Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

TinyWiny

Trådstartare
En av våra hittekatter eller "jag kom hit och nu bor jag här katt" har haft kronisk snuva i snart fyra år, eller iallafall vad jag vet han har ju haft det längre men jag vet inte hur länge.

När han kom hit nös han ofta och hade han skabb i öronen och jag behandlade mot skabb så fort jag såg honom, eftersom det kunde gå tre-fyra dagar mellan gångerna så hjälpte det ju inte utan en dag var han riktigt påverkad och var svullen vid öronbasen.

Jag stängde in honom och ringde veternären och fick tid samma dag.
Väl där fick de söva honom och kastrerade honom då samtidigt.
Han hade ordentlig öroninflamation i bägge öronen av skabben och någon bakterie som jag inte minns namnet på.
Jag frågade ju om snuvan och svaret jag fick var att han hade haft den länge, slemhinnorna var påverkade men de menade att det inte fanns något att göra åt det utan att det fick läka ut av sig självt.

Han fick örondroppar och antibiotika för öroninflamationen och han var verkligen jätteduktig fast han inte ens kände mej så var det enkelt att både droppa öron och få i honom medicin.
Han fick alltid burkmat efter och för honom var det en belöning som var värd att pinas lite för.

Snuvan har kommit och gått under åren, kommer alltid vid fuktigt väder och är helt borta annars.
Jag har frågat fler veterinärer om det finns något att göra men alla har svarat nekande.

Nu är han riktigt dålig, jag hittade honom i stallet och hörde hans rosslingar på håll, han hade gömt sig vilket är ovanligt för honom, han är alltid först framme och leker alltid med min hund.

När jag hittade honom låg han med huvudet höjt och hade det jobbigt med andningen.
Min första tanke var, nu är det över, nu går det inte längre:cry:
Vi tog in honom och rengjorde näsborrarna ordentligt och smorde nosen med en snäll salva med lite eukalyptuskänsla i så att det skulle rensa upp, salvan är ätbar så ingen behöver vara orolig och jag använder den normalt på sår.
Snart var han som vanligt igen, han tyckte vi var märkliga som tyckte att han skulle vara inne.
Det är nu ca fyra timmar sedan vi tog in honom och jag har bara hört honom nysa några gånger, inget rosslande alls, så salvan har nog hjälpt lite.
Men vad ska jag göra:confused: jag kan ju inte ha honom i pannrummet och torka nosen resten av hans liv, det är verkligen inte snällt mot en katt som är van att kunna gå vart han vill.
Han går inte att ha inomhus då han gör sina behov överallt och han går inte ihop med de andra katterna vi har inne. Han vill dessutom inte vara inne, han vill ut så fort vi öppnar dörren.

Finns det någon som har något tips? Någon som har varit med om samma och fått någon behandling?
Jag är lite rädd att veterinärerna här har lite taskig syn på katter, att det "bara är en katt" och därför säger att det inte finns något att göra.
Att han dessutom är en stallkatt gör ju inte saken bättre för de flesta här ser dem som ännu mindre värda.

Jag vill verkligen inte ta bort honom men han får ju inte lida heller:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Någon måste väl ha något tips?

Kissen vill uuut:( han sitter på ena sidan dörren och jamar och hunden på andra sidan, emellanåt kommer hunden springande och försöker få mej att fatta att hans kompis vill ju komma ut!:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Kan du inte ringa någon annan veterinär och höra om de har en annan åsikt om fallet? Kanske tips på behandling eller så?
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Kan du inte ringa någon annan veterinär och höra om de har en annan åsikt om fallet? Kanske tips på behandling eller så?

Jag har ringt runt till de olika veterinärer som finns inom ca 4 mils radie men alla svarar samma:( (jag har bara varit rent fysiskt med katten hos två, övriga har jag bara diskuterat det med)
Därför tänkte jag att om någon har varit med om något liknande och fått behandling som hjälper så kan jag ju säga till veterinären att jag har hört om den eller den behandlingen och fråga om det kan vara något för min katt.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Om veterinärerna i närheten av dig har taskig syn på katter så kan du ju ringa någon annan (var som helst i landet) och fråga. Inte åka dit kanske, men fråga om det borde finnas något att göra.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Ja jag får göra det imorgon.
Jag har väl inte insett att veterinärerna häromkring har en taskig syn på katter förren jag läste om någon vars katt hade fått urinsten och hur mycket de ändå kunde göra för den katten.

Jag hade en katt som jag fick avliva pga urinsten, kanske hade det inte spelat någon roll om det hade varit en annan veterinär men man undrar ju.
Den katten var jag hos veterinären med flera månader innan han blev sjuk på "riktigt" alltså att vem som helst kunde se att han var sjuk men de kunde inte hitta något fel på honom då och trots att jag bad uttryckligen att kolla blodstatus och urinprov så ansåg hon att det inte fanns någon andledning då allt "såg bra ut", dvs hjärta och lungor och palpation var ua.
När han väl började få feber så var jag inne tre gånger med honom på samma vecka innan de vid fjärde besöket hittade att det var urinsten, de hade inte ens tagit ett enkelt urinprov på honom innan och då var urinblåsan redan så förtjockad att hon ansåg att han hade 10% chans att överleva men att urinstenen skulle komma tillbaka och att inkontinensen (han läckte hela tiden) inte skulle gå tillbaka.
Urinstenen satt då i hela urinröret och efter att ha sövt och tagit bort urinstenen tre gånger blev han inkontinent, efter fjärde sövningen och borttagningen var jag tvungen att ta det svåra beslutet och ta bort honom:cry:
När jag då läste om hur mycket de hade kunnat göra för den här katten så slog det mej att det kanske visst finns något jag kan göra för nuvarande katt med.

Jag vill ju så gärna hjälpa honom:(
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Katten får återkommande bakteriella rhiniter (infektioner i näshålan). Dessa går att behandla, men så länge grundorsaken finns kwar så kommer de att komma tillbaka gång på gång.

Och wad kan wara grundorsaken? Kronisk kattsnuwa är förstås en bra gissning. Wirusinfektioner som ligger latent och blossar upp med jämna mellanrum och därefter kompliceras aw sekundära bakteriella infektioner. Detta går tywärr inte att bota. Det finns en del antiwirala preparat, men efter wad jag förstått så är de inte så effektiwa. Man får helt enkelt behandla bakterierna när de slår till.

Det kan också finnas någon defekt i näshålan, en missbildning, en tumör (mindre sannolikt eftersom katten haft problemen så länge) osw som gör att kissen är känsligare för infektion.

Katten kan ha någon läskig wiros som sätter ner immunförswaret (inte heller så sannolikt, den borde ha bliwit sämre på dessa år).

Tänderna kan spöka (inte heller sannolikt om det är samma orsak till den återkommande snuwan, men det kan ju också wara tänderna den här gången!!)

Om katten rosslar och mår dåligt finns förstås en risk att problemen nu inte bara är begränsade till näshålan utan kanske har en bronkit (inf/infl i luftrören) eller tom en lunginflammation tillstött. Katten bör komma till en weterinär för undersökning - prower awseende kattsnuwewirussarna bör tas, röntgen aw bröstet mm. Och förstås; kisse behöwer hjälp att bli aw med den pågående bakteriella infektionen.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Jag tycker först och främst att du ska testa katten för herpes och calici. En katt med herpes blir sällan av med utan blir kronisk bärare och kan vara symptomfri i perioder men rätt vad det är kan det blossa upp. Då kan katten även drabbas av sekundära bakteriella infektioner.

Är det herpes går det att ge tillskott av lysin, det hämmar virusets replikation. Katten kommer fortfarande att bära på viruset men förhoppningsvis må bättre och inte få sjukdomsutbrott så ofta.

Du hehöver få tag på en veterinär som är beredd att utreda din katt helt enkelt. Är det något av kattsnuvevirusen han bär på kan ni inte göra annat än behandla understödjande och eventuella sekundära infektioner. Dock kan det ju vara någonting helt annat som kanske går att behandla bättre.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Katten får återkommande bakteriella rhiniter (infektioner i näshålan). Dessa går att behandla, men så länge grundorsaken finns kwar så kommer de att komma tillbaka gång på gång.

Och wad kan wara grundorsaken? Kronisk kattsnuwa är förstås en bra gissning. Wirusinfektioner som ligger latent och blossar upp med jämna mellanrum och därefter kompliceras aw sekundära bakteriella infektioner. Detta går tywärr inte att bota. Det finns en del antiwirala preparat, men efter wad jag förstått så är de inte så effektiwa. Man får helt enkelt behandla bakterierna när de slår till.

Det kan också finnas någon defekt i näshålan, en missbildning, en tumör (mindre sannolikt eftersom katten haft problemen så länge) osw som gör att kissen är känsligare för infektion.

Katten kan ha någon läskig wiros som sätter ner immunförswaret (inte heller så sannolikt, den borde ha bliwit sämre på dessa år).

Tänderna kan spöka (inte heller sannolikt om det är samma orsak till den återkommande snuwan, men det kan ju också wara tänderna den här gången!!)

Om katten rosslar och mår dåligt finns förstås en risk att problemen nu inte bara är begränsade till näshålan utan kanske har en bronkit (inf/infl i luftrören) eller tom en lunginflammation tillstött. Katten bör komma till en weterinär för undersökning - prower awseende kattsnuwewirussarna bör tas, röntgen aw bröstet mm. Och förstås; kisse behöwer hjälp att bli aw med den pågående bakteriella infektionen.

Tack för ditt svar:bow:
När vi hade torkat ur näsan och satt på salvan igår så slutade han rossla och var som vanligt igen.
I morse torkade jag igen men då var det knappt något men jag smörjde honom iallafall igen.
Han fick gå ut en stund men är inne igen nu och han mår betydligt mycket bättre nu, igen rossling alls och han äter och leker med hunden som vanligt;).

Det jag kan se så ser tänderna bra ut. Men han har en liten irritation nedanför ögat men det varar inte och han reagerar inte när man tar på det, den typen av irritation hade han också då vi var inne första gången men de ansåg inte att det fanns någon andledning att behandla det, kanske för att han fick antibiotika tabletter då också?

De sa att han hade kronisk kattsnuva när vi var inne första gången, vid öroninflamationen och kastreringen, men vad jag vet togs inga prover men jag fick inte vara med inne när de behandlade honom, de tog in honom i operationsrummet på kliniken.

Jag skulle kunna gissa på en missbildning eller ett minne efter något slagsmål för han är lite sned över nos och mun, vänster överläpp ser liksom svullen ut.
Han var väldigt sliten när han kom, trasiga öron och märken efter slagsmål. Jag trodde att han var betydligt äldre, minst 10-12 år men veterinären bedömde honom som runt 3-5 år och i såfall är han ju 7-9 år nu.

Vad är en viros? och vad är antivirala preparat?

Jag får ha honom inne nu under helgen och sedan försöka få tag på någon som har intresse att verkligen utreda honom.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Jag tycker först och främst att du ska testa katten för herpes och calici. En katt med herpes blir sällan av med utan blir kronisk bärare och kan vara symptomfri i perioder men rätt vad det är kan det blossa upp. Då kan katten även drabbas av sekundära bakteriella infektioner.

Är det herpes går det att ge tillskott av lysin, det hämmar virusets replikation. Katten kommer fortfarande att bära på viruset men förhoppningsvis må bättre och inte få sjukdomsutbrott så ofta.

Du hehöver få tag på en veterinär som är beredd att utreda din katt helt enkelt. Är det något av kattsnuvevirusen han bär på kan ni inte göra annat än behandla understödjande och eventuella sekundära infektioner. Dock kan det ju vara någonting helt annat som kanske går att behandla bättre.


Tack för ditt svar:bow:
Jag har faktiskt funderat på herpes men vad är calici?
Just att det kommer så fort det blir fuktigt väder är ju typiskt för allergi, typ astma så jag har funderat i de banorna med.
Han kanske är allergisk mot halm och och hö:crazy:

Om han har något virus, smittar det? Vi har ju andra katter och visst har de nyst någon gång men inte alls som den här katten utan mer någon enstaka gång, de har ju inte blivit sjuka som han men det oroar mej ju ändå:(
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Caliciviruset är det andra kattsnuveviruset man vaccinerar mot. Caliciviruset brukar även kunna angripa munnen och orsaka sårbildning.

Båda typerna är smittsamma, tvyärr. Främst "katt-till-katt" men även miljön kan vara smittsam, främst då calici som överlever lite längre utan katten än herpesviruset.

Hur hårt katterna drabbas är individuellt. En del klarar smittan bättre än andra och är alla dina andra katter vaccinerade har de ju ett visst skydd.

Dina andra katter kan bära på herpes allihop utan att bli sjuk av det.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Caliciviruset är det andra kattsnuveviruset man vaccinerar mot. Caliciviruset brukar även kunna angripa munnen och orsaka sårbildning.

Båda typerna är smittsamma, tvyärr. Främst "katt-till-katt" men även miljön kan vara smittsam, främst då calici som överlever lite längre utan katten än herpesviruset.

Hur hårt katterna drabbas är individuellt. En del klarar smittan bättre än andra och är alla dina andra katter vaccinerade har de ju ett visst skydd.

Dina andra katter kan bära på herpes allihop utan att bli sjuk av det.

Tack! Då vet jag:)
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Jag måste berätta för jag blev så glad:laugh:
I morse när jag kom in till katten så hade han gjort sina behov i lådan:banana::banana::banana: Tänk vad glad man kan bli av lite skit:D
Det här gör ju hela saken med att ha honom inne så mycket enklare.
Natten innan hade han nämligen inte gjort några behov alls (möjligt att han hade kissat i golvbrunnen men det luktade inget så jag tror inte det), det var orsaken till att jag släppte ut honom en stund igår för jag oroade mej för att han gick och höll sig:(
Det förvånade mej att han inte hade skitit lite varstans för det gör han nämligen i stallet så jag trodde ju att han skulle göra samma sak inne men det gjorde han ju inte.

Han verkade när jag tog in honom nämligen inte alls förstå vad kattlådan hade för funktion eftersom han valde den som liggplats:crazy:
Men han är en smart katt så det förvånar mej ju inte egentligen att han nu har förstått att lådan med gosefilten i ska man ligga i och lådan med sand ska man bajsa i;)

Dock rosslade han mer igår kväll så nu får han vara inne dygnet runt så att han förhoppningsvis inte blir sämre.
Håll tummarna för oss att jag får tag på en vettig veterinär på måndag.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Jag håller tummarna för er att ni både hittar en vettig veterinär (man kan undra varför vissa ens blir veterinärer?!) och får en ordentlig utredning på honom. Och naturligtvis att det finns något att göra!
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Tack för tumhållningen:)

Ikväll var han igentäppt igen:( han får som proppar i näsborrarna som min dotter får ta bort (jag har inte tillräckligt med kraft i mina armar och händer) och när de är borta så andas han utan att det låter så jag tror inte, jag hoppas hoppas hoppas att det inte har gått ner i lungorna för då borde han väl rossla även när propparna är borta?!

Han är en så personlig katt:love: han fick namnet Sterrelars av min sambo vilket betyder att han alltid ska vara med och "stirra runt" han kom ju bara en dag när jag stod och sopade stallgången, gick rakt fram till mej och började stryka sig mot mina ben och mot borsten. Det var som om han alltid hade bott här och bara varit ute en kort sväng:D
Han var helt hopplös ibörjan för han skulle ju vara med överallt och det gick knappt att röra sig för att han sprang mellan bena så att man höll på och ramla över honom.
Han är fortfarande hopplös när man sopar för han ska helst vara framför eller bakom borsten så att man för fösa bort honom en bit för annars sopar man bort honom med:rofl:

Åh det svider så i mitt hjärta, det måste gå att göra något för honom:cry: han som varit en så underbar "pappa" åt alla kattungarna, som har lärt upp dem och alltid är den som inbjuder till lek, det är hans förtjänst att vår "vildkatt" har blivit såpass människovan ändå tror jag för att se honom gosa så som han gör måste ju ha gjort att hon insåg att vi inte är så farliga som hon trodde.

Sambon håller på att planera deras nya katthus, de kommer få ett eget element:banana:
Det kommer ställas där de helst ligger, de har ju ett krypin som är varmt och skönt men av någon andledning så ligger de hellre ute i stallet på de bäddar som vi lagt dit med tanke att de skulle ha dem på sommaren:confused:
Men nu kommer de få ett hus som jag hoppas att de inte kommer att kunna motstå, för vilken katt motstår ett varmt element?
Elementet ska alltså byggas in i huset så att det inte kan börja brinna och huset kommer stå där sommarbäddarna är nu i stallet.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Årets julklapp blir en förhoppningsvis frisk katt:D eller iallafall friskare;)

Efter att ha ringt några stycken fick jag tag på en veterinär som var intresserad och som direkt började prata om ordentlig utredning och vad felet kunde vara:bump::banana::bump: visserligen ett antal mil bort men det får det vara värt:D

Så, på onsdag bär det iväg och jag hoppas att de kan göra något för honom.

Han har nu funnit sig väl tillrätta i pannrummet, han är givetvis väldigt kelig och sällskapssjuk men verkar tycka att det är helt ok.
Värre är det med katterna i stallet, de stryker runt huset och sitter utanför dörren på framsidan och jamar efter honom.
De har aldrig uppehållit sig på framsidan eftersom den sidan är innekatternas revir.

Tack alla:bow: för att ni delat med er av er kunskap så att jag visste vad jag skulle be om:bow:
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Vad bra! Hoppas ni får bra hjälp nu till slut.:)
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Det blev inget lyckligt slut:cry:
När vi kom till veterinären ville han börja med att röngta lungorna och tyvärr var det inga fina lungor:cry:
Han hade pålagringar på luftvägarna och om jag förstod det rätt även på lungorna.

Jag hade ju mina funderingar om det kunde vara något allergiskt-asmatiskt eftersom han alltid blev sämre när det var fuktigt väder.
Diagnosen blev kronisk astma.

Veterinären sa att visst kan vi behandla med kortison men han kommer inte att bli frisk, han sa -vi kan hålla honom över vattenytan, hålla honom under armarna en tid med medicinering men han kommer att få återfall efter återfall.
Veterinären sa -hade du varit 82 år och du efter vintern skulle in på hemmet och katten var ditt enda sällskap så hade jag sagt att vi kan behandla det halvåret men nu råder jag er att ta bort honom, nu eller inom en väldigt snar framtid:(

Jag kände att det liv jag kunde ge honom, att medicineras och få bo i pannrummet, det är inget liv för en sådan stolt fin katt, en fighter utan dess like.
Jag skulle ju inte våga släppa ut honom av rädsla att han gick iväg och låg och självdog genom att kvävas till döds.

Veterinären var verkligen guld, han gick iväg en stund så att vi fick tänka över hur vi skulle göra men innerst inne så hade jag redan bestämt mej, jag kunde inte göra så mot honom så när veterinären kom tillbaka så sa jag att vi tar bort honom nu.
Det är ingen ide att ta hem honom och vänta ett tag och sedan utsätta honom för att åka bil igen, att utsätta honom för att behöva leva sitt liv så uselt som i ett pannrum:cry:

Så idag har en stolt fin fighter fått somna in lugnt och stilla, jag kommer aldrig att glömma hans röst och hans oförställda glädje när han såg en. Hans uppfodrande jamande som sa att han ville ha mer mat även om alla skålar var fulla, som alltid var uppe överallt för att gosa lite till.
Sov gott liten så ses vi vid regnbågsbron.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Får tårar i ögonen. :(
Fanns ingen annan utväg och han hade en sådan tur som hittade dig och fick bo med dig och din familj sin sista tid och ha det så bra han bara kunde, det var allt han ville ha känner jag.
 
Sv: Kronisk snuva hjälp mej nu, jag vet inte vad jag ska göra:(

Vad skönt att ni hittade en bra veterinär, även om det nu blev ett väldigt tråkigt slut. Och skäms på de andra veterinärerna! Vilken himla tur att du inte följt deras råd och ingenting gjort.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 223
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 588
Senast: tott
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp