Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Elsalvador. Har inte hört något om att de slutat med det men har inte följt frågan i detalj.
Tack för att du rättade mig, hade varit ännu mer retligt om mitt slarvfel fått stå oemotsagt! :)

Och du har nog rätt i att de inte slutat också, bara antog att det avtagit eftersom att media knappt rapporterat om det.. borde såklart vetat bättre, det är ju ändå Trump-regimen. https://www.npr.org/2026/04/17/nx-s...er-fate-of-salvadorans-deported-from-us-trump

Tack för att du rättade mig, hade varit ännu mer retligt om mitt slarvfel fått stå oemotsagt! :)

Och du har nog rätt i att de inte slutat också, bara antog att det avtagit eftersom att media knappt rapporterat om det.. borde såklart vetat bättre, det är ju ändå Trump-regimen. https://www.npr.org/2026/04/17/nx-s...er-fate-of-salvadorans-deported-from-us-trump
Jag hoppas jag har fel men den här administrationen verkar ju anstränga sig för att vara så vedervärdig som möjligt så jag tror inte det.

Trump vill ju inte gärna erkänna att eldupphöret i Libanon har att göra med Iran, men samtidigt säger han ord Israel inte får höra så ofta. Som "POHIBITED"
1776437284267.webp

Trump vill ju inte gärna erkänna att eldupphöret i Libanon har att göra med Iran, men samtidigt säger han ord Israel inte får höra så ofta. Som "POHIBITED"
Visa bifogad fil 184089

1. Det säger ingenting om att skepp från andra länder behöver betala en avgift eller inte. Bara att USA inte kommer att betala några pengar, intressant om det gäller Amerikanska skepp.

2. Vad sjutton är nuclear dust?

3. Trump vill uppenbarligen rädda ansiktet och dra sig ur ett extremt impopulärt krig som gör att inflationen i USA skenar och republikanska politiker har panik eftersom det kommer bli ett blodbad i höst med mellanvalen.

1. Det säger ingenting om att skepp från andra länder behöver betala en avgift eller inte. Bara att USA inte kommer att betala några pengar, intressant om det gäller Amerikanska skepp.

2. Vad sjutton är nuclear dust?

3. Trump vill uppenbarligen rädda ansiktet och dra sig ur ett extremt impopulärt krig som gör att inflationen i USA skenar och republikanska politiker har panik eftersom det kommer bli ett blodbad i höst med mellanvalen.
Jag tror att han åsyftar det som cirkulerat om att USA ska ge Iran 20 miljarder dollar, rent tekniskt så är det ju Irans pengar och med Trumps logik kanske det inte räknas som att pengar byter ägare när det handlar om att tillgångar inte ska vara frysta längre?

Gissar att nuclear dust är det anrikade uranet som Trump sagt att USA bombade sönder under 12-dagarskriget samt det här kriget... ett kreativt sätt att inte ge upp det ursprungliga narrativet :D

Och jag tror absolut att det är så, sedan tror jag att han fattat att Iran menar allvar med Libanon och att det varit svårt att komma vidare i förhandlingar om Israel kört på i samma stil som innan. Men vi får väl se hur det blir med det..

Det här är hur som helst en katastrof rent politiskt sett för Bibi, tyvärr så är ju inte oppositionen så mycket bättre.

https://www.cnbc.com/2026/04/17/iran-war-hormuz-strait-israel-lebanon-ceasefire.html

Trump said the U.S. naval blockade of Iran’s ports will remain in effect until an agreement is reached with Tehran.

Iranian media affiliated with the Revolutionary Guard described a limited reopening of the strait. Commercial ships must coordinate with Iranian forces, a source close to Iran’s Supreme National Security Council told Tasnim News.

Ships are not allowed to pass if they or their cargoes are linked to hostile nations, according to the Tasnim report. The strait will be closed if the U.S. naval blockade continues, according to the report.

Hormuz är alltså fortfarande inte öppen trots att alla säger att den är öppen.

Hörde på Ekot vid 7 att tRump sagt att man är nära ett avtal och att det anrikade uranet ska tas tillbaka hem till USA. Iran förnekar givetvis. Jag undrar om han förhandlat med sig själv igen.

Jag tror att han åsyftar det som cirkulerat om att USA ska ge Iran 20 miljarder dollar, rent tekniskt så är det ju Irans pengar och med Trumps logik kanske det inte räknas som att pengar byter ägare när det handlar om att tillgångar inte ska vara frysta längre?

Gissar att nuclear dust är det anrikade uranet som Trump sagt att USA bombade sönder under 12-dagarskriget samt det här kriget... ett kreativt sätt att inte ge upp det ursprungliga narrativet :D

Och jag tror absolut att det är så, sedan tror jag att han fattat att Iran menar allvar med Libanon och att det varit svårt att komma vidare i förhandlingar om Israel kört på i samma stil som innan. Men vi får väl se hur det blir med det..

Det här är hur som helst en katastrof rent politiskt sett för Bibi, tyvärr så är ju inte oppositionen så mycket bättre.
Jag är inte säker på att det här går mot Israel, de har förstört stora delar av Irans samhälle, skolor, sjukhus, industrier osv. och i Libanon ockuperar de väl nu i stort sett hela området till floden Litani. Kanske det är precis vad de önskar, de gör en paus, utvärderar och utrustar för nästa attack. Flyttar fram gränserna etappvis, precis som de arbetat tidigare.

Jag tror Iran viker sig, regimen verkar kraftigt försvagad och trafiken går nu genom Hormuzsundet vad jag kan se på:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:56.4/centery:25.9/zoom:8 .
Om Iran viker sig så är den nya världsordningen ett faktum. Den världsordning som nu växt fram är att den starke kan attackera vem den vill är den vill helt utan konsekvenser. Det här gör att alla stater nu måste skaffa dig egna kärnvapen för att ha något som avskräcker från invasion.

Om Iran viker sig så är den nya världsordningen ett faktum. Den världsordning som nu växt fram är att den starke kan attackera vem den vill är den vill helt utan konsekvenser. Det här gör att alla stater nu måste skaffa dig egna kärnvapen för att ha något som avskräcker från invasion.
Och inte bara det utan även tillräckligt många kärnvapen för att inte kunna slås ut och med långdistansmissiler som bärare. Nordkorea kör för fullt, liksom Kina som storsatsar, övriga länder följer efter.

Jag är inte säker på att det här går mot Israel, de har förstört stora delar av Irans samhälle, skolor, sjukhus, industrier osv. och i Libanon ockuperar de väl nu i stort sett hela området till floden Litani. Kanske det är precis vad de önskar, de gör en paus, utvärderar och utrustar för nästa attack. Flyttar fram gränserna etappvis, precis som de arbetat tidigare.
Kanske, och oavsett så lär de ta sig friheten att, som de kallar det, "mowing the lawn" regelbundet. Ssedan har Vita huset backat lite när de förtydligat när de förtydligat för Israel och journalister. Tyvärr.

Men invånarna i Israel är inte glada, utan känner sig svikna, och många verkar känna att de spenderat mycket tid i skyddsrum för ingenting (menar då konflikten med Iran också). Och det är väldigt förnedrande för Bibi att få höra att han är "förbjuden" att bomba via sociala medier. Axios skriver:

"Israel asked the White House for clarifications about President Trump's post that Israel was "prohibited" from conducting airstrikes in Lebanon, a U.S. source and another source familiar tell Axios.

Why it matters: Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu and his advisers were shocked by Trump's post, which contradicted the text of the ceasefire agreement between Israel and Lebanon that the State Department published on Thursday.

• The implication of Trump's post — that he was issuing an order that Israel had no choice but to obey — would have been unthinkable under other U.S. administrations.
  • Netanyahu was personally stunned and alarmed when he learned of the post, the sources said."
"Behind the scenes: Netanyahu and his team found out about Trump's Lebanon comments in the media and were caught off guard."

https://www.axios.com/2026/04/17/lebanon-strikes-israel-trump-prohibited

Barak Ravid på Axios är lite av en megafon för makten i både Israel och USA.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka