Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Kriget mot Iran verkar inte gå så väldigt bra för USA och jag tycker det är märkbart hur nedtonad retoriken nu är när det gäller bl.a. Grönland. Hade Trump och hans administration mött mera motstånd från början hade det kanske aldrig blivit ett angrepp på Iran men när EU redan då Trump började med sin tullcirkus direkt lade sig helt platt och gav budskapet att vi går med på vad som helst var det säkert en enorm egoboost för Trump och sen efter Venezuela så såg han sig nog närmast oövervinnlig, det var bara peka och ta vad han ville, ett tag då med Grönland började man ju till och med titta på Island. Nu är det inte lika kul längre gissar jag
Ja EU var mesiga vid de förhandlingarna. Jag förstår varför de var det sedan kan man diskutera om det var rätt eller fel taktik utifrån det vi visste då. Idag vet alla att det var fel taktik men efterklokhet är ju som vi alla vet en rätt värdelös sak. Det här är dock INTE orsaken till eländet i Iran om vi nu inte ska klaga på alla andra som slickar Donalds röv bra mycket mer än EU gjort.
Orsaken till kriget i Iran är några saker
1. Donald behövde desperat en avledning från Epstein filerna.
2. Donald behövde, som vanligt, visa sig stor och tuff.
3. Donald fick inget mothugg mot sitt krig i Venezuela vare sig från Venezuela eller resten av världen.
Det här gjorde att han trodde att han skull kunna höja sig själv på den sociala stegen (punkt 2) och blanda bort korten (punkt1) genom att utnyttja sin oslagbara militär (punkt 3) och stjäla lite olja genom ett krig i Iran.
Skyll på de som är skyldiga. EU är INTE skyldiga till att Donald omger sig med totalt inkompetenta idioter och rövslickare samt att han är en vidrig pedofil och inte vill att det ska komma ut.

Nja, jag ser det mer som att det inte riktigt finns lika många runt Trump (eller i DC överhuvudtaget) som lobbar för att USA ska ta över Grönland jämfört med det maskineri som alltid tycker att just nu är rätt tillfälle för att försöka störta Irans regering och bomba skiten ur dem. Det finns också många som har likande tankar om Kuba, även om de inte är riktigt lika många, men Rubio är ju en sådan - och det är i det ljuset man ska se Maduros kidnappning.
Det kan nog stämma men någon månad innan attacken mot Iran inleddes var trycket att ta över Grönland massivt, med sändebud, besök av Vance och annat, framgången i Venezuela triggade en upptrappning. Hade Iran varit en snabb framgång , om regimen fallit och en ny USA vänlig kommit i dess ställe tror jag man gått all in för att ta över Grönland, nu är det helt nedtonat och man talar om ett par nya baser bara. Trump vill ha framgångar och Iran såldes säkert in av Netanyahu som en enkel militär operation och ju fler lyckade sådana desto större aptit för att starta nya.

Sen som du säger finns det starka krafter som vill ha militärt angrepp på Iran, liksom även när det gäller Kuba, men de är beroende av att kunna påverka Trump att gå med på det och där kommer motgångarna i Iran in som jag tror gör det betydligt svårare.

Senast ändrad:
Ja EU var mesiga vid de förhandlingarna. Jag förstår varför de var det sedan kan man diskutera om det var rätt eller fel taktik utifrån det vi visste då. Idag vet alla att det var fel taktik men efterklokhet är ju som vi alla vet en rätt värdelös sak.
Väldigt många tyckte avtalet von der Leyen gjorde med USA var katastrofalt redan när det undertecknades, för att göra det extra tydligt att EU helt vek sig flög hon dessutom till en av Trumps golfbanor(!) och undertecknade avtalet. Det var alltså inte något jag var ensam om att tycka då även om det såklart fanns de som försvarade det hela hur konstigt det än kan låta.

Man ser också hur ledare i EU ändrat hållning i takt med att det blir allt mera tydligt att USA inte uppnår det de hoppades på. Från början var det bitvis entusiastiskt eller åtminstone avvaktande från våra politiker i Europa, nu kommer mer och mer öppen kritik.

Väldigt många tyckte avtalet von der Leyen gjorde med USA var katastrofalt redan när det undertecknades, för att göra det extra tydligt att EU helt vek sig flög hon dessutom till en av Trumps golfbanor(!) och undertecknade avtalet. Det var alltså inte något jag var ensam om att tycka då även om det såklart fanns de som försvarade det hela hur konstigt det än kan låta.
Nu handlade inte mitt svar om ifall det var ett dåligt avtal (jag tyckte också det) utan om att du påstår att exakt det dåliga avtalet är orsaken till att Donald attackerade Iran. Ser du inte hur knäppt det ser ut?

Nu handlade inte mitt svar om ifall det var ett dåligt avtal (jag tyckte också det) utan om att du påstår att exakt det dåliga avtalet är orsaken till att Donald attackerade Iran. Ser du inte hur knäppt det ser ut?
Läs vad jag svarade på, den del jag citerade, så blir det klarare. Jag svarade alltså på det du skrev om att det var att vara efterklok, jag och många med mig ansåg redan när avtalet undertecknades att det var fel och att det skulle leda till ett ännu sämre läge.

Man ser också hur ledare i EU ändrat hållning i takt med att det blir allt mera tydligt att USA inte uppnår det de hoppades på. Från början var det bitvis entusiastiskt eller åtminstone avvaktande från våra politiker i Europa, nu kommer mer och mer öppen kritik.
Nu är inte det här en tråd om EU men du måste inse att EU satt i skiten totalt. EU har varit stenhårt knutet till USA inom massor av områden i form av ekonomi eftersom betallösningarna är från USA både VISA/Mastercard och Swift, försvar i form av både trupper och materiel, digitala lösningar (Microsoft, google m.m) osv osv. Nu jobbar EU stenhårt på att skära av dessa band, vilket enligt mig borde gjorts långt tidigare, men det tar tid vilket gjorde att EU förhandlade utifrån ett gigantiskt underläge. Donald är ju som alla vet helt oberäknelig och han hade kunnat krascha hela Europas ekonomi över natt om han slängt ut oss från Swift. Det är lätt att sitta och säga att avtalet var dåligt, som sagt jag anser också det, men jag kan se varför Europa godkände det i rent självförsvar och för att försöka få någon typ av beräknelig situation medans man tog till åtgärder för att äntligen gör sig fri från beroendet.

Läs vad jag svarade på, den del jag citerade, så blir det klarare. Jag svarade alltså på det du skrev om att det var att vara efterklok, jag och många med mig ansåg redan när avtalet undertecknades att det var fel och att det skulle leda till ett ännu sämre läge.
Ja och jag svarade på det du skrev där du påstår att UA attackerade Iran för att EU gjorde ett dåligt handelsavtal. du får helt enkelt gå tillbaka och titta på vad du skrev som jag svarade på.

Ja och jag svarade på det du skrev där du påstår att UA attackerade Iran för att EU gjorde ett dåligt handelsavtal. du får helt enkelt gå tillbaka och titta på vad du skrev som jag svarade på.
Nej så skrev jag inte utan att de framgångarna han hade, bl.a. med avtalet med EU kan ha bidragit till att han sen gick vidare med militära operationer, att han fick ett slags hybris som den som alltid vinner. Hade inte den här tullcirkusen slutat så väl för honom kanske han varit mera försiktig efter det. Märk att jag använder ord som bidragit och kanske, ingen kan veta men jag är inte ensam om min uppfattning, flera har dragit samma slutsats utifrån hur han agerar.

Nej så skrev jag inte utan att de framgångarna han hade, bl.a. med avtalet med EU kan ha bidragit till att han sen gick vidare med militära operationer, att han fick ett slags hybris som den som alltid vinner. Hade inte den här tullcirkusen slutat så väl för honom kanske han varit mera försiktig efter det. Märk att jag använder ord som bidragit och kanske, ingen kan veta men jag är inte ensam om min uppfattning, flera har dragit samma slutsats utifrån hur han agerar.
Nej du skriver inte bla EU du nämnde avtalet med EU och Venezuela inget annat. Om det inte var det du menade så är det bra men att ens antyda att det avtalet har något med Iran att göra är bara löjligt.
Det är inte första gången du försöker sprida lögnen att det är EU, via avtalet, som är skyldiga till Donalds handlingar istället för att anse att Donald och hans administration är de som är ansvariga för vad de gör.
Vi lär inte komma längre i den här diskussionen då vi har så fundamentalt skild syn på orsak och verkan så jag lägger ner diskussionen här och nu.

Nej du skriver inte bla EU du nämnde avtalet med EU och Venezuela inget annat. Om det inte var det du menade så är det bra men att ens antyda att det avtalet har något med Iran att göra är bara löjligt.
Det är inte första gången du försöker sprida lögnen att det är EU, via avtalet, som är skyldiga till Donalds handlingar istället för att anse att Donald och hans administration är de som är ansvariga för vad de gör.
Vi lär inte komma längre i den här diskussionen då vi har så fundamentalt skild syn på orsak och verkan så jag lägger ner diskussionen här och nu.
Du uttalar dig tvärsäkert, att du vet precis hur det ligger till trots att jag som jag skrev är långt ifrån ensam om min syn, det är ett antal som fört fram precis samma i olika artiklar. Och du överdriver och ändrar i det jag skriver.

New York Times publicerade häromdagen en text som innefattar vittnesmål från palestinier om våldtäkter och sexuellt våld som de utsatts för av Israel, det är egentligen inget nytt med texten, det har skrivits om det här förut - och det finns ju till och med video på när fängelsevakter tillsammans våldtar en palestinsk fånge.
https://archive.ph/Fm4yj

Men just de här texten verkar ha fått topplocket att gå på Israel och deras supporters. För nu hotar både Bibi och utrikesministern med att stämma NYT för förtal, vilket i sammanhanget känns enormt skevt och osar av desperation.

New York Times publicerade häromdagen en text som innefattar vittnesmål från palestinier om våldtäkter och sexuellt våld som de utsatts för av Israel, det är egentligen inget nytt med texten, det har skrivits om det här förut - och det finns ju till och med video på när fängelsevakter tillsammans våldtar en palestinsk fånge.
https://archive.ph/Fm4yj

Men just de här texten verkar ha fått topplocket att gå på Israel och deras supporters. För nu hotar både Bibi och utrikesministern med att stämma NYT för förtal, vilket i sammanhanget känns enormt skevt och osar av desperation.
Men seriöst de hotade starkt vår Felicia i eurovisionen för att hon uttryckte en åsikt som vi har rätt till enligt grundlagen. Deras topplock existerar inte.

Handelsavtalet mellan USA och EU är inget handelsavtal. Det är en missuppfattning.

Det är ren och skär damage control, där EU för en ganska billig penning köpt sig förutsägbarhet.

Idag är alltså Jerusalemdagen i Israel. Den dag då Israels israeliska befolkning (säker inte alla) firar (alltså FIRAR) ockupationen sedan kriget 1967.

Firandet sker genom att horder av israeler drar fram i östra Jerusalem, skanderar rasistiska slagord mot araber, sätter upp klistermärken med samma budskap och slår på husdörrar. Samt förhindrar journalister från att dokumentera. Polisen gör ingenting, för klistermärken är ju inte olagliga.

Att påstå att avtalet är förmånligt för EU är ungefär som att hävda att jorden är platt.

Avtalet innebär att EU godkänner att USA lägger en 15-procentig tull på de flesta varor från EU samt att EU slopar alla sin tullar. Utöver det skall EU köpa olja och naturgas samt investera motsvarande 13 000 000 000 000 (!) kronor i USA under de två kommande åren. Till det kommer att EU förbinder sig att kraftigt utöka sina inköp av militär utrustning från USA.

De som drivit på för avtalet är främst Tyskland för att försöka rädda sin bilindustri men även Sverige.

Märk att avtalet inte på något sätt fick USA att bli mera vänligt inställda till EU, tvärtom gick de efter det på som värst med att ta över Grönland men sen kom Iran-kriget och de fick annat att fokusera på.

https://finance.yahoo.com/sectors/energy/articles/trump-says-wants-iran-uranium-022820796.html

Trump said in an interview with Fox News aired on Thursday evening in the US that the mission to recover the uranium, which is thought to be buried beneath the rubble of bombed nuclear sites, could be viewed as unnecessary because the US was maintaining round-the-clock surveillance.

“We have nine cameras on that site, on those three sites, 24 hours a day,” Trump said. “We know exactly what’s happening. Nobody’s even gotten close to it.”

Still, the president said, he ultimately would rather get the material out of the country.

“I just feel better if I got it, actually,” Trump said. “But it’s, I think it’s more for public relations than it is for anything else.”

🤦‍♀️

Sedan ska man väl ha i åtanke att det finns ytterligare en anledning till att Trump insisterar på att det fortfarande råder ett eldupphör, och det är att kriget egentligen passerat tidsgränsen för när det egentligen behövs ett okej av kongressen (tror det är 60 dagar). Sedan så har han ju visat flera gånger att han är benägen attackera när det ser ut som att det sker framsteg i förhandlingar.

Men jag undrar också hur många som tjänat massor med pengar på Trumps manipulering av marknaden, eller hur många som jobbar i mer juniora tjänster i Vita huset som kunnat tjäna en hacka på betting-tjänster om när och hur saker utvecklat sig i kriget (helt sjukt att det ens finns en marknad för den typen av betting).
Nu rapporteras det att Trump själv (hans familj) gjort 3700 köp och sälj under årets första tre månader, jag lutar också mer och mer mot att åtminstone en del i de här inläggen han gjort har varit att manipulera marknaden.

https://www.cnbc.com/2026/05/15/trump-stock-trade-tech-oge.html

ICC ska tydligen i tysthet ha utfärdat ytterligare fem arresteringsorder mot israeler.
https://aa.com.tr/en/middle-east/in...rrants-for-5-israeli-officials-report/3940019

Sett israelisk media verka ganska säkra på att det rör Smotrich och Ben-Gvir, och då rör det troligen brott i Västbanken snarare än Gaza. Vilket säkert kommer märkas när namnen på de andra individerna, som ska vara ytterligare en politiker och två militärer, avslöjas. Har tidigare läst om att domstolen arbetat med åtal rörande Västbanken, innan allt kaos med amerikanska sanktioner + anklagelser mot chefsåklagaren.

Vidrig han är Putin, börjar ett tal med ta hand om Irans uran och fortsätter med att berätta hur rättfärdigt anfallet i helgen mot Kiev var och kritiserar finland. Vidrigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka