Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Javan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 783
  • Visningar Visningar 63 509
Ett ex kunde aldrig lära sig skillnaden mellan stöldbegärlig och stöldbenäglig (som jag inte ens tror är ett riktigt ord?) så jag fick alltid rätta med att nej *valfri pryl* är fortfarande inte benägen att stjäla sig själv. Han sa också en släp och ett spik
Jag säger både en och ett släp. :D Pappa sa både en och ett apelsin, men jag tror han på gamla dagar landat i "en" till slut. (vi är typ så långt ifrån skåne som det går att komma).

Jag säger både en och ett släp. :D Pappa sa både en och ett apelsin, men jag tror han på gamla dagar landat i "en" till slut. (vi är typ så långt ifrån skåne som det går att komma).
"En släp"/"släpen" är det normala för mig, fast jag fick så många häpna reaktioner under åren i Stockholm att jag mödosamt har lärt om.

Vi fick lära oss i skolan (förort till Stockholm) att just apelsin kunde man säga både en och ett framför. Men inget annat ord.
Ett apelsin, ett choklad. Förekommer i framför allt sydsvenska dialekter och brukar vara ett poppis exempel på att genus kan variera regionalt (i ordböckerna har båda orden enbart n-genus). Det finns förstås fler exempel i andra dialekter som inte är lika välkända.

Möjligen en skåning? Jag har barndomskompisar som sa "ett spik", "ett choklad", "ett apelsin" osv. Så mycket skåning blev jag aldrig... Fast jag kan råka säga "en släpa" istället för "ett släp".
Jag har för mig att någon av hans föräldrar kom från Ivö, men jag kan ha blandat ihop det med någon annan för det är så längesedan. Vi bodde i Sölvesborg så nära Skåne, men ingen skånsk dialekt. Listerländska är ju nästan ett eget språk i sig själv, men ingen av oss pratar ren listerländska. Jag har efter det varit tillsammans med ett par skåningar så min dialekt nu är typ ett hopkok av sölvesborgsdialekt, skånska, listerländska och lite hälsingemål från pappa och en vän.

Jag har aldrig hört någon annan säga ett spik och jag har aldrig hört någon alls irl säga en choklad eller ett apelsin utan det har jag bara läst om här. Ett choklad och en chokladbit. Ett släp och en släpvagn. Släpa säger jag en om, men en släpa är inte samma objekt som en släpvagn.

Språk och dialekter är så knepiga!

Jag har för mig att någon av hans föräldrar kom från Ivö, men jag kan ha blandat ihop det med någon annan för det är så längesedan. Vi bodde i Sölvesborg så nära Skåne, men ingen skånsk dialekt. Listerländska är ju nästan ett eget språk i sig själv, men ingen av oss pratar ren listerländska. Jag har efter det varit tillsammans med ett par skåningar så min dialekt nu är typ ett hopkok av sölvesborgsdialekt, skånska, listerländska och lite hälsingemål från pappa och en vän.

Jag har aldrig hört någon annan säga ett spik och jag har aldrig hört någon alls irl säga en choklad eller ett apelsin utan det har jag bara läst om här. Ett choklad och en chokladbit. Ett släp och en släpvagn. Släpa säger jag en om, men en släpa är inte samma objekt som en släpvagn.

Språk och dialekter är så knepiga!
En choklad säger man ju generellt inte utan det är en chokladkaka, en chokladbit osv. I bestämd form chokladen - det antar jag att du hört? Räck mig chokladen. Räck mig chokladet blir väldigt konstigt i mina öron men jag vet ju att skåningarna säger så (de använder som jag förstår ett choklad om en chokladkaka)

En choklad säger man ju generellt inte utan det är en chokladkaka, en chokladbit osv. I bestämd form chokladen - det antar jag att du hört? Räck mig chokladen. Räck mig chokladet blir väldigt konstigt i mina öron men jag vet ju att skåningarna säger så (de använder som jag förstår ett choklad om en chokladkaka)
Drycken choklad kan man ju generellt prata om.
"Vill du ha en (kopp) choklad?"

Ett apelsin, ett choklad. Förekommer i framför allt sydsvenska dialekter och brukar vara ett poppis exempel på att genus kan variera regionalt (i ordböckerna har båda orden enbart n-genus). Det finns förstås fler exempel i andra dialekter som inte är lika välkända.
Uhm det värsta för mig här är inte en:et utan choklad-delen, den blir ju helt odefinierad, chokladvadå. Det är ju en chokladbit, chokladkaka, chokladdryck osv.

Uhm det värsta för mig här är inte en:et utan choklad-delen, den blir ju helt odefinierad, chokladvadå. Det är ju en chokladbit, chokladkaka, chokladdryck osv.
Jag tror att vårt sätt att prata inte alltid är så logiskt som vi vill att det ska vara :)

(Jag har själv inte "en choklad" i min vokabulär och vet inte hur vanligt eller anekdotiskt det är, men jag kan mycket väl tänka mig att det kan stå för "en chokladbit" i vissa regionala talspråk. Eventuellt är det dock att både "en apelsin" och "en choklad" litegrann har blivit språkliga motsvarigheter till trådsanningar, dvs. det är inte allt så frekvent förekommande som man kan tro i metadiskussioner om språk.)

Drycken choklad kan man ju generellt prata om.
"Vill du ha en (kopp) choklad?"
Fast man kan ju inte säga vill du ha en choklad? om en kopp.

Då blir det ju -vill du ha choklad? (funkar ju på både koppar, kakor och bitar)

Vill du ha en kopp te, en kopp choklad, en kopp kaffe. Möjligen, hum ska vi ta en kaffe? jag kanske hört ngn säga så. Eller vill du ha kaffe, vill du ha choklad, vill du ha te. Men då är det ju i obestämd form och mängd.

Fast man kan ju inte säga vill du ha en choklad? om en kopp.

Då blir det ju -vill du ha choklad? (funkar ju på både koppar, kakor och bitar)

Vill du ha en kopp te, en kopp choklad, en kopp kaffe. Möjligen, hum ska vi ta en kaffe? jag kanske hört ngn säga så. Eller vill du ha kaffe, vill du ha choklad, vill du ha te. Men då är det ju i obestämd form och mängd.
hum ska vi ta en kaffe?
hellre en choklad!

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 841
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 479
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
43 059
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka