Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Haha, Pentagon har flaggat för att deras närmaste allierade, Israel, spionerar på dem mer aggressivt än vanligt. https://www.nbcnews.com/politics/na...pying-us-highest-level-sources-say-rcna348565

Vilket inte helt osökt får mig att tänka på en text jag läste häromdagen, om att Mossad anklagar JD Vance för att ha saboterat hela grejen med att kurder skulle ha invaderat Iran. Enligt dem ska han ha skvallrat för Erdoğan som i sin tur övertygade Trump om att det var en dålig idé. Då såg jag det mest i ljuset av att Israel är i full gång med att utmåla Turkiet som nästa stora fiende, men det kan ju kanske vara både och. Om det stämmer så måste jag säga att det var bra agerat av JD (och Erdoğan), oavsett deras motiv så måste det ha lett till att färre dog än om det genomförts, och ironiskt nog räddade Erdoğan isf livet på massa kurder.
https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-898365

Haha, Pentagon har flaggat för att deras närmaste allierade, Israel, spionerar på dem mer aggressivt än vanligt. https://www.nbcnews.com/politics/na...pying-us-highest-level-sources-say-rcna348565

Vilket inte helt osökt får mig att tänka på en text jag läste häromdagen, om att Mossad anklagar JD Vance för att ha saboterat hela grejen med att kurder skulle ha invaderat Iran. Enligt dem ska han ha skvallrat för Erdoğan som i sin tur övertygade Trump om att det var en dålig idé. Då såg jag det mest i ljuset av att Israel är i full gång med att utmåla Turkiet som nästa stora fiende, men det kan ju kanske vara både och. Om det stämmer så måste jag säga att det var bra agerat av JD (och Erdoğan), oavsett deras motiv så måste det ha lett till att färre dog än om det genomförts, och ironiskt nog räddade Erdoğan isf livet på massa kurder.
https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-898365
Alltså det låter som rena barnstugan som de håller, förutom då att det är liv och död för miljontals människor det handlar om, men skulle inte förvåna mig om det är så det fungerar mer eller mindre, tänker t.ex. på Macron mejl Trump läckte.

Alltså det låter som rena barnstugan som de håller, förutom då att det är liv och död för miljontals människor det handlar om, men skulle inte förvåna mig om det är så det fungerar mer eller mindre, tänker t.ex. på Macron mejl Trump läckte.
Nåja, Trump fick ju åtminstone mejlen skickade till sig innan han läckte dem...

Israel verkar så pass unhinged att de bla. blivit påkomna med att försöka installera avlyssningsapparater i en bil tillhörande Secret Service förra året. Israel spionerar ju jämt på USA, men det ska tydligen ha eskalerat i slutet av 2024 när Biden-administrationen försökte sätta "lite" press på Israel om att tagga ned och försatte under Trump, framförallt gällande allt som rör Iran. (NYT kom också med en text om det idag, som var lite mer detaljerad https://archive.ph/znn2A)

Nåja, Trump fick ju åtminstone mejlen skickade till sig innan han läckte dem...

Israel verkar så pass unhinged att de bla. blivit påkomna med att försöka installera avlyssningsapparater i en bil tillhörande Secret Service förra året. Israel spionerar ju jämt på USA, men det ska tydligen ha eskalerat i slutet av 2024 när Biden-administrationen försökte sätta "lite" press på Israel om att tagga ned och försatte under Trump, framförallt gällande allt som rör Iran. (NYT kom också med en text om det idag, som var lite mer detaljerad https://archive.ph/znn2A)
Jag menade nivån på konversationen, hur de fattar beslut, smickrar varandra osv. att den är på en så låg och närmast barnslig nivå mot bakgrund av vilken betydelse besluten har, alltså ingen direkt analogi utan mera allmänt hur det går till.

Israel bombade södra Beirut idag, förmodligen för att de var medvetna om att Iran såg det som en röd linje och att de skulle se svaga ut om de inte svarade på den aggressioner med missiler - som de hotat att göra. Så nu är det igång igen.

Israel bombade södra Beirut idag, förmodligen för att de var medvetna om att Iran såg det som en röd linje och att de skulle se svaga ut om de inte svarade på den aggressioner med missiler - som de hotat att göra. Så nu är det igång igen.
Det är väl också en medveten taktik att försöka förhindra en stabil fredsöverenskommelse med Iran? Som jag tror Israel absolut inte vill skall ske.

Det är väl också en medveten taktik att försöka förhindra en stabil fredsöverenskommelse med Iran? Som jag tror Israel absolut inte vill skall ske.
Japp!

Det här såg jag inte riktigt komma (Barak Ravid är reportern på Axios som Vita huset/Trump brukar läcka saker till). Men vi får se hur det blir med det, verkar som att samtal med Bibi kan få Trump att ändra sig.

Det gick inte så bra för Trump att tygla Israel igår, om han ens försökte, så det har varit en del fram och tillbaka mellan Iran och Israel. Men nu verkar Trump ge twitterdiplomati ytterligare en chans.
1780912311331.webp

Israel bombade södra Beirut idag, förmodligen för att de var medvetna om att Iran såg det som en röd linje och att de skulle se svaga ut om de inte svarade på den aggressioner med missiler - som de hotat att göra. Så nu är det igång igen
Jag tror inte som du -att Israel är oroliga för att "se svaga ut" om de inte svarar på alla bombningar de utsätts för. Israel är i krig med den shiamuslimska milisen Hizbollah - en av Iran stödda terrororganisation och även allierad. Det som bombades var Dahiyeh som ligger i söder om Beirut som är ett näste för Hizbollah terrorister.

Jag tror att Israel vill ha en stabil fredsöverenskommelse med Iran. De om någon i regionen skulle verkligen gynnas av det.

Jag tror inte som du -att Israel är oroliga för att "se svaga ut" om de inte svarar på alla bombningar de utsätts för. Israel är i krig med den shiamuslimska milisen Hizbollah - en av Iran stödda terrororganisation och även allierad. Det som bombades var Dahiyeh som ligger i söder om Beirut som är ett näste för Hizbollah terrorister.
Jag menade alltså att Iran skulle sett svaga ut om de inte svarade på Israels attacker, eftersom att de sagt att de skulle göra det.

Det som jag inte greppar riktigt är varför övriga länder i Mellanöstern (med något undantag) är så tysta och nästan accepterande när det gäller Israels agerande.

@EmmaBovary Har du lust att ge din syn på det?

I stort sett så handlar det ju egentligen om du kan gå emot USA militärt eller inte.
Jag påstår att ditt svar är lite för förenklat, så jag tar mig friheten att fördjupa det lite. Länderna i regionen t.ex. Egypten, Jordanien, Gulfstaterna är rädda för att konflikten ska sprida sig. De är inte tysta men agerar försiktigt och bakom kulisserna snarare än högljutt offentligt. Dessutom har de här länderna sin beskärda del av problem med islamistiska rörelser en komplicerad relation till Hamas eftersom de inte stödjer dem ideologiskt. Länder som Egypiten och Saudi ser Hamas som ett stort hot eftersom Hamas kopplas till politisk islam. Det blir det svårt att stödja palestina utan att indirekt stödja Hamas (vilket free palestinademonstranter i Sverige inte har kopplat ...eller troligare.... skiter i) Men som sagt flera länder är med och medlar men mer i det tysta än offentliga utspel. Men visst länderna i regionen är också beroende av militärt stöd, handel och säkerhetssamarbeten.

Japp, de har väl attackerat två nätter i rad nu. Första natten förstörd de bla. ett vattenlager.
Senaste Trump kom med nu är att USA skall ta över Irans oljeexport, känns som USA-Israel har något i görningen men svårt att säga vad, kanske ett test av hur starkt Iran är militärt som förberedelse för något större?

Vet att jag nämnt att ett Israelisk företag anklagats för att ha lagt sig i valet i Slovenien. Men jag förstår inte varför det inte blir mer skriverier om att det finns misstankar om att det ska ha hänt i franska lokalval också, och att franska utredare hävdar att företaget i fråga ska ha försökt att påverka val i New York, Skottland, Angola och Togo...

https://www.politico.eu/article/fre...irms-alleged-interference-in-local-elections/

https://www.reuters.com/world/israe...eddling-nyc-scotland-votes-french-2026-06-11/

Senaste Trump kom med nu är att USA skall ta över Irans oljeexport, känns som USA-Israel har något i görningen men svårt att säga vad, kanske ett test av hur starkt Iran är militärt som förberedelse för något större?
Känns helt omöjligt att veta vad som är på gång alls, så mycket fram och tillbaka hela tiden. Trump verkar väldigt frustrerad över att det tar så lång tid.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka