Det här ska vara en relativt pålitlig källa. Ett totalt nederlag för Trump. Undrar vad gulfstaterna tänker nu när de insett just hur svagt USA är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl en bidragande faktor till avtalet, om nu alla detaljerna stämmer, de kommer sannolikt att bidra ekonomiskt. Mycket talar för att det redan pågått lite samtal för att de ska undvika att attackeras, och det är talade UAE som attackerats mest av gulfstaterna, slapp attacker från Iran när USA och Iran besköt varandra förra veckan. Kriget har väl öppnat upp ögonen inför att de trots allt är grannar med Iran och avtal och diplomatiska relationer nog är att föredra framför bara ett "skydd" av amerikanska baser som blir en måltavla.Det här ska vara en relativt pålitlig källa. Ett totalt nederlag för Trump. Undrar vad gulfstaterna tänker nu när de insett just hur svagt USA är.
Jag tror att det största skälet till att man valde att göra så, är för att framförallt USA försöker få till ett narrativ och i förväg disciplinera republikaner som är kritiska (Trump har tex. redan sagt att Lindsey Graham är "in big trouble" om han är kritisk), för de fattar ju att framförallt Israel-lobbyn kommer bli helt stolliga. Trump har även gått ifrån att läcka arga samtal med Bibi till journalister till att förnedra honom mer offentligt på G7-mötet, för att omdirigera förnedringen från honom själv antar jag. Irans ledarskap beskriver han istället som rationella, starka och smarta. Vance verkar ha fått rollen att göra massor med media-framträdanden i USA där han försöker sälja in vad som hänt.Ingen får tillgång till att läsa vad de undertecknat. Det är ännu en orsak till att jag tvivlar kraftigt på vad som står i det.
Japp, och även om förslaget som han ger här vore fullständigt katastrofalt så är det stor underhållning att lyssna på när han berättar att Syriens nya ledare, som är en "våldsam man" "al-Qaida", skulle vara mindre urskillningslös än Netanyahu.Trumps styrka är inom show business, helt klart
Jag är livrädd för pro-Israel demokrater som troligtvis kommer försöka köra om Trump till höger gällande Iran.Mitt intryck från kommentatorer och andra politiker är att man i USA närmast är i chock, de kan knappt ta in det här avtalet.
Om inte Israel lyckas sabotera det hela tror jag de får svårt att göra det, det är stark kritik nu men den absoluta majoriteten av befolkningen kommer vara glada att det är över, bensinpriset sjunker och man fokuserar på andra frågor, Iran blir gårdagen och snart glömt, att försöka ta upp det spåret tror jag blir politiskt omöjligt.Jag är livrädd för pro-Israel demokrater som troligtvis kommer försöka köra om Trump till höger gällande Iran.
Det är fortfarande lite som det funnits "utrymme" för tidigare, Iran har beskjutit fartyg som inte följt revolutionsgardets rutt och USA har svarat med attacker på kvällen/natten och Iran har i sin tur attackerat amerikanska baser i regionen. Får se om nattens attacker (som redan startat) blir värre och hur Iran kommer att reagera.Avtalet mellan USA och Iran verkar nu i praktiken vara upplöst och USA går in för förnyade attacker mot Iran, mitt intryck är att de behövde extra tid för att ladda upp och förbereda och att de aldrig hade avsikt att följa avtalet eller att det skulle leda till en permanent fredsuppgörelse. Trump och Netanyahu skall också inom kort träffas i Washington och vad det brukar innebära är väl känt. Jag uppfattar Trump som helt i händerna på Israel och annat som kommer fram i media är bara dimridåer.
Du har rätt, det är lite tidigt än att säga om det är en återgång till fortsatta utvidgade attacker eller om det är en styrkemätning i förhandlingsspelet.Det är fortfarande lite som det funnits "utrymme" för tidigare, Iran har beskjutit fartyg som inte följt revolutionsgardets rutt och USA har svarat med attacker på kvällen/natten och Iran har i sin tur attackerat amerikanska baser i regionen. Får se om nattens attacker (som redan startat) blir värre och hur Iran kommer att reagera.
Egentligen så tror jag inte att USA vill återgå till deklarerat krig, förutsättningarna har liksom inte hunnit förändrats särskilt mycket sedan MOU. Men de attackerade fler mål än vanligt inatt och Iran verkar fortfarande vara igång med att skicka missiler och drönare som svar.Du har rätt, det är lite tidigt än att säga om det är en återgång till fortsatta utvidgade attacker eller om det är en styrkemätning i förhandlingsspelet.