingenting därifrån, det var verkligen bara en procent förra året, och det var av ren vänlighet
Är det satir från dig?

Är det satir från dig?
I wish 😅 det är Trumps citat under en live intervju på fox news.
Screenshot_20260412_205745_Telegram.webp

Tasnim citerar en insatt källa: Om Trump blockerar Hormuzsundet så blockeras även Bab al-Mandab

Efter Trumps senaste uttalanden om en marin blockad av Iran och begränsningar för fartygstrafik genom Hormuzsundet sade en insatt källa: Denna typ av hot från Trump har varken effekt eller trovärdighet längre, och om hoten hade fungerat skulle Trump inte desperat söka eldupphör i kriget.

Han betonade: Dessa ställningstaganden förbättrar inte processen att lösa problemen, och Trump bör oroa sig för att han med denna dumdristighet och upptagenhet med hoten inte förlorar Bab al-Mandab också, och att situationen för energitransport och världshandel i denna region inte utsätts för ännu större och kostsammare utmaningar.

Tasnim citerar en insatt källa: Om Trump blockerar Hormuzsundet så blockeras även Bab al-Mandab

Efter Trumps senaste uttalanden om en marin blockad av Iran och begränsningar för fartygstrafik genom Hormuzsundet sade en insatt källa: Denna typ av hot från Trump har varken effekt eller trovärdighet längre, och om hoten hade fungerat skulle Trump inte desperat söka eldupphör i kriget.

Han betonade: Dessa ställningstaganden förbättrar inte processen att lösa problemen, och Trump bör oroa sig för att han med denna dumdristighet och upptagenhet med hoten inte förlorar Bab al-Mandab också, och att situationen för energitransport och världshandel i denna region inte utsätts för ännu större och kostsammare utmaningar.
Det här är ju också ett kort som de flesta antagit att Iran skulle dra fram nu, Ansarallah inledde som bekant en blockad i slutet av 2023 för att orsaka ekonomisk press på Israel att upphöra med folkmordet. Och trots att USA engagerade 20 olika aktörer (har inte riktigt koll på vilka länder som deltog), så fick de inte bukt med blockaden. Den lyftes dock den korta tiden som det var eldupphör i början av 2025, och efter det försökte Trump-administrationen bomba sig ur problemet - men det löste sig för USA först efter ett eldupphör mellan USA och Ansarallah.

Älskar hur engagerad du blev av listan! Till och med en hiss i hiss och diss-tråden. :D
Ja, jag tänkte fler som inte skriver/läser här skulle få chansen att engagera sig. 😃
Nu fattas det bara 55 866 underskrifter. Undrar om den hinner fyllas klart före midnatt. :nailbiting:
Goda människor behövs som motsats till det onda som sker här i världen. Även om jag inte gillar Irans och dess styre, så gillar jag ännu mindre att Israel går fram som en köttkvarn där oskyldiga barn, kvinnor, män och gamlingar ska utrotas både i Iran, Gaza och Libanon.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21

Omröstningar