Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Någon som vet varför man höjt målet på tidigare länkad insamling till 1,5 miljoner röster?

Ju fler desto bättre såklart, men undrar om det har någon annan betydelse?

Det är inte så att det ger fler människor möjlighet att skriva på bara? Jag kan inte komma ihåg hur det blivit annars, om listan stänger när den nått målet och därmed inte går att skriva på om man vill...?

Det är inte så att det ger fler människor möjlighet att skriva på bara? Jag kan inte komma ihåg hur det blivit annars, om listan stänger när den nått målet och därmed inte går att skriva på om man vill...?
Fast de behöver ju inte stänga listan även om deadline är 2027, bara för att de nått målet. Iofs tycker jag att de kan agera redan nu istället för att vänta till nästa år, även om listan får forsätta vara öppen.

Fast de behöver ju inte stänga listan även om deadline är 2027, bara för att de nått målet. Iofs tycker jag att de kan agera redan nu istället för att vänta till nästa år, även om listan får forsätta vara öppen.

Nae, så funkar det i regel inte. Har man fått en tidsbestämd process så är det den som gäller, det finns sällan någon nytta med att försöka "lämna in tidigare" för det kommer ändå inte att behandlas förrän man är planerad i handläggningen.

Bättre i så fall att ha riktigt många namn, och att kanske uppnå tröskelantalet i fler länder. Minimiantalet är ju för att ens få saken behandlad, sen är givetvis de olika ländernas representanter mer benägna att ge bifall om det är ett stort antal från deras land som är engagerade i frågan.

Högre mål gör folk mer benägna att skriva under än om man ser att "målet redan är uppnått". Det är ju flera länder där man inte är över tröskeln, och insamlingsmålet bör ju gärna vara högre än miniminivå.

Ibland finns det dessutom en risk att namn faller bort senare i rapporteringen (tex om identitet inte kan styrkas på rätt sätt) så det är bättre att ha fler ur den synvinkeln också.

Gissar på att de ser det som positivt att få till lite extra namn, med tanke på att kommissionen är negativt inställd till den här frågan. Det bästa vore säkert om det kunde vara ytterligare något land eller två som kan ta sig över minimigränsen för ännu mera tyngd.

Tycker det är intressant att se när högerregeringar som överlag sympatiserar med Israel sätter ned foten, åtminstone lite. Meloni har sagt att Italien ska pausa förnyandet av försvarssamarbetet de har med Israel.

https://www.politico.eu/article/italy-halts-renewal-defense-pact-israel/

Meloni är också missnöjd med Israels allierade USA pga Trump-påven. Meloni vet också hur impopulärt kriget är

https://www.eunews.it/en/2026/04/14...agreement-hits-1-million-signature-milestone/

Apropå EU så tror jag att talet som Kaja Kallas nyligen höll inför FNs säkerhetsråd illustrerar kommissionens ovilja att ställa Israel till svars (och ordföranden är ännu värre än vad hon är). Hon nämner upprepat Rysslands aggression i Ukraina, men hon kan inte förmå sig att säga att Israel och USA attackerade Iran utan talar bara om "kriget i mellanöstern". Amnestys generalsekreterare sammanfattar det ganska bra i det här inlägget:

"So today, at the Security Council, High Representative Kaja Kallas has lamented the gravest violation and breakdown of international law since the Second World War, evident, I quote "in today’s two pre-eminent global crises — Russia’s war of aggression against Ukraine and the war in the Middle East."

Quick quantitative analysis of her speech:
Mention of Russia: 11
Mention of Israel: 0
Mention of the USA: 0
Mention of Iran: 1

Her unwillingness, her deliberate failure, to mention the two actors (in addition to Russia) responsible for the greatest violations of international law, is not just coward. It is criminal. It explains the repeated violations of international law, the breakdown of the UN Charter, the global regime of impunity.

The failure is counted in acts of aggressions, in a genocide, in deliberate or disproportionate or indiscriminate attacks against civilians, in thousands of civilians deaths, including children, in unlawful occupation and de facto annexation.

The double standards inherent in Ms. Kallas speech are destroying international law.
eeas.europa.eu"
https://t.co/r5fV7rnP2U

Apropå EU så tror jag att talet som Kaja Kallas nyligen höll inför FNs säkerhetsråd illustrerar kommissionens ovilja att ställa Israel till svars (och ordföranden är ännu värre än vad hon är). Hon nämner upprepat Rysslands aggression i Ukraina, men hon kan inte förmå sig att säga att Israel och USA attackerade Iran utan talar bara om "kriget i mellanöstern". Amnestys generalsekreterare sammanfattar det ganska bra i det här inlägget:

"So today, at the Security Council, High Representative Kaja Kallas has lamented the gravest violation and breakdown of international law since the Second World War, evident, I quote "in today’s two pre-eminent global crises — Russia’s war of aggression against Ukraine and the war in the Middle East."

Quick quantitative analysis of her speech:
Mention of Russia: 11
Mention of Israel: 0
Mention of the USA: 0
Mention of Iran: 1

Her unwillingness, her deliberate failure, to mention the two actors (in addition to Russia) responsible for the greatest violations of international law, is not just coward. It is criminal. It explains the repeated violations of international law, the breakdown of the UN Charter, the global regime of impunity.

The failure is counted in acts of aggressions, in a genocide, in deliberate or disproportionate or indiscriminate attacks against civilians, in thousands of civilians deaths, including children, in unlawful occupation and de facto annexation.

The double standards inherent in Ms. Kallas speech are destroying international law.
eeas.europa.eu"
https://t.co/r5fV7rnP2U

Det är skrämmande. Jag minns hur man bojkottade Sydafrika pga apartheid men Israel som är minst lika illa inom den grenen+ att de är konsekventa i sitt folkmord på palestinier har någon frisedel för att göra vad de vill pga WWII. Ett problem i sammanhanget tror jag är att vi är så hårt lärda att Iran är ett ont land att folk inte klarar av att se vare sig lögnerna eller orsaken till det onda som sker i Iran. Hade USA hållit sig ifrån den syltburken 1953 hade situationen sett väldigt annorlunda ut och hade USA hållit sig ifrån den 1979 så hade situationen garanterat också varit en annan.
Jag vet att jag upprepar det med en dåres envishet men jag anser att USA är de som skapat det Iran vi ser idag och den terror Iran utför internationellt. Jag räknar inte Irans attacker på Israel som terror utan som en del av ett krig Israel startat.
Det är val i Sverige i höst. Det är dags att vi svenskar frågar varenda politiker vi pratar med hur de ser på apartheid regimen i Israel samt vad de tänker göra åt situationen både med samarbetsavtal och vapenförsäljning.

Det ska ha hållits direkta fredssamtal mellan Libanon, Israel och USA i Washington. Konstigt att det inte står någonting om det i Aftonbladet eller expressen.

José Manuel Álvarez, Spaniens utrikesminister, hade ett telefonsamtal med Seyed Abbas Araghchi, Irans utrikesminister.
Irans utrikesminister uttryckte uppskattning för Spaniens regerings och folks principfasta och hedervärda hållning mot USA:s och Israels militära aggression mot Iran och fördömde krigsbrotten som begåtts mot det iranska folket. Han förklarade att Spaniens värdefulla ståndpunkter i försvar av internationell rätt och mänskliga rättigheter har uppmärksammats och berömts av det iranska folket och det internationella samfundet och aldrig kommer att glömmas.
Araghchi beskrev de krigsbrott som USA och Israel begått under deras 40 dagar långa militära aggression mot Iran och betonade ansvaret för alla länder att fördöma dessa brott samt att ställa brottslingarna till svars och straffa dem.
Araghchi betonade att Iran, med ett ansvarsfullt förhållningssätt, har svarat positivt på medlarnas goda ansträngningar för att upprätta eldupphör och stoppa kriget i Mellanöstern, men att detta kräver att USA uppfyller sina åtaganden för att stoppa kriget och Israels eldprovokationer i Libanon. Spaniens utrikesminister betraktade stödet för internationell rätt och mänskliga rättigheter samt motstånd mot krig som grundläggande principer i Spaniens utrikespolitik och betonade att Spanien från början har betonat att militära attacker mot Iran är olagliga. Spaniens utrikesminister uttryckte glädje över tillkännagivandet av eldupphör och betonade vikten av att alla parter följer eldupphöret och fokuserar på en diplomatisk väg för att återställa stabilitet och varaktig säkerhet i regionen.

Det är skrämmande. Jag minns hur man bojkottade Sydafrika pga apartheid men Israel som är minst lika illa inom den grenen+ att de är konsekventa i sitt folkmord på palestinier har någon frisedel för att göra vad de vill pga WWII. Ett problem i sammanhanget tror jag är att vi är så hårt lärda att Iran är ett ont land att folk inte klarar av att se vare sig lögnerna eller orsaken till det onda som sker i Iran. Hade USA hållit sig ifrån den syltburken 1953 hade situationen sett väldigt annorlunda ut och hade USA hållit sig ifrån den 1979 så hade situationen garanterat också varit en annan.
Jag vet att jag upprepar det med en dåres envishet men jag anser att USA är de som skapat det Iran vi ser idag och den terror Iran utför internationellt. Jag räknar inte Irans attacker på Israel som terror utan som en del av ett krig Israel startat.
Det är val i Sverige i höst. Det är dags att vi svenskar frågar varenda politiker vi pratar med hur de ser på apartheid regimen i Israel samt vad de tänker göra åt situationen både med samarbetsavtal och vapenförsäljning.
Det mest tragiska med personer som Kallas är att hon kan tala med inlevelse och rättspatos om ockuperade områden och människorna som bor i dem när hon talar om Ukraina men hon blir helt ställd/upprörd om någon kommer med en följdfråga om samma sak gäller för palestinier.

Jag håller helt med dig om att det är USA och deras allierade i väst som skapat förutsättningarna för hur Iran fungerar idag! Missade att svara på det du skrev om att USAs sanktioner radikaliserat landet :) Vill också lägga till att jag tror att en bidragande faktor till Irans hårdhet mot demonstranter är faktumet att både USA och Israel är inne i landet och petar och bidrar till att skapa små uppror här och där utöver spionage etc. Bör väl tillägga att jag inte ursäktar våldet, men det är inte särskilt svårt att föreställa sig en stat som hårdnar när verkligheten är att aktörer för andra nationer periodvis verkar i landet för att påverka åt ett eller annat håll.

Det ska ha hållits direkta fredssamtal mellan Libanon, Israel och USA i Washington. Konstigt att det inte står någonting om det i Aftonbladet eller expressen.
Det är ett sånt skämt, USA och Israel vet naturligtvis att det här spär på spänningar inom landet. Det lär väl gå ut på att man trycker på ännu mer att den så kallade libanesiska militären ska avväpna Hezbollah - och det vore ju en sak om militären i fråga också kunde få försvara sig mot Israel när de angriper - men så vitt jag förstår så får de knappt köpa in drönare. De vill i stort sett att militären ska fungera som PA gör, att de fungera som en säkerhetspolis till Israel, som de också måste vara försvarslösa inför.

Det är ett sånt skämt, USA och Israel vet naturligtvis att det här spär på spänningar inom landet. Det lär väl gå ut på att man trycker på ännu mer att den så kallade libanesiska militären ska avväpna Hezbollah - och det vore ju en sak om militären i fråga också kunde få försvara sig mot Israel när de angriper - men så vitt jag förstår så får de knappt köpa in drönare. De vill i stort sett att militären ska fungera som PA gör, att de fungera som en säkerhetspolis till Israel, som de också måste vara försvarslösa inför.
Ja, jag har bara läst lite snabbt men blev väldigt fundersam när jag såg att Israel skrev att mycket bra samtal har hållits och en avgörande seger mot Hizbollah har uppnåtts samt att Libanon och Israel är enade i behovet och förmågan att besegra Hizbollah, Libanon och Israel står på samma sida😅😅 låter som en väldigt korrupt fredsförhandling.

FB_IMG_1776197027437.webp

Enligt iranska medier exploderade två bilbomber på Imam Khomeini-gatan i Teheran nära Basij-poliskontrollen, och hittills har inga dödsfall rapporterats. Säkerhetsstyrkorna hade även spärrat av ett område ochndesarmerat en tredje bilbomb.

Mossad i farten igen misstänker jag

Någon som vet varför man höjt målet på tidigare länkad insamling till 1,5 miljoner röster?

Ju fler desto bättre såklart, men undrar om det har någon annan betydelse?

Brukar inte sådana listor funka så? Jag läser dock sällan de grejerna så noga men tex Amnestys har jag uppfattat som ofta ligger lite över aktuellt antal. Men då har det varit utan hårda gränser för att tex får möjlighet att skicka listan vidare osv.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka