Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Det här ska vara en relativt pålitlig källa. Ett totalt nederlag för Trump. Undrar vad gulfstaterna tänker nu när de insett just hur svagt USA är.

Det är väl en bidragande faktor till avtalet, om nu alla detaljerna stämmer, de kommer sannolikt att bidra ekonomiskt. Mycket talar för att det redan pågått lite samtal för att de ska undvika att attackeras, och det är talade UAE som attackerats mest av gulfstaterna, slapp attacker från Iran när USA och Iran besköt varandra förra veckan. Kriget har väl öppnat upp ögonen inför att de trots allt är grannar med Iran och avtal och diplomatiska relationer nog är att föredra framför bara ett "skydd" av amerikanska baser som blir en måltavla.

Ingen får tillgång till att läsa vad de undertecknat. Det är ännu en orsak till att jag tvivlar kraftigt på vad som står i det.
Jag tror att det största skälet till att man valde att göra så, är för att framförallt USA försöker få till ett narrativ och i förväg disciplinera republikaner som är kritiska (Trump har tex. redan sagt att Lindsey Graham är "in big trouble" om han är kritisk), för de fattar ju att framförallt Israel-lobbyn kommer bli helt stolliga. Trump har även gått ifrån att läcka arga samtal med Bibi till journalister till att förnedra honom mer offentligt på G7-mötet, för att omdirigera förnedringen från honom själv antar jag. Irans ledarskap beskriver han istället som rationella, starka och smarta. Vance verkar ha fått rollen att göra massor med media-framträdanden i USA där han försöker sälja in vad som hänt.

Även Iran behöver ju sälja in det till sin befolkning, för det finns ju ingen tillit alls till förhandlingar med USA.

Men det finns såklart goda skäl till att tvivla på att det här kommer leda till ett faktiskt avtal, istället för ett MOU, om 60 dagar...

Jag trodde kanske aldrig att man skulle se en republikan som intervjuas av CNN om Irans missiler, och även om han är lite skeptisk så påtalar han ändå att Iran måste ha en rätt att försvara sig. 😭

Det verkar till och med som att högt uppsatta personer i Israel är bekymrade för att USA kanske pausar vapenleveranser eller till och med inför ett tillfälligt vapenembargo. 👀 Det känns ju väldigt osannolikt, men det är på sätt och vis ett framsteg att de ens är oroliga.

"The officials warned that the messages coming from Washington are no longer limited to difficult discussions. The US is signaling that if Israel continues to insist on its position, it will consider practical measures, ranging from delays in weapons shipments to restrictions on operational assistance, and even more severe steps that could potentially amount to a de facto arms embargo."

https://www.theyeshivaworld.com/new...banon-raises-threat-of-arms-restrictions.html

Jag är livrädd för pro-Israel demokrater som troligtvis kommer försöka köra om Trump till höger gällande Iran.
Om inte Israel lyckas sabotera det hela tror jag de får svårt att göra det, det är stark kritik nu men den absoluta majoriteten av befolkningen kommer vara glada att det är över, bensinpriset sjunker och man fokuserar på andra frågor, Iran blir gårdagen och snart glömt, att försöka ta upp det spåret tror jag blir politiskt omöjligt.

https://www.npr.org/2026/06/26/nx-s...bject-to-the-world-cup-pride-match-in-seattle

Fifa har i sista stund visat att de faktiskt har tillstymmelse till ryggrad

https://www.espn.com/soccer/story/_/id/49179384/fifa-not-prohibit-rainbow-flags-egypt-iran-match

Iran är ett vidrigt land som dagligen bryter mot mänskliga rättigheter, kvinnors rättigheter, lgbtqa där en man kan avrättas bara för att ha haft sex med en annan man.

https://www.humandignitytrust.org/country-profile/iran/

Att de har attackerats av Israel och USA som begår krigsbrott förminskar inte den repressiva diktaturen som råder Iran idag. Underbart att se hur många som samlats för att fira Seattle Pride.

FN har än en gång vid en oberoende kommission visat på hur Israel systematiskt går in för att döda befolkningen och inriktar sig särkilt mot Palestinska barn. Det är närmast utan motstycke att en stat och dessutom demokratisk agerar så . Och i princip hela väst låtsas som ingenting ,inte minst Sverige. För mig är det ofattbart vad vi har för styrande.

Länk:

Israel continues to commit genocide, atrocity crimes by deliberately targeting Palestinian children, UN independent commission finds

Avtalet mellan USA och Iran verkar nu i praktiken vara upplöst och USA går in för förnyade attacker mot Iran, mitt intryck är att de behövde extra tid för att ladda upp och förbereda och att de aldrig hade avsikt att följa avtalet eller att det skulle leda till en permanent fredsuppgörelse. Trump och Netanyahu skall också inom kort träffas i Washington och vad det brukar innebära är väl känt. Jag uppfattar Trump som helt i händerna på Israel och annat som kommer fram i media är bara dimridåer.

Avtalet mellan USA och Iran verkar nu i praktiken vara upplöst och USA går in för förnyade attacker mot Iran, mitt intryck är att de behövde extra tid för att ladda upp och förbereda och att de aldrig hade avsikt att följa avtalet eller att det skulle leda till en permanent fredsuppgörelse. Trump och Netanyahu skall också inom kort träffas i Washington och vad det brukar innebära är väl känt. Jag uppfattar Trump som helt i händerna på Israel och annat som kommer fram i media är bara dimridåer.
Det är fortfarande lite som det funnits "utrymme" för tidigare, Iran har beskjutit fartyg som inte följt revolutionsgardets rutt och USA har svarat med attacker på kvällen/natten och Iran har i sin tur attackerat amerikanska baser i regionen. Får se om nattens attacker (som redan startat) blir värre och hur Iran kommer att reagera.

Det är fortfarande lite som det funnits "utrymme" för tidigare, Iran har beskjutit fartyg som inte följt revolutionsgardets rutt och USA har svarat med attacker på kvällen/natten och Iran har i sin tur attackerat amerikanska baser i regionen. Får se om nattens attacker (som redan startat) blir värre och hur Iran kommer att reagera.
Du har rätt, det är lite tidigt än att säga om det är en återgång till fortsatta utvidgade attacker eller om det är en styrkemätning i förhandlingsspelet.

Du har rätt, det är lite tidigt än att säga om det är en återgång till fortsatta utvidgade attacker eller om det är en styrkemätning i förhandlingsspelet.
Egentligen så tror jag inte att USA vill återgå till deklarerat krig, förutsättningarna har liksom inte hunnit förändrats särskilt mycket sedan MOU. Men de attackerade fler mål än vanligt inatt och Iran verkar fortfarande vara igång med att skicka missiler och drönare som svar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka