Bukefalos 28 år!

Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Det nedersta är korrekt (enligt mig alltså). Så det blir;

Jag äter inte x och y
Inte (x och y)
Jag äter inte x eller y
(Inte x) eller (inte y)
Inte (x eller y)

Jag tycker både
"Jag äter (inte x) och (inte y)"
och
"Jag äter inte (x eller y)"
säger att jag varken äter ingredienserna x och y var för sig eller tillsammans i maten. Sedan kan man förstås lägga på ett "om och endast om"-resonemang också och då blir det ännu mer komplicerat...:angel:
 
Jag tycker både
"Jag äter (inte x) och (inte y)"
och
"Jag äter inte (x eller y)"
säger att jag varken äter ingredienserna x och y var för sig eller tillsammans i maten. Sedan kan man förstås lägga på ett "om och endast om"-resonemang också och då blir det ännu mer komplicerat...:angel:

Njäe, jag äter inte jordgubbar och mjölk tolkar jag som att jag inte äter just den kombinationen. Däremot står det helt öppet om du äter bara jordgubbar eller jordgubbar tillsammans med socker. I "eller"-kombinationen står det helt klar att varken jordgubbar eller mjölk kommer över mina läppar varken en och en eller i kombination.
Jämför påståendet "jag snusar inte och cyklar". Skulle det vara tänkbart att jag skulle kunna cykla utan en prilla under läppen?
 
Jag tolkar också som jag tänker mig mitt första inlägg; Mjölk och jordgubbar är en kombination man inte äter, medan jordgubbar eller mjölk är alltid.

Och: båda
eller: en av dem, eller i detta fall då som punktform 1. Jordgubbar 2. mjölk

Jag skulle nog docck sätta ordet "varken" som kombination till eller.
 
Njäe, jag äter inte jordgubbar och mjölk tolkar jag som att jag inte äter just den kombinationen. Däremot står det helt öppet om du äter bara jordgubbar eller jordgubbar tillsammans med socker. I "eller"-kombinationen står det helt klar att varken jordgubbar eller mjölk kommer över mina läppar varken en och en eller i kombination.
Jämför påståendet "jag snusar inte och cyklar". Skulle det vara tänkbart att jag skulle kunna cykla utan en prilla under läppen?

Men om du bara skriver "jag äter inte jordgubbar och mjölk" så vet man ju inte om det är en "jag äter (inte jordgubbar) och (inte mjölk)" eller "jag äter inte (jordgubbar och mjölk)" och är därmed inte entydigt. På samma sätt om du bara skriver "jag äter inte jordgubbar eller mjölk", så vet du inte om det är "jag äter (inte jordgubbar) eller (inte mjölk)" eller "jag äter inte (jordgubbar eller mjölk". Så jag tycker fortfarande att inget av dina förslag är entydigt :p
Exemplet med snus och cykling är ju inte uppbyggt på samma sätt, så det blir inte riktigt samma sak. Men principen blir:
1. Jag (snusar inte och cyklar) = jag gör det inte samtidigt, men var för sig går bra.
2. Jag (snusar inte) och (cyklar inte) = jag gör inget av det.
Så antingen menar du att du bara gör en sak åt gången, eller så menar du att du inte gör något av det.
 
Men om du bara skriver "jag äter inte jordgubbar och mjölk" så vet man ju inte om det är en "jag äter (inte jordgubbar) och (inte mjölk)" eller "jag äter inte (jordgubbar och mjölk)" och är därmed inte entydigt.
På samma sätt om du bara skriver "jag äter inte jordgubbar eller mjölk", så vet du inte om det är "jag äter (inte jordgubbar) eller (inte mjölk)" eller "jag äter inte (jordgubbar eller mjölk". Så jag tycker fortfarande att inget av dina förslag är entydigt :p
Exemplet med snus och cykling är ju inte uppbyggt på samma sätt, så det blir inte riktigt samma sak. Men principen blir:
1. Jag (snusar inte och cyklar) = jag gör det inte samtidigt, men var för sig går bra.
2. Jag (snusar inte) och (cyklar inte) = jag gör inget av det.
Så antingen menar du att du bara gör en sak åt gången, eller så menar du att du inte gör något av det.

Enligt mig utesluter "och-satsen" att jag bara skulle låta bli att äta jordgubbar. Det är enbart kombinationen med mjölk som avses ( annars hade man behövt använda " eller").
Andra exemplet är precis likadant ( enligt mig) , jag cyklar och snusar inte i kombination med en "och"-sats men den hindrar mig inte från att snusa vid bilkörning. Vi får nog enas om att vi är oense angående "och" men ense angående "eller" ;)
 
Senast ändrad:
Enligt mig utesluter "och-satsen" att jag bara skulle låta bli att äta jordgubbar. Det är enbart kombinationen med mjölk som avses ( annars hade man behövt använda " eller").
Andra exemplet är precis likadant ( enligt mig) , jag cyklar och snusar inte i kombination med en "och"-sats men den hindrar mig inte från att snusa vid bilkörning. Vi får nog enas om att vi är oense angående "och" men ense angående "eller" ;)

Hehe, ja :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ja, det kan man lugnt säga. Det är nog meningen! (Både att texten är svår och att den är skriven så tätt.)
 
Hittade precis en hästannons med rubriken "Checka in tjejen". Jag gissar att man tänker att checka ska vara synonymt med kolla men ordvalet ihop med in gör att det ser väldigt märkligt ut.
 
Det kan bli riktigt tokigt ibland när folk skriver kille eller tjej när de i själva verket menar hane, tik, hingst eller sto. Nu senast läste jag att en tjej kastrerat sin kille. Hmmm...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 395
Senast: Korven
·
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 351
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp