Kritiken mot SD och hästshowen: ”Barn ska inte vara reklampelare”

Bukefalos 30 år!

”SD för ett hästvänligare Sverige”, är budskapet på affischen.
Förvåning och ilska är reaktionen hos flera besökare när Falsterbo horse show nu tillåter politiska partier.
– Jag tycker inte att det ska få förekomma, säger Anna Stivnert.

Det är väl inte konstigare än att partierna står på torget i valfri svensk stad och delar ut ballonger med partiets logga på till barnen? Inget nytt alls! Jag har sett hur många barn som helst (många i sittvagn) som håller ballong med partilogga. I min stad är partier från båda sidorna rätt aktiva med utdelning av diverse produkter med logga på. Godis, fröpåsar, ballonger m.m.

Frågan är komplicerad.

Vi levererar i ett demokratiskt land där SD stadigt ligger som näst största parti.

Som redan har skrivits står alla riksdagspartier ute på gator och torg och delar ut allehanda olika saker med deras loggor på eftersom det är valår.

SD menar vissa (men uppenbarligen långtifrån alla) är mer problematiskt. Främst beroende på deras historia.

Jag vill poängtera innan jag skriver resten att jag på intet sätt tar SD i försvar. Jag skulle personligen aldrig rösta på de.

Men eftersom vi lever i ett demokratiskt land har SD lika stor rätt som vilket annat parti som helst att sätta upp tält och dela ut ballonger. Detta oavsett om det är på en hästtävling, ute på stan eller någon annanstans.

Personligen anser jag Kristdemokraterna vara betydligt mer främlingsfientliga, homofobiska och kvinnofientliga än SD.

Men det är min personliga åsikt och ingen behöver tycka och tänka likadant som jag.

Vi lever som sagt i ett demokratiskt land och det är antalet röster som styr.

Sen om jag personligen tycker att vissa partier inte borde få sätta upp tält (eftersom jag personligen anser att deras politiska åsikter är främlingsfientliga och rasistiska) är en helt annan fråga.

Vi lever i en demokrati och därför har SD lika stor rätt att sätta upp tält på en hästtävling som Socialdemokraterna (eller någon av de andra partierna).

Frågan är komplicerad.

Vi levererar i ett demokratiskt land där SD stadigt ligger som näst största parti.

Som redan har skrivits står alla riksdagspartier ute på gator och torg och delar ut allehanda olika saker med deras loggor på eftersom det är valår.

SD menar vissa (men uppenbarligen långtifrån alla) är mer problematiskt. Främst beroende på deras historia.

Jag vill poängtera innan jag skriver resten att jag på intet sätt tar SD i försvar. Jag skulle personligen aldrig rösta på de.

Men eftersom vi lever i ett demokratiskt land har SD lika stor rätt som vilket annat parti som helst att sätta upp tält och dela ut ballonger. Detta oavsett om det är på en hästtävling, ute på stan eller någon annanstans.

Personligen anser jag Kristdemokraterna vara betydligt mer främlingsfientliga, homofobiska och kvinnofientliga än SD.

Men det är min personliga åsikt och ingen behöver tycka och tänka likadant som jag.

Vi lever som sagt i ett demokratiskt land och det är antalet röster som styr.

Sen om jag personligen tycker att vissa partier inte borde få sätta upp tält (eftersom jag personligen anser att deras politiska åsikter är främlingsfientliga och rasistiska) är en helt annan fråga.

Vi lever i en demokrati och därför har SD lika stor rätt att sätta upp tält på en hästtävling som Socialdemokraterna (eller någon av de andra partierna).
Och som fru till en muslim kan jag säga att kristdemokraternas främlingsfientlighet är en piss i Mississippi jämfört med SDs. Det är inte det minsta komplicerat. SD är inte ett parti som alla andra. Punkt.

Och som fru till en muslim kan jag säga att kristdemokraternas främlingsfientlighet är en piss i Mississippi jämfört med SDs. Det är inte det minsta komplicerat. SD är inte ett parti som alla andra. Punkt.
Vi har alla olika åsikter. Här håller jag faktiskt inte med dig. KD är på många sätt värre än SD.

Det största problemet är att SD är Sveriges näst största parti. De har oerhört mycket mer makt än KD.

Om SD inte hade blivit så stora hade M och L aldrig "gått över" till SD.

L åker förhoppningsvis ut. KD:s siffror har dessvärre blivit bättre. Jag hade hoppats på att de också hade åkt ut...

(Eventuellt borde detta bli en egen tråd, vet inte om diskussionen egentligen är relevant i just denna tråd).

Vi har alla olika åsikter. Här håller jag faktiskt inte med dig. KD är på många sätt värre än SD.

Det största problemet är att SD är Sveriges näst största parti. De har oerhört mycket mer makt än KD.

Om SD inte hade blivit så stora hade M och L aldrig "gått över" till SD.

L åker förhoppningsvis ut. KD:s siffror har dessvärre blivit bättre. Jag hade hoppats på att de också hade åkt ut...

(Eventuellt borde detta bli en egen tråd, vet inte om diskussionen egentligen är relevant i just denna tråd).
Du är väl inte heller utsatt kan jag tänka mig.

Jo det är jag.
Enligt både SD och KD borde sådana som jag inte finnas överhuvudtaget.
Inte någonstans i världen.
Då förstår jag inte egentligen hur du kan tycka att SD är ett parti som alla andra - men jag svarade just på deras främlingsfientlighet. KDs är som sagt en piss jämfört med SDs. Och det är den JAG är utsatt för (man kan ju inte vara svensk om man är muslim, eller hur?).

Då förstår jag inte egentligen hur du kan tycka att SD är ett parti som alla andra - men jag svarade just på deras främlingsfientlighet. Den är som sagt en piss jämfört med KDs. Och det är den JAG är utsatt för (man kan ju inte vara svensk om man är muslim, eller hur?).
Jag påstår egentligen inte att SD är ett parti som alla andra. Möjligt att mina inlägg ovan kan tolkas så.

Det jag menar är att vi lever i ett demokratiskt samhälle och (tyvärr) är SD ett parti som är invald i riksdagen och därför, på demokratisk grund, har samma rättigheter som de andra invalda partierna vad gäller att sätta upp stånd och dela ut ballonger.

SD är Sveriges näst största parti. Personligen tycker jag det är ett stort misslyckande att SD har blivit så stora. De är i mångt och mycket ett missnöjesparti.

Jag hade mer än gärna förbjudit SD, men frågan är; hade Sverige då vart ett demokratiskt land?

Jag tillhör själv en minoritet som både muslimer, kristna, nazister och många andra anser inte borde få finnas. Ändå (motvilligt) måste jag acceptera att både SD och KD är med i riksdagen.

Hade jag hellre sluppit de? Absolut!

Jag påstår egentligen inte att SD är ett parti som alla andra. Möjligt att mina inlägg ovan kan tolkas så.

Det jag menar är att vi lever i ett demokratiskt samhälle och (tyvärr) är SD ett parti som är invald i riksdagen och därför, på demokratisk grund, har samma rättigheter som de andra invalda partierna vad gäller att sätta upp stånd och dela ut ballonger.

SD är Sveriges näst största parti. Personligen tycker jag det är ett stort misslyckande att SD har blivit så stora. De är i mångt och mycket ett missnöjesparti.

Jag hade mer än gärna förbjudit SD, men frågan är; hade Sverige då vart ett demokratiskt land?

Jag tillhör själv en minoritet som både muslimer, kristna, nazister och många andra anser inte borde få finnas. Ändå (motvilligt) måste jag acceptera att både SD och KD är med i riksdagen.

Hade jag hellre sluppit de? Absolut!
Nej. Privata arrangemang har själva rätt att bestämma vilka som får vara med så rent krasst stämmer det inte. Det är därför de inte är välkomna i Pride eller på nobelfesten. Hade de setts som ett vanligt parti hade de säkerligen varit välkomna där också. Nu gör de inte det och deras kvinnosyn är helt kass så jag har väldigt svårt att förstå vad de får ut av att står på ett hästsportevenemang.

På Strömsholmstävlingarna brukade nästan alla partier stå och dela ut gratisgrejer och ha små tävlingar där vinsterna hade partiloggan på sig. Sonen fick bl a både en liten barnborste och en mankam med Moderaternas logga på.

Personligen tycker jag inte SD har på hästevenemang att göra. De har både kass kvinnosyn och människosyn. I hästvärlden är de flesta kvinnor och alla ska vara välkomna enligt ridsportförbundet.

I en demokrati så måste alla partier ha samma möjligheter att göra reklam för sig så länge de följer lagen. Annars är det ingen demokrati. Att tycka annorlunda är att tycka att vi ska montera ner vår demokrati.

I en demokrati så måste alla partier ha samma möjligheter att göra reklam för sig så länge de följer lagen. Annars är det ingen demokrati. Att tycka annorlunda är att tycka att vi ska montera ner vår demokrati.
Men det resonemanget funkar inte när det handlar om ett parti som vill nedmontera demokratin, tycker jag. Att behandla dom annorlunda eller göra motstånd mot dom är ju snarare att upprätthålla och försvara vår demokrati.

Politik skapar åsikter.

Jag kan tycka att politik ska hålla sig på gator och torg i städerna, lite dåligt omdöme att vara på sportevenemang. Varför liksom? Låt folk vara ifred på sin fritid även om det är valår.

Det är ju bara att ignorera dem. Om ingen går till deras tält så kommer de inte åka dit nästa gång.

Jag ser ingen skillnad på att de står på Falsterbo och när man blir påhoppad av en politiker på torget som vill ge mitt barn en ballong med en partilogga på mot min vilja eftersom jag anser att just det partiet är farligt för Sverige men om jag säger nej blir barnet ledset vilket får hela grejen att kännas som att jag blir utnyttjad.

Men det resonemanget funkar inte när det handlar om ett parti som vill nedmontera demokratin, tycker jag. Att behandla dom annorlunda eller göra motstånd mot dom är ju snarare att upprätthålla och försvara vår demokrati.

Fast nu är det inte finns åsikt som gäller utan den juridiska.

Även rent juridiskt är det väl inget som säger att de måste få synlighet och utrymme på ett evenemang som Falsterbo. Ja, de bryter inte mot någon lag genom att vara där, eftersom de är inbjudna. Men det är ju inget som säger att man kan låta bli att bjuda in dom. Det är inte odemokratiskt i mina ögon.

Jag tycker att det är odemokratiskt (och oetiskt) om en organisation som Falsterbo Horse Show hade bjudit sitt favoritparti och nekat de andra. I ett sånt läge anser jag att det är alla riksdagspartier eller inga.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka