Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Nu är det visst kanske en liten deal på väg igen, och det som Trump-administrationen i vanlig ordning läckt till Axios Barak Ravid låter lite rimligare än tidigare omgångar.

https://www.axios.com/2026/05/06/ir...ocial&mrfcid=2026050669f852024e34c652f4ad78a6

Men Iran har såklart all anledning att misstro USAs intentioner, och Trump är igång och hotar med att återgå till att bomba skiten ur landet igen om Tehran inte accepterar villkoren.
1778073089166.webp

Nu är det visst kanske en liten deal på väg igen, och det som Trump-administrationen i vanlig ordning läckt till Axios Barak Ravid låter lite rimligare än tidigare omgångar.

https://www.axios.com/2026/05/06/ir...ocial&mrfcid=2026050669f852024e34c652f4ad78a6

Men Iran har såklart all anledning att misstro USAs intentioner, och Trump är igång och hotar med att återgå till att bomba skiten ur landet igen om Tehran inte accepterar villkoren.
Visa bifogad fil 184970
Det verkar ju hittills inte varit en jättebra strategi med hoten, men det stoppar honom uppenbarligen inte.

@EmmaBovary Hur ser du på det senaste? Marknaden verkar tro på ett fredsavtal men själv vet jag inte riktigt vad jag skall tro.
Missade att du frågade när jag skrev ihop ett litet inlägg om utvecklingen. Kraven från USA låter hittills mer lättsmälta för Iran, men det känns som att det finns för många runt Trump som inte kommer nöja sig med vad som läckts, så det är svårt...

I stort ungefär som det avtal Obama förhandlade fram och Trump sa upp?

(Tips: För den som vill läsa på Axios utan abonnemang funkade det för mig att enkelt bara blockera javaskript i webläsaren)

I stort ungefär som det avtal Obama förhandlade fram och Trump sa upp?

(Tips: För den som vill läsa på Axios utan abonnemang funkade det för mig att enkelt bara blockera javaskript i webläsaren)
Ja, det låter ju lite så. Men det finns ju också en ganska stor risk att administrationen den här gången bestämt sig för att läcka något som låter överkomligt, men att det i själva innefattar punkter som de på förhand vet att Iran aldrig kommer gå med på, så att Iran ska se ut som de omöjliga om de tackar nej.

Israels reaktioner kommer väl kanske vara talande för hur seriöst förslaget är, de borde inte gilla om det är som Axios rapporterar och om de inte klagar högljutt skulle jag ana ugglor i mossen. + att Trump-administrationen anställde en person som verkar vid tankesmedjan FDD (som är att betrakta som en israelisk lobbyorganisation egentligen) som en del av förhandlingsteamet krig Witkoff bara häromveckan. Och FDD var och är högljudda motståndare till Obamas avtal, så det är lite märklig timing.

Verkade först som att det var UAE, men nu har USA sagt till FOX att de attackerat. Men att det INTE betyder en återgång till krig.... :banghead:
Och i förrgår så var förhandlingarna (antagligen som skett i tRumps drömmar) nästan klara.
Han följer dock mönstret med slutet på veckan. Jag undrar hur mycket hans klan tjänar på insider affärer under det här kriget?

Och i förrgår så var förhandlingarna (antagligen som skett i tRumps drömmar) nästan klara.
Han följer dock mönstret med slutet på veckan. Jag undrar hur mycket hans klan tjänar på insider affärer under det här kriget?
Sedan ska man väl ha i åtanke att det finns ytterligare en anledning till att Trump insisterar på att det fortfarande råder ett eldupphör, och det är att kriget egentligen passerat tidsgränsen för när det egentligen behövs ett okej av kongressen (tror det är 60 dagar). Sedan så har han ju visat flera gånger att han är benägen attackera när det ser ut som att det sker framsteg i förhandlingar.

Men jag undrar också hur många som tjänat massor med pengar på Trumps manipulering av marknaden, eller hur många som jobbar i mer juniora tjänster i Vita huset som kunnat tjäna en hacka på betting-tjänster om när och hur saker utvecklat sig i kriget (helt sjukt att det ens finns en marknad för den typen av betting).

Irans svar verkar ha varit tydliga krav på kontroll av Hormuzsundet, tror inte Iran kommer släppa den biten. Urananrikningen verkar vara förhandlingsbar men det skulle då alltså sluta med ett avtal klart sämre än det Obama fick till och totalt fiasko för Trump.

CNN:
Tehran’s counter-proposal to a US plan to end the war included a demand for compensation and recognition of sovereignty over the Strait of Hormuz, reported Iranian state media

Senast ändrad:
Kriget mot Iran verkar inte gå så väldigt bra för USA och jag tycker det är märkbart hur nedtonad retoriken nu är när det gäller bl.a. Grönland. Hade Trump och hans administration mött mera motstånd från början hade det kanske aldrig blivit ett angrepp på Iran men när EU redan då Trump började med sin tullcirkus direkt lade sig helt platt och gav budskapet att vi går med på vad som helst var det säkert en enorm egoboost för Trump och sen efter Venezuela så såg han sig nog närmast oövervinnlig, det var bara peka och ta vad han ville, ett tag då med Grönland började man ju till och med titta på Island. Nu är det inte lika kul längre gissar jag

Kriget mot Iran verkar inte gå så väldigt bra för USA och jag tycker det är märkbart hur nedtonad retoriken nu är när det gäller bl.a. Grönland. Hade Trump och hans administration mött mera motstånd från början hade det kanske aldrig blivit ett angrepp på Iran men när EU redan då Trump började med sin tullcirkus direkt lade sig helt platt och gav budskapet att vi går med på vad som helst var det säkert en enorm egoboost för Trump och sen efter Venezuela så såg han sig nog närmast oövervinnlig, det var bara peka och ta vad han ville, ett tag då med Grönland började man ju till och med titta på Island. Nu är det inte lika kul längre gissar jag
Nja, jag ser det mer som att det inte riktigt finns lika många runt Trump (eller i DC överhuvudtaget) som lobbar för att USA ska ta över Grönland jämfört med det maskineri som alltid tycker att just nu är rätt tillfälle för att försöka störta Irans regering och bomba skiten ur dem. Det finns också många som har likande tankar om Kuba, även om de inte är riktigt lika många, men Rubio är ju en sådan - och det är i det ljuset man ska se Maduros kidnappning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka