Kritiken mot SD och hästshowen: ”Barn ska inte vara reklampelare”

Bukefalos 30 år!

”SD för ett hästvänligare Sverige”, är budskapet på affischen.
Förvåning och ilska är reaktionen hos flera besökare när Falsterbo horse show nu tillåter politiska partier.
– Jag tycker inte att det ska få förekomma, säger Anna Stivnert.

Jag tycker att det är odemokratiskt (och oetiskt) om en organisation som Falsterbo Horse Show hade bjudit sitt favoritparti och nekat de andra. I ett sånt läge anser jag att det är alla riksdagspartier eller inga.
Jag har haft arbetsgivare som har haft den policyn, alla eller ingen. Och så har jag haft arbetsgivare som inte bjuder in SD till samtal, det är för mig en väldigt trygghet och varken oetiskt eller odemokratiskt. De arbetsgivare som uteslutit samröre med SD är organisationer som jobbar för mänskliga rättigheter. Det är ingen som någonsin bjudit in enbart ett parti.

Men jag förstår att man kan tycka olika.

Jag har haft arbetsgivare som har haft den policyn, alla eller ingen. Och så har jag haft arbetsgivare som inte bjuder in SD till samtal, det är för mig en väldigt trygghet och varken oetiskt eller odemokratiskt. De arbetsgivare som uteslutit samröre med SD är organisationer som jobbar för mänskliga rättigheter. Det är ingen som någonsin bjudit in enbart ett parti.

Men jag förstår att man kan tycka olika.

Oj vad demokratiskt ! Precis så illa som du säger att SD är. Dessutom köper jag inte att SD "vill demontera demokratin" det är ren bullshit !

Att samtidigt som man säger att man är för demokrati, säga att man vill utesluta andra ur demokratin är ju så korkat så klockorna stannar...

Oj vad demokratiskt ! Precis så illa som du säger att SD är. Dessutom köper jag inte att SD "vill demontera demokratin" det är ren bullshit !

Att samtidigt som man säger att man är för demokrati, säga att man vill utesluta andra ur demokratin är ju så korkat så klockorna stannar...
Ja, om vi är så oense om utgångspunkten i vad SD är för parti så förstår jag att du inte köper det jag skriver.

Nu pratar vi demokratin... För enligt dej så vill du ha demokrati men bara på dina villkor ? Sorry bruden men det är inte demokrati du syftar på då !
Det är väl fritt fram att rösta på SD? Dom tillåts väl ha valstugor på torg och köra sina valkampanjer? Eller har jag missat nåt? Och har jag skrivit nånstans att de ska uteslutas från detta?

Däremot är det naivt att tro att ett rasistiskt parti som bygger på exkludering och människors olika värde ska bjudas in till sammanhang som har med mänskliga rättigheter att göra. Eller sammanhang där det finns en värdegrund som motsäger det SD står för.

Senast ändrad:
Det är väl fritt fram att rösta på SD? Dom tillåts väl ha valstugor på torg och köra sina valkampanjer? Eller har jag missat nåt?

Du säger ju att de inte har på Falsterbo Horse Show att göra ?

Du säger att du tycker det är rätt att utesluta "de som inte tycker som du" ... Det är inte demokrati !

Du säger ju att de inte har på Falsterbo Horse Show att göra ?

Du säger att du tycker det är rätt att utesluta "de som inte tycker som du" ... Det är inte demokrati !
Jag tror inte jag ens nämnt Falsterbo? Jag har skrivit om att jag tycker det är rätt att behandla SD utifrån det parti som dom är, och i vissa fall utesluta dom, ja. Som ett sätt att skydda demokratin, en värdegrund eller sina medmänniskor/arbetstagare/medlemmar/ect.

I en demokrati så måste alla partier ha samma möjligheter att göra reklam för sig så länge de följer lagen. Annars är det ingen demokrati. Att tycka annorlunda är att tycka att vi ska montera ner vår demokrati.
Ett privat arrangemang, som falsterbo är, bestämmer definitivt själva vilka som har rätt att hyra marknadsplats av dem. Samma som att nobelkommitten självklart bestämmer själva vem som ska komma på deras fest. Det har NADA att göra med demokrati, då har du nog inte förstått riktigt vad en demokrati är om du tror att privata arrangemang ska välkomna alla.

”SD för ett hästvänligare Sverige”, är budskapet på affischen.
Förvåning och ilska är reaktionen hos flera besökare när Falsterbo horse show nu tillåter politiska partier.
– Jag tycker inte att det ska få förekomma, säger Anna Stivnert.
Är någon förvånad att dom befinner sig där många rika befinner sig, det är ju det enda dom bryr sig om pengar. Dom passar på att påverka dom rika när dom kan..

Påminner för övrigt om när jag gick på dagis så kom Moderaterna och delade ut såna här pins och satte på alla barnens tröjor. Kan ju lugnt säga att papps var inte glad när jag glatt kom hem med en sådan med ett Moderaterna på. Så ful och feg marknadsföring så det bara skriker om det och bättre har dom inte blivit.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tror inte jag ens nämnt Falsterbo? Jag har skrivit om att jag tycker det är rätt att behandla SD utifrån det parti som dom är, och i vissa fall utesluta dom, ja. Som ett sätt att skydda demokratin, en värdegrund eller sina medmänniskor/arbetstagare/medlemmar/ect.

Så för att skydda demokratin som du kallar det är du beredd att överge demokrati. Återigen inte det smartaste draget...

Så för att skydda demokratin som du kallar det är du beredd att överge demokrati. Återigen inte det smartaste draget...
Jag skulle hävda att ett sådant ställningstagande hamnar under toleransparadoxen mer än att "överge demokrati".

"Om vi på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor, om vi inte är beredda att försvara ett tolerant samhälle mot de intolerantas angrepp, då kommer de toleranta att gå under, och toleransen med dem. Ett demokratiskt och öppet samhälle är således alltid utsatt för förfall "inifrån", från människor som drar nytta av de friheter ett tolerant samhälle erbjuder i akt och mening att bekämpa just dessa friheter (t.ex. yttrandefrihet) … (forts.) Vi måste därför, i toleransens namn, hävda rätten att inte tolerera de intoleranta"

Jag skulle hävda att ett sådant ställningstagande hamnar under toleransparadoxen mer än att "överge demokrati".

"Om vi på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor, om vi inte är beredda att försvara ett tolerant samhälle mot de intolerantas angrepp, då kommer de toleranta att gå under, och toleransen med dem. Ett demokratiskt och öppet samhälle är således alltid utsatt för förfall "inifrån", från människor som drar nytta av de friheter ett tolerant samhälle erbjuder i akt och mening att bekämpa just dessa friheter (t.ex. yttrandefrihet) … (forts.) Vi måste därför, i toleransens namn, hävda rätten att inte tolerera de intoleranta"
Så helt plötsligt är demokrati inte demokrati utan "toleransparadox" ?

Återigen (jag har redan erkänt att jag inte är högskoleutbildad) men här får du nog förklara som om jag är 3 år gammal.
För att kalla det "toleransparadox" är alltså inget hot mot demokratin ?

Och HUR kan du då i samma andetag som du säger att SD är de intoleranta i såna fall INTE nämna Muslimer ? De om något är intoleranta och är emot ett demokratiskt och öppet samhälle... Nej men muslimer ska de gullas med. Men SD som värnar om ett bättre Sverige är dåligt !

Ja vi har en del naiva personer som röstar och inte vet bättre....

Jag tror inte du läste vad jag skrev, höginkomsttagare är inte direkt SDs starkaste fäste.
Nej jag vet det men SD kryper in i alla grupper oavsett vänster eller höger, dom är luriga till max. Plus att dom riktar in sig mycket till ungdomar som inte är insatta och få därmed också mycket publicitet med sina lotteri osv. Och plus att dom även når ut till många där som antagligen har mindre hästgårdar men inte har råd att driva runt det som företag och dom går ut med att "vi ska göra det lättare att driva hästföretag" osv, det faller tyvärr många för för folk tänker generellt inte på det stora hela utan det som gynnar dom för stunden...tyvärr.

Senast ändrad:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka