Kronofogdefråga

Maris_

Trådstartare
Jag har fått ett krav från en person på pengar via kronofogden. Jag har skickat in till kronofogden att jag bestrider kravet. Vad händer sedan? Antingen kan väl h*n acceptera det, eller dra det till tingsrätten. Men vad innebär det liksom? Vad händer om det dras till tinsrätten?

/ Maris
 
Nu minns jag inte fullt ut, men att bestrida en betalning skall göras direkt till den som vill ha pengarna. För jag antar att du måste ha fått någon form av betalningskrav från denne, har själv bestridigt ett betalningskrav men detta kunde då man då inte göra hos kronofogden.

I mitt fall blev jag tvungen att betala för att kronofogden inte skulle bli inblandad, och därefter ta diskussionen om betalning. Jag fick senare tillbaka min slantar fast jag var tvungen att betala först. :smirk:
 
Nej, som jag fattade det så är det till kronofogden som man bestrider det, och det skickas sen till den som vill ha pengarna.

Och nej igen, jag har inte fått något betalningskrav tidigare från denna personen. Jag är nog mest en bricka i ett spel dessvärre, som jag inte har något som helst med att göra. :mad:
Men enligt kronofogden så kan man gå till väga på detta viset, att direkt vända sig till dem utan att först be mig om pengarna. :confused:

/ maris
 
ja hon har lagt in om betalningsföreläggande hos kronofogden, du har då ett visst antal dgr på dig att bestrida kravet.
Om inte hon accepterar det går det vidare till tingsrätten.
 
Men, är det nån som vet vad som liksom händer hos tingsrätten? Skriver man till dem och berättar sin story, eller förhör de de inblandade, eller liksom, hur fungerar det?
 
Jag vet inte , jag har aldrig varit i rätten, men det blir väl något slags förhör och någon slags bevisning som skall göras hurvida du kan anses vara betalnings skyldig eller ej.

Du har ju rättshjälp i din hemförsäkring så om det hamnar i rätten hade jag nog skaffat en advokat faktiskt.
 
Ok!

Advokat är bra ja! Har redan konsulterat en advokat lite grann. Känns bra att ha det stödet!

/ Maris
 
Nu hakar4 jag på här, fick ett Inkasso-krav idag på en summa som är betald, men som #&%%&&%-företaget tydligen inte noterat.
Nu ringde jag inkassofirman och hon spärrade den. Jag ska skicka in bevis på att det är betalt, en liten förklaring och min åsikt.

Där stammar antagligen allt, men om det inte skulle göra det, vad händer dp?
 
Om det inte stannar där så att inkassobolaget anser att du verkligen är skyldig pengar så driver de kravet ända till tingsrätten om inget händer på vägen. Skicka in inbetalningskvitto så snart du kan så avskriver inkassobolaget sitt krav och inget mer händer.
 
Efter det att Du till Krf bestridit kravet finns två alternativ precis som Du skrivit själv..den som begärt betalningsföreläggande kan välja att dra tillbaka sitt krav eller så lämnas saken till tingsrätten.
Detta senare innebär att målet kommer att hanteras vid domstol precis som vanligt..sättet att hantera det beror lite på storleken på det belopp som krävs in.
Om saken hamnar i tingsrätten kommer Du att få handlingar från tingsrätten där Du uppmanas att skriftligen redovisa Din inställning i saken. Därefter kan man komma att kalla till muntlig förberedelse..vilket är detsamma som att parterna träffas på tingsrätten för att försöka utreda om förutsättningar finns för att komma överens..eller om det hela skall gå till förhandling.

Så för Dig är idag bara att avvakta på handlingar från tingsrätten..eller naturligtvis hoppas på att Du slipper se några sådana..:))
 
Tack så jättemycket för ditt svar! Nu vet jag lite mer om vad som händer om ärendet går vidare!

/ maris
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Efter fyra mejl och två samtal med fakturaavdelningen för färdtjänst, ska jag nu få kopia på den faktura som "de har skickat, via...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: IngelaH
·
IT & mobiler Jag fick ett meddelande i torsdags av en av mina fb vänner. Idag fick jag som synes ett nytt. Jag tycker inte att språket stämmer...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Maken betalade parkering via någon app (tror jag det var), fick ingen bekräftelse men gick in på sin bank och såg att beloppet var...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 445
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp