Ser man till hans track record så handlar det sannolikt om marknadsmanipulation, men vem vet.Det går fort ibland.... men han säger så mycket saker så det kanske hinner vända om en timme.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser man till hans track record så handlar det sannolikt om marknadsmanipulation, men vem vet.Det går fort ibland.... men han säger så mycket saker så det kanske hinner vända om en timme.
Qatar var i Tehran igår, och det verkar som att de fick Irans skrivelse om avtalet för att dela med sig av till USA.. men jag undrar fortfarande om innehållet är helt ok för USA. Om Trump ens tittat på det innan han skrev sitt inlägg. Att han nämner att Israel ska vara okej med avtalet känns som en varningsflagga/orealistiskt.Ser man till hans track record så handlar det sannolikt om marknadsmanipulation, men vem vet.
Ja då är de 3 som inte vet det, Iran, Israel och Donald.Varken Israel...
...Eller Iran
Vet vad Trump pratar om
Nåja, Iran har iaf skickat vidare sin senaste version av en MOU. Att Israel inledningsvis inte hade koll beror ju på att de inte är med och förhandlar. Och att Iran uttrycker sig skeptiskt har mycket att göra med att Trump brukat lägga till saker som det inte allas förhandlats om - och Israel har redan börjat sabotera genom att snacka om att de och Trump har samsyn gällande vad som måste ingå i det slutliga fredsavtalet. Saker som Iran inte kommer gå med på.Varken Israel...
...Eller Iran
Vet vad Trump pratar om
Nåja, Iran har iaf skickat vidare sin senaste version av en MOU. Att Israel inledningsvis inte hade koll beror ju på att de inte är med och förhandlar. Och att Iran uttrycker sig skeptiskt har mycket att göra med att Trump brukat lägga till saker som det inte allas förhandlats om - och Israel har redan börjat sabotera genom att snacka om att de och Trump har samsyn gällande vad som måste ingå i det slutliga fredsavtalet. Saker som Iran inte kommer gå med på.
Sedan är ju det här inte ett fredsavtal egentligen, det rör vad jag förstår det där eldupphöret i 60 dagar som hade inkluderat ett öppnande av Hormuz och att man börjar förhandla om uran/kärnvapenfrågan - det är väl nästan 60 dagar sedan man började förhandla om det från början... så 60 dagar till efter 60 dagar.
Jag satsar nog på samma häst som dig, jag tror på fredsuppgörelsen när jag ser den med egna ögon och inte på det som Trump rapar upp och spottar ur sig, en narcissistisk psykopat har aldrig varit, och kommer aldrig att vara trovärdig.Jag har inte sagt något om att det blir fred eller ens eldupphör. Utan att Trump lyckades gå ett kvarts varv till på samma dag och förkunna att det är fred för 39 eller 40 gången. Han kommer säkert snart förkunna att USA ska landstiga och är beredd att ta stora förluster eftersom det kommer vara mycket lönsamt och USA/Trump kan tjäna en förmögenhet.
Efter det kommer Trump att säga att de nästan skrivit under ett fredsavtal och att han borde få fredspriset eftersom han är den BÄSTA mest fredsskapande presidenten NÅGONSIN. Följt av att Iran inte skrivit under och därför ska USA och Israel börja bomba. Följt av att Iran har gått med på alla USA:s krav. Till de vägrar att gå med på krav så därför ska USA fortsätta blockera Hormuz. Till att Iran och USA är bästa vänner och ska tillsammans skapa fred och globalt välstånd.
Yadayadayada
Men det är säkert extremt nära nu, den bästa dealen någonsin. För 43:e gången på kort tid.Jag satsar nog på samma häst som dig, jag tror på fredsuppgörelsen när jag ser den med egna ögon och inte på det som Trump rapar upp och spottar ur sig, en narcissistisk psykopat har aldrig varit, och kommer aldrig att vara trovärdig.
Jag ger inte mycket för Trumps uttalanden, men det har hänt lite saker den här veckan som pekar mot nåt slags avtal. Det mest signifikanta är att ett flygplan från UAE av alla länder, sågs flyga till Tehran i veckan mitt i allt kaos. Det visade sig vara ett plan med 3 miljarder dollar, som de gått med på unfreeze och det är tydligen en del av 10 miljarder.Jag satsar nog på samma häst som dig, jag tror på fredsuppgörelsen när jag ser den med egna ögon och inte på det som Trump rapar upp och spottar ur sig, en narcissistisk psykopat har aldrig varit, och kommer aldrig att vara trovärdig.
Men varför tror du att ett land som Saudi, som har strikta sharialagar, oroas av politisk islam? Du tror inte att det har något att göra med att kungafamiljen är rädd för att befolkningen ska organisera sig och kräva demokrati, snarare än att de är räds för delarna som rör islam?Jag påstår att ditt svar är lite för förenklat, så jag tar mig friheten att fördjupa det lite. Länderna i regionen t.ex. Egypten, Jordanien, Gulfstaterna är rädda för att konflikten ska sprida sig. De är inte tysta men agerar försiktigt och bakom kulisserna snarare än högljutt offentligt. Dessutom har de här länderna sin beskärda del av problem med islamistiska rörelser en komplicerad relation till Hamas eftersom de inte stödjer dem ideologiskt. Länder som Egypiten och Saudi ser Hamas som ett stort hot eftersom Hamas kopplas till politisk islam. Det blir det svårt att stödja palestina utan att indirekt stödja Hamas (vilket free palestinademonstranter i Sverige inte har kopplat ...eller troligare.... skiter i) Men som sagt flera länder är med och medlar men mer i det tysta än offentliga utspel. Men visst länderna i regionen är också beroende av militärt stöd, handel och säkerhetssamarbeten.
Saudi är emot Iran eftersom Iran är shia och en stark spelare i regionen. Iran är med andra ord ett hot både mot den typ av islam som Saudi tillhör och mot Saudi som den regionala stormakten.Men varför tror du att ett land som Saudi, som har strikta sharialagar, oroas av politisk islam? Du tror inte att det har något att göra med att kungafamiljen är rädd för att befolkningen ska organisera sig och kräva demokrati, snarare än att de är räds för delarna som rör islam?
Och gällande Jordanien och Egypten så betalar ju USA stora summor till deras militär just för att de ska hålla sig "neutrala" till Israel, trots att befolkningen knappast är det.
Det vet jag, och förmodligen @gulan också. Ursprungligen svarade jag på ett inlägg om varför så få länder i mellanöstern gör något aktivt mot Israels aggressioner. Gulan antydde då att det har med islamism/politisk islam/Hamas att göra. Så mitt svar utgick alltså ifrån sunni-inriktad politisk islam, inte Iran.Saudi är emot Iran eftersom Iran är shia och en stark spelare i regionen. Iran är med andra ord ett hot både mot den typ av islam som Saudi tillhör och mot Saudi som den regionala stormakten.
Men alltså jag orkar inte. När ska svensk media börja rapportera om saker på ett rimligt sätt. Idag var det återigen på ekot att det ska skrivas på ett avtal med Iran. Hur många gånger har Donald sagt detta nu? Jag tror det är närmare 50. Det intressanta är inte att de rapporterar om det utan att de inte tar upp alla de andra typ 45 gångerna han ljugit om saken utan återigen är eld och lågor över att NU ska det bli fred.....![]()
Ja ett eldupphör och det finns det ju redan ett avtal om, som inte följs......Den här gången har iofs Pakistan också gått ut med att ett eld upphör ska skrivas under den här veckan.
https://www.reuters.com/world/asia-...-signing-expected-within-24-hours-2026-06-13/
Trump hotar också Iran med atomvapen samtidigt som han påstår att de ska skriva ett eld upphör avtal.
Egentligen så gör det väl inte det? När de möttes i Islamabad för att förhandla om ett eldupphöravtal i 60 dagar så kunde man aldrig riktigt enas och inget skrevs väl under.Ja ett eldupphör och det finns det ju redan ett avtal om, som inte följs......
Jag tror man hade ett avtal men med all dynga Donald vräker ur sig är det ju förvirrande. Det var dock mycket ilska från Irans sida om att inte Israel höll sin del av avtalet, att inte bomba Libanon så någon överenskommelse måste väl funnits.Egentligen så gör det väl inte det? När de möttes i Islamabad för att förhandla om ett eldupphöravtal i 60 dagar så kunde man aldrig riktigt enas och inget skrevs väl under.
Och Israel är väl fortfarande i full gång med att förstöra så mycket som möjligt i Libanon? Misstron är inte precis tagen ur luften om man säger som så.Det verkar förekomma demonstrationer i Iran som riktade mot utrikesministern, och avtalet i sig. Kan förstå att man har väldigt liten tilltro till att avtalet kommer stoppa USA/Israel från att attackera dem när de känner för det.