Bukefalos 28 år!

Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Aha! Nu har jag kommit på vad jag (pga dialekt) inte böjer: jag är arg - vi är arg, du är snabb - ni är snabb, hen är trött - de är trött, osv. Sätt igång nu, Upprörd i Svansbro. :D
 
När vi ändå är inne på att störa sig på när folk skriver flera punkter och liknande (även om det nu inte direkt hör till uttryck som används fel) så måste jag säga att jag stör mig mer på folk som skriver skiljetecken med mellanslag framför och helst då också dubbla skiljetecken så jag verkligen får kramp. Jag har en vän samt en chef som skriver så och det ser ju inte klokt ut.
"Nu äntligen är det semester !!"
"Kan du jobba på tisdag ??"
"Tack .."

Värst var när chefen (jag jobbar i butik) skulle sälja ut några drickor med kort datum. Han skrev såhär:

BON AQUA !
OBS !! kort datum !! OBS !!
Olika smaker .

Sen ställde han korgen med skylt och drickor framför nästan på mig i kassan och jag fick kli i benen och fick stå och glo i taket tills han åkte och jag kunde skriva en ny, läslig skylt.

Jag jobbade år en sån chef en gång, bl.a. med att renskriva hans texter på datorn. När jag ifrågasatte mellanslaget före fråge- och utropstecknen fick jag en föreläsning om hur HAN tyckte det gav mer eftertryck och tydlighet i texten.

Men de som läser då? Ingen tanke på att en korrekt text får dig som producent att framstå som mer professionell? Nä, han ville skriva så.
 
[QUOTE="Lampan, post: 17093605, member: 136667Jag älskar också hen
Jag tycker det är skitbra att kunna referera till människor utan att behöva nämna deras kön
Varför ska könet alltid behöva framkomma?
Det bästa är nog att unga idag växer upp utan stereotypa könsroller, det borde var målet för jämlikhet för alla[/QUOTE]
"Jag ska till läkaren idag, så jag får se vad hen säger om knäet"

Hur ersätter jag "hen" i den meningen påett enklare sätt? Det är oftast ingen avde värsta henmotståndarna (de som tror att det är ett pronomen för de otäcka transvestiterna) som kan göra det. :banghead:
 
Det finns en underbar annan mening av ett ord i min bys dialekt (finns säkert på andra ställen också) och det är händig. Normalt är det ju ett positivt ord, man är händig med praktiska saker tex.

I min kära lilla ankdamm Svärdsjö betyder det att man inte är riktigt som man ska i huvudet :D tex "Han e' lite händun han" :rofl: Det har gjort att jag än i dag har svårt att använda händig i någon annan betydelse även fast jag mycket väl vet vad de flesta andra menar med det :p
Jag är inflyttad till Sandviken och biter mig fortfarande efter 13 år i tungan varje gång jag råkat kalla någon för händig. Det är INTE en komplimang här. :o
 
Oftare och oftare, även på TV-nyheterna och liknande.

Det har ju varit ett ganska vanligt fel i skrift, men att man inte HÖR hur fel man pratar?

Såg på nyheterna för något år sedan där nhetsuppläsaren säger "En bomb har slått ner".
Jag tror det är dialektalt men inte låter det seriöst i nyhetssammanhang. Låter lite som barn som säger "skärit" istället för skurit.
 
Jag minns inte om det här var uppe på tapeten tidigare, men jag såg något jag personligen inte riktigt gillar, vet inte om det är mer accepterat idag eller ej?

När folk skriver sej/mej istället för sig/mig. :arghh:
 
Jag kommer ihåg när serietidningarna kritiserades för att de hade så dåligt språk men faktum är att de nu mer har en mer korrekt svenska än de flesta tidsskrifterna.

De kan lätt skilja på när man ska säga mig och jag, samt dig och du.

Det är väldigt stor skillnad på betydelsen på dessa två meningar t.ex:

Jag känner henne bättre än dig.
Jag känner henne bättre än du.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 462
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 339
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 685
Senast: Korven
·
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 433
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp