Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Jag kommer aldrig förstå varför exiliranier vill byta ut sin nuvarande diktatur mot en ny diktatur driven av sonen till marionettdiktatorn USA tillsatte, diktatorn vars styre var orsaken till revolutionen 1979
Jag kan förstå logiken i att de specifika exiliranierna som använder sig av slagorden "We are Aryans. We don't worship Arabs" inte har något emot en annan diktatur (såg ett klipp med företeelsen från när Reza var i München och höll tal, har inte riktigt återhämtat mig än). Men annars kännes det väldigt främmande, även om jag vet att det förekommer Tv-kanaler som drivs av iranier i exil som kört ganska hårt på att romantisera tiden före revolutionen med mycket shah-nostalgi som säkert påverkat en del.

Det är ju dock lite oklart vad Magyar riktigt vill göra, socialkonservativ säger ju inte så mycket. Det är väl vad Sd kallar sig själva ibland. Men mer demokratiskt sinnad än Orban, verkar han ju vara.
Precis. När jag skrev att israelisk media rapporterade om att Netanyahu såg det som en förlust, så menade jag ffa en personlig förlust eftersom att han närt relationen med Orban som varit praktisk då Ungern varit ett av länderna som blockerat åtgärder mot Israel. Det kan säkert fortsätta med Magyar, vet inte riktigt hur han röstat som parlamentariker i EU gällande Israel/Palestina - men vet att han röstat nej till ett stort lån till Ukraina senast i februari.

Han verkar också ha kört något som liknade Trumps utspel om att invandrare äter upp folks katter och hundar. Så även om Trump-administrationen kampanjade med hans motståndare så gissar jag att de skulle komma rätt bra överens när del väl fått en relation.

Precis. När jag skrev att israelisk media rapporterade om att Netanyahu såg det som en förlust, så menade jag ffa en personlig förlust eftersom att han närt relationen med Orban som varit praktisk då Ungern varit ett av länderna som blockerat åtgärder mot Israel. Det kan säkert fortsätta med Magyar, vet inte riktigt hur han röstat som parlamentariker i EU gällande Israel/Palestina - men vet att han röstat nej till ett stort lån till Ukraina senast i februari.

Han verkar också ha kört något som liknade Trumps utspel om att invandrare äter upp folks katter och hundar. Så även om Trump-administrationen kampanjade med hans motståndare så gissar jag att de skulle komma rätt bra överens när del väl fått en relation.
Ja, Magyar har ju också sin politiska bakgrund i samma rörelser som Orban. Men folk i Ungern verkar ju tro att detta verkligen innebär förändring, jag vet inte i hur hög grad den tron/förhoppningen handlar om Ryssland och Ukraina etc, och i hur hög grad den handlar om demokrati och frihet inom Ungerns gränser. Själv är jag inte särskilt benägen att låta motstånd mot Ryssland definiera en politik som bra (det motståndet är mer av ett nödvändigt men mycket långt ifrån tillräckligt villkor för en rimlig politik, tycker jag).

Ja, Magyar har ju också sin politiska bakgrund i samma rörelser som Orban. Men folk i Ungern verkar ju tro att detta verkligen innebär förändring, jag vet inte i hur hög grad den tron/förhoppningen handlar om Ryssland och Ukraina etc, och i hur hög grad den handlar om demokrati och frihet inom Ungerns gränser. Själv är jag inte särskilt benägen att låta motstånd mot Ryssland definiera en politik som bra (det motståndet är mer av ett nödvändigt men mycket långt ifrån tillräckligt villkor för en rimlig politik, tycker jag).
Nej, frågan om Ryssland kan ju inte enskilt fungera som måttstock för politiken, det håller jag med om. Sedan kan det säkert kännas som en vinst i sig att få bort en politiker som haft makten så länge som Orban haft, och det är väl bara att hålla tummarna för att Magyar inte väljer att utnyttja de reformer gjorts för att stärka premiärministerns makt.

Det kommer bli bättre för Europa under Magyar än under Orban.
Frågan är bara på vilken nivå.

Men folk i Ungern verkar ju tro att detta verkligen innebär förändring, jag vet inte i hur hög grad den tron/förhoppningen handlar om Ryssland och Ukraina etc, och i hur hög grad den handlar om demokrati och frihet inom Ungerns gränser.
Det är i första hand den senare, är min fasta uppfattning.

Själv är jag inte särskilt benägen att låta motstånd mot Ryssland definiera en politik som bra (det motståndet är mer av ett nödvändigt men mycket långt ifrån tillräckligt villkor för en rimlig politik, tycker jag).
Jag hoppas att du håller med om att vara väldigt för Ryssland, på en sådan nivå att man läcker känslig info av all möjlig karaktär till Kreml är dåligt för de generella värderingar en vanlig europé har?
Det här är Orbans administration. Det här kommer inte vara Magyars dito.

Det kommer bli bättre för Europa under Magyar än under Orban.
Frågan är bara på vilken nivå.

Det är i första hand den senare, är min fasta uppfattning.

Jag hoppas att du håller med om att vara väldigt för Ryssland, på en sådan nivå att man läcker känslig info av all möjlig karaktär till Kreml är dåligt för de generella värderingar en vanlig europé har?
Det här är Orbans administration. Det här kommer inte vara Magyars dito.
Ja, vi får väl se. Det verkar inte finnas många som riktigt vet vad Magyar vill göra. Jag tror att han, ur vanliga västeuropeiska perspektiv, är bättre än Orban. Sen får vi se.

Benjamin Netanyahu i ett tal idag, snaxka om verklighetsfrånvarande. Det dom gör i Libanon och mot palestinierna är exakt samma!! Citat;

År efter år står jag här. På Förintelsens minnesdag lovade jag att vi inte skulle tillåta Iran att utveckla kärnvapen.

Och som Israels premiärminister lovade jag: En annan Förintelse kommer inte att ske.

I år har vi förverkligat detta löfte i praktiken

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka